Vorig jaar is er pas eind mei een deken op gegaan, paard had toen helaas al volledig haar manen en staart afgeschuurd en had erg veel jeuk. Het was hartverscheurend om te zien en dit jaar moet er echt iets aan gedaan worden.
De eigenaar van dit paard is al oud en kwetsbaar, en kan zelf niks meer met het paard. Het komt er dus op neer dat ik, samen met een stalgenootje, de zorg een beetje op ons willen nemen. Nou heb ik zelf weinig ervaring met eczeempaarden, maar het lijkt mij het meest logisch dat je zoveel mogelijk de allergische reacties wil voorkomen (ipv genezen). Mij werd aangeraden om er dus nú al een eczeemdeken op te leggen.
Nu ben ik dus bezig met een zoektocht naar een goede eczeemdeken. Maar er zijn wel een paar eisen;
- De deken moet absoluut donker van kleur zijn (liefst zwart). De boer wil absoluut geen witte deken op zijn paard (Belachelijk ja, I know. Maar hij blijft uiteindelijk toch de baas en hij luistert echt niet naar mijn argumenten, dat de kleur niks uitmaakt)
- de deken moet een beetje stevig zijn, dus goede kwaliteit nylon oid (niet van dat zijde-achtige stof)
- De deken mag niet al te duur zijn. De boer wil er niet teveel aan uitgeven, en ik vind het erg ver gaan om zelf dekens te gaan betalen voor andermans paard.
- De hals moet afneembaar zijn, OF er moet een rits/knopen over de hele lengte lopen. Zodat je de hals niet als een soort 'shirt' over haar hoofd hoeft te schuiven, daar wordt ze erg onrustig van en ze steekt haar hoofd in de lucht. Aangezien ik niet zo lang ben, kan ik er dan niet meer bij
- de deken moet passen op een vrij lang gebouwde, rastypische tuiger van 1.65
Nou, volgens mij was dat het wel
Ik hoop dat er hier ervaringsdeskundigen zijn die tips hebben over merken/modellen. Zelf heb ik alleen maar licht gekleurde OF te kwetsbare dekens kunnen vinden...