Donker gekleurde eczeemdekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djini

Donker gekleurde eczeemdekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 09:54

Al enige tijd ben ik aan het zoeken naar een goede eczeemdeken voor het paard van de boer, waarbij mijn eigen pony in het land staat.
Vorig jaar is er pas eind mei een deken op gegaan, paard had toen helaas al volledig haar manen en staart afgeschuurd en had erg veel jeuk. Het was hartverscheurend om te zien en dit jaar moet er echt iets aan gedaan worden.

De eigenaar van dit paard is al oud en kwetsbaar, en kan zelf niks meer met het paard. Het komt er dus op neer dat ik, samen met een stalgenootje, de zorg een beetje op ons willen nemen. Nou heb ik zelf weinig ervaring met eczeempaarden, maar het lijkt mij het meest logisch dat je zoveel mogelijk de allergische reacties wil voorkomen (ipv genezen). Mij werd aangeraden om er dus nú al een eczeemdeken op te leggen.

Nu ben ik dus bezig met een zoektocht naar een goede eczeemdeken. Maar er zijn wel een paar eisen;

- De deken moet absoluut donker van kleur zijn (liefst zwart). De boer wil absoluut geen witte deken op zijn paard (Belachelijk ja, I know. Maar hij blijft uiteindelijk toch de baas en hij luistert echt niet naar mijn argumenten, dat de kleur niks uitmaakt)

- de deken moet een beetje stevig zijn, dus goede kwaliteit nylon oid (niet van dat zijde-achtige stof)

- De deken mag niet al te duur zijn. De boer wil er niet teveel aan uitgeven, en ik vind het erg ver gaan om zelf dekens te gaan betalen voor andermans paard.

- De hals moet afneembaar zijn, OF er moet een rits/knopen over de hele lengte lopen. Zodat je de hals niet als een soort 'shirt' over haar hoofd hoeft te schuiven, daar wordt ze erg onrustig van en ze steekt haar hoofd in de lucht. Aangezien ik niet zo lang ben, kan ik er dan niet meer bij :+

- de deken moet passen op een vrij lang gebouwde, rastypische tuiger van 1.65

Nou, volgens mij was dat het wel :o

Ik hoop dat er hier ervaringsdeskundigen zijn die tips hebben over merken/modellen. Zelf heb ik alleen maar licht gekleurde OF te kwetsbare dekens kunnen vinden...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:06

Volgens mij heb je van Meulenkamp eczeemdekens met een rits. Tenminste als ik de prijslijst zie, staat er een deken tussen: Itch off met rits.
http://www.demeulenkamp.nl/

En dan heb je de Fly-Free. Deze trek je niet over het hoofd heen aan, maar is met klittenband:
http://www.fly-free.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=27
Mij lijkt het wel een fijne deken.

Een andere is de Rambo Sweet Itch Hoody:
http://www.horsewaredekens.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=38&category_id=12&option=com_virtuemart&Itemid=1
Maar deze is alleen in het wit te krijgen.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:21

Dankjewel voor de links
Die van fly free lijkt me wel wat.

De rambo had ik al gezien in de winkel. Lijkt mij echt een super deken, maar de kleur is helaas verkeerd. Als ze die nou toch eens in het zwart hadden...

upendo

Re: Donker gekleurde eczeemdekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:25

Misschien een heel idioot idee, maar kan je die Rambo dan niet zwart spuiten? Of werkt 'ie dan niet meer? :)

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:47

upendo schreef:
Misschien een heel idioot idee, maar kan je die Rambo dan niet zwart spuiten? Of werkt 'ie dan niet meer? :)

Tja het zou best wel kunnen werken.. Alleen moet het dan wel een beetje elastische verfspray zijn, die niet gaat afgeven/schilferen. Ik ga even met mijn pa overleggen, die weet wat meer van verf.
Probeer het eerst wel even uit op een goedkopere deken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:50

kun je de boer niet uitleggen dat een donkere deken veel warmer is als een lichte deken?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:55

Die exceemdekens zijn vooral voor in de zomer, dus er zullen niet voor niets lichte reflecterende kleuren gebruikt worden.

Ik denk dat met 30 graden onder een donkere deken behoorlijk sneu is....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:56

eczeemdekens zijn volgens mij licht van kleur omwille van UV-werende eigenschappen naast het feit dat lichte kleuren de warmte afstote ipv aantrekken en vasthouden plus lichte kleuren trekken minder vliegen en dazen aan dan donkere

ik vond het al sneu dat mijn paard deze winter een zwarte deken op moest en in de zomer voelt ze koeler aan onder haar vliegendeken dan gewoon bloot ('t is een donkerbruin paard)

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 17:39

Ik weet het, een lichte kleur heeft absoluut grote voordelen. Dit heb ik met de boer besproken, maar hij wil gewoon niet hebben dat zijn paard met een licht gekleurde deken rondloopt.
En dan heb ik liever dat het paard onder een donkere deken loopt, dan dat ze vergaat van de jeuk.

Ik ga het idee van upendo uitproberen. Kijken of zo'n deken te verven is.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:42

Epplejeck heeft ook bruine exzeemdekens. Heb wel geen idee of deze fijn zijn..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:51

zijn die boettdekens niet ook donker?

maar die zijn natuurlijk aan de dure kant...

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:55

Of zo'n lichte deken wassen met speciale verf?