Verschil in zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hill_R

Verschil in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:25

Hée Bokkers. }:0

Ik ben van plan een nieuw zadel te kopen. Nu zit ik te twijfelen tussen een dressuurzadel en een veelzijdigheidszadel.
Weet iemand van jullie wat het nut en het verschil tussen de twee is?

Ik kon er zo snel op internet niets over vinden.

Ik ben momenteel aan het lessen met mijn haflinger, dressuurgericht. Maar rijd ook buitenritten enz.
Springen doe ik eigenlijk niet aan.

Kan iemand mij uitleggen waarom het ene zadel beter zou zijn dan de ander? Wat het verschil er tussen is?

Thanks! :+

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:18

dat wil ik wel uitleggen:

Veelzijdigheidszadel:

De meeste ruiters en amazones vinden alles leuk wat met paarden te maken heeft. Ze willen dressuur oefenen, sprongetjes maken en zo nu en dan lekker in het bos of op het strand rijden. Dit kan allemaal met een veelzijdigheidszadel! Het zadel ligt tussen een dressuur- en springzadel in, vandaar dat het voor verschillende onderdelen van de paardensport gebruikt kan worden.

De zweetbladen zijn niet zo lang als bij een dressuurzadel, maar wel langer dan bij een springzadel. De lepel is redelijk hoog. Met springen zit dit iets minder lekker als je hoge hindernissen neemt, maar anders heb je er geen last van. Aan allebei de kanten van het zadel zitten drie singelstoten; je gebruikt er twee en er is één reserve. De singel is lang en wordt onder de zweetbladen vastgemaakt. Als je vaak lange buitenritten maakt, kun je ringetjes aan het zadel laten maken waar je zadeltassen of een halster aan vast kunt klikken.

dressuurzadel:

Tijdens de dressuur kom je niet uit het zadel, maar je volgt wel de bewegingen van je paard met je lichaam. Je zit eigenlijk een beetje ín het zadel; het is dus redelijk diep, met een hoge achterkant (lepel) en lange zweetbladen.

Dressuurruiters hebben hun stijgbeugelriemen lang en hun benen hangen langs het lichaam van het paard. De kniewrongen zijn zo gemaakt dat de benen zoveel mogelijk in een rechte houding gedwongen worden. De singel is vaak kort en wordt bevestigd aan lange riemen, de stoten. In veel gevallen zit er een dunne extra singel over de gewone singel heen.
tja,

XMaaiike

Re: Verschil in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:30

het is echt wat je zelf het fijnst vind, miss. naar een zadelmaker gaan die ook 2ehands zadels heeft? (dan weet je zeker dat je een goed passend zadel koopt, en 2ehands is vaak fijner en net zo goed, en ook minder duur)hierdoor heb je ook de mogelijkheid om te kiezen wat je fijn vind, ook heb je ontzettend veel verschil tussen merken van zadels, dus heel veel soorten veelzijdigheidzadels en dressuurzadels.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:37

Is maar net waar je van houdt. Persoonlijk ben ik weg van een dressuurzadel voor zowel het in de bak rijden en lekker bosritje.
Springen is niet zo lekker maar lage sprongen gaat nog wel.

Zou er gewoon een aantal uitproberen dan merk je vanzelf welke je het fijnste vind.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:43

Ik ben ook helemaal weg van een dressuur zadel, maar zoals al gezegt is is dat echt persoonlijk.

Ik heb een wintec pro en dus niet echt een diepe zit, ik kan makkelijk springen gewoon normale sprongetjes dus geen hoge, buitenrit gaat ook gewoon met een dressuurzadel. :)

Misschien kan je vragen of de zadelmaker zowel dressuur als veelzijdigheid zadels meeneemt zodat je kan kijken wat jij het lekkerste vind zitten. :)

daphneids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:38

Als je meer dressuur wilt rijden dan zou ik een dressuur zadel nemen rijdt je meer buiten dan zou ik voor een veelzijdigheidzadel gaan.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:07

ga gewoon naar de zadelmaker en kijk waar je het beste op zit ;)
er zijn nl superveel mensen die op een dressuurzadel fijner zitten (zie reacties:D) maar ik kan veel beter dressuren op mijn springzadel :+
dit is dus best wel persoonlijk.
maar zolang je geen echte plannen hebt om ooit te gaan springen kun je denk ik ook superfijn rijde met een dressuurzadel

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:11

ga eens proefzitten zou ik zeggen in de winkel en daarna te paard.. Ik wilde veelzijdigheid maar tijdens het proefrijden bleek ik echt veel beter te zitten in een dressuur zadel.. Nou heb ik een thorowgood en geen diepe zit dus ook buiten rijden gaat prima. Bij die van mij kan je de knie wrongen eraf halen en als ik de beugels dan wat korter doe kan ik er buiten ook best een sprongetje mee maken ;)