Het geval:
Stel je hebt een pony met de singelplaats ver naar voren. Dan trekt een gewone singel je zadel richting de schouder. Daar hebben ze singels met boogjes voor uit gevonden.
In eerste instantie denk ik dan aan de banaansingel:

Maar toen ging ik eens denken. Als je zo'n singel om doet komen de gespen scheef op je singelstoten. De ene zit dan lager dan de ander. Of je singelstoten worden schuin naar voren getrokken. Zou het dan niet juist je zadel naar voren trekken?
Misschien houdt een anatomische singel zoals dit type:

of
http://www.wowsaddles.com/images/wow/girthcurved.jpg
het zadel dan meer op zijn plaats?
Eerder liep hier een topic waarin iemand een prachtige berekening had staan van de manier waarop de druk verdeeld werd met zo'n singel. Zou je ook kunnen berekenen/verklaren hoe de trekkracht van singel 1 anders zou werken dan singel 2?
En daarmee er achter kunnen komen welke in theorie het zadel beter op z'n plaats houdt? Of blijft ongeacht de vorm/richting van de gespen de trekkracht toch in een rechte lijn naar beneden lopen zoals aangegeven in dit topic en maakt het de vorm uiteindelijk niet zo veel uit?
Ik heb geprobeerd dit te posten op een natuurkunde forum maar het valt niet mee om begrippen als singelplaats, singelstoten enz uit te leggen aan niet paardenmensen.