kinderen leren rijden met bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

querido

kinderen leren rijden met bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:34

Mijn dochter van 7 leert rijden op haar brave pony.. het gaat wel goed maar bijv. het sturen en lichtrijden tegelijk is nog lastig, de pony is nog jong en zacht in de mond en dat willen we natuurlijk graag zo houden. Het doet mijn maar ook mijn dochter verdriet te zien dat ze soms onbedoeld (is nog lastig de handjes stil te houden) teveel aan het bit trekt en vroeg me af of het niet veel fijner voor de pony zou zijn als ze bitloos zou leren rijden maar heb daar totaal geen ervaring mee. De pony is braaf en rustig dus het zou in mijn ogen moeten kunnen, heb al overwogen de teugels een de neusriem vast te maken maar dat lukt niet bij haar hoofdstel.
Zijn er mensen die hun kinderen op deze manier leren rijden en welk hoofdstel zou ik dan het beste kunnen gebruiken want er is veel keus heb ik wel gezien.

Arabesk

Re: kinderen leren rijden met bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:35

Rijden zonder bit is in principe veel veiliger dan rijden met een bit.

Op een aantal maneges wordt al bitloos gereden :j

Zie www.bitloospaardrijden.info

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:38

Ik denk dat je dan het beste een sidepull kan nemen, daarbij zit aan beide kanten een ringetje waar de teugels aan bevestigd worden. Natuurlijk is het niet zo dat het paard er geen last van heeft als ze dan aan de teugels trekt ;)

Ik zou sowieso niet voor een kaakgekruiste oid. gaan aangezien dat dan als ze trekt wordt ''aangesnoerd''.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:38

x_Marr schreef:
Ik zou sowieso niet voor een kaakgekruiste oid. gaan aangezien dat dan als ze trekt wordt ''aangesnoerd''.

dat is een misverstand, een sidepull geeft veel meer druk per cm2 (alleen op de neusriem) terwijl een kaakgekruist hoofdstel veel minder druk per cm2 geeft omdat dezelfde druk over een veel groter oppervlak verdeeld wordt (neus, kin, kaak etc)

Special_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:43

Vroeger op de manege leerde we allemaal rijden bitloos ...
Nou ja niet geheel bitloos , maar alle paarden hadden standaard een hannoveraanse neusriem , die net wat hoger zat als normaal en aan de ringetjes opzij werden de teugels vastgemaakt .
Vindt het een heel goed plan om onervaren ruiterhand(jes) bitloos te laten rijden ...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:44

Arabesk schreef:
x_Marr schreef:

dat is een misverstand, een sidepull geeft veel meer druk per cm2 (alleen op de neusriem) terwijl een kaakgekruist hoofdstel veel minder druk per cm2 geeft omdat dezelfde druk over een veel groter oppervlak verdeeld wordt (neus, kin, kaak etc)

Dat snap ik, maar bij een sidepull wordt niks strakker aangesnoerd bij druk op de teugels, en dat is hetgeen wat mij dan niet prettig voor het paard lijkt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:44

Ik heb een meisje leren rijden met een touwhalster. Dit meisje had ooit 1 keer met een kinderfeestje op een paard gezeten met bit dus wist wel wat het was maar meer ook niet. Voor haar is bitloos rijden dus ook heel normaal.
Het is in principe hetzelfde als met bit rijden alleen leer je veel bewuster met je zit om te gaan omdat mensen sneller het gevoel krijgen 'iets te missen' en zoeken zo steun in hun zit wat eigenlijk alleen maar positief is.

Ik zou eerst een paar zitlesjes doen, dus focussen op eigen houding en beweging van het paard en haar reactie daarop maar ook beweging van eigen lichaam en de reactie van haar paard daarop. Het is heel belangrijk dat ze kleine dingen gaan zien maar vooral voelen. Dit lijkt misschien onhaalbaar bij een klein kind maar het meisje wat ik begeleid heb is ongelofelijk zacht, klein en eerlijk in haar hulpen en weet met de kleinste bewegingen/gewichtsverplaatsingen haar paard de juiste richting in te sturen en de juiste signalen te geven.
Kleine kinderen leren juist heel snel en als je dit aanpakt met leuke spelletjes (handen als een vliegtuig (armen wijd) langs pionnen opsturen en kijken hoe hun zit is, jij hebt uiteraard het paard vast) vinden ze het super!

Door met touwhalster te rijden leren ze te rijden zonder contact en zo dus (vooral met lichtrijden) te focussen op zit. In het begin vind ik het wel verstandig het paard vast te houden je weet immers nooit wat ze kunnen doen en als haar lichtrijden moeizaam gaat zonder teugels is haar balans nog niet goed genoeg om onverwachte sprongen uit te kunnen zitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:45

x_Marr schreef:
Arabesk schreef:

Dat snap ik, maar bij een sidepull wordt niks strakker aangesnoerd bij druk op de teugels, en dat is hetgeen wat mij dan niet prettig voor het paard lijkt.

Er wordt niks aangesnoerd, de druk wordt verdeeld doordat het hele hoofdstel meedoet met de drukverdeling via de ringetjes aan de zijkant. Ten onrechte wordt dit door bitloos-tegenstanders gezien als 'aansnoeren'

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:57

Ja ik heb ook bitloos geleerd te rijden vroeger, gewoon omdat mijn verzorgpony niets had dus kon ik net een halster kopen en vlocht dan teugels van strotouwtjes, soort sidepull denk ik dus.. een zadel was al helemaal niet aan de orde, zelf een sjabrakje naaien van een oude deken was voldoende ;)
Mijn dochtertje heeft wel een goede zit, hangt niet aan de teugels maar is soms wel even balans kwijt als hij een onverwachte linksomkeert maakt bijv. of even onverwacht versnellinkje hoger gaat.. blijft een pony he :+ Het ziet er zo geweldig uit om bitloos te rijden, durf het zelf niet aan met mijn groene paard van 1.75 maar vindt het wel prachtig om te zien en lijkt me voor de pony ook veel prettiger.. ga me eens verdiepen in de hoofdstellen, als iemand nog een geschikt betaalbaar modelletje op de plank heeft liggen in de buurt van Hoogeloon.. ik hou me aanbevolen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:58

Ik ben absoluut geen bitloos-tegenstander hoor, weet niet waar je dat vandaan haalt :)
Bij normaal contact wordt de druk inderdaad verdeelt, maar aangezien het hier om een kind gaat gaat het soms over te veel contact, en dan wordt er zeker wel wat aangesnoerd aangezien er dan een hogere druk op komt.
Afbeelding
Er zit immers geen stopper of iets dergelijks op dat het touw niet strakker kan.

Ik zou het ook gewoon eens met je jonge paard proberen hoor :) Kan niet veel meer mis gaan dan met bit ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:11

Ik ben een voorstander van bitloos leren rijden, maar een touwhalster of een sidepull zou ik daar niet voor gebruiken.
Neem een gewoon engels hoofdstel en maak de teugels vast aan de neusriem van een hoofdstel met een lage neusriem, zodat iedere keer dat een onervaren ruiter steun bij die teugels zoekt, dit niet op de mond terecht komt. Een sidepull of andere bitloze optomingen hebben echter een vrij scherpe inwerking. Een neusriem of een gewoon stalhalster verdeelt de druk op een wat groter oppervlak, en is fijner voor de pony...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:14

Ik zou het kind voorlopig met doorhangende teugels laten rijden, eerst balans zoeken. Trouwens ik ben sowieso geen voorstander van rijden met aangenomen teugels, dat is nergens goed voor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:22

Cassidy schreef:
Ik ben een voorstander van bitloos leren rijden, maar een touwhalster of een sidepull zou ik daar niet voor gebruiken.
Neem een gewoon engels hoofdstel en maak de teugels vast aan de neusriem van een hoofdstel met een lage neusriem, zodat iedere keer dat een onervaren ruiter steun bij die teugels zoekt, dit niet op de mond terecht komt. Een sidepull of andere bitloze optomingen hebben echter een vrij scherpe inwerking. Een neusriem of een gewoon stalhalster verdeelt de druk op een wat groter oppervlak, en is fijner voor de pony...

Sidepull is toch gewoon hetzelfde principe als een neusriem met teugels eraan of een stalhalster? :) Wat is daar dan scherper aan(met een gewone neusriem eraan dus, niet alla touwhalster)?

Arabesk dat is toch weer een heel andere discussie, in ieder geval doet dat er hier niet toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:29

De sidepulls die ik heb gezien hadden een neusriem van rawhide.
Als je al een keer gezien hebt wat een bosal voor wondjes op de neus kan veroorzaken, snap je misschien wat ik bedoel.
Een gewone brede leren neusriem is veel zachter. Ook sidepulls kun je met brede leren neusriem krijgen. Dus zorg ervoor dat je die te pakken krijgt.

Edit: foto toegevoegd

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-04-10 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:36

Ik geef de kinderen les op een pony met een kaakgekruist hoofdstel. Wel met leren riempjes en een goede release, en geen touwtjes.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 06:33

Deze uitvoering met touwneusriem ziet er wel heftig uit ja, dat is niet wat ik bedoel ik ga inderdaad maar eens op zoek naar neusriem waar ik gewoon de teugels aan vast kan maken.. t is een hele brave pony dus dat moet best lukken denk ik, als het niet werkt kan ik altijd nog een andere uitvoering gaan proberen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:18

[NH] > [HAR]

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:21

Ik ken een manege waar de teugels aan musketons zitten. Bij beginners gaan de teugels van het bit af en haken ze ze aan de oogjes van de (hannoveraanse) neusriem.
Dus misschien is de aanschaf van 2 musketonnetjes en een hannoveraanse neusriem de meest simpele oplossing?

SophieMPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:50

Mijn broer van 9 jaar komt regelmatig wel is op mijn paardje rijden.. Nu heb ik hetzelfde probleem als jou..
Hij is nu ook bezig met het lichtrijden in draf en trekt dan ook on gewilt in de mond van het paard.. Nu hang in dan mijn teugels aan de bakstukken (misschien wel een raar zicht), zodat deze niet meer aan het bit bevestigt zijn en mijn paardje er geen last er meer van heeft.. En voorlopig gaat het goed zo, maar ga misschien toch ook eens even uitkijken naar een bitloos hoofdstel! :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:55

ik leer een meisje van 8 paardrijden op mijn paardje. Zij rijdt ook zonder bit. En alleen in stap mag ze zelf sturen. (eerst je been, daarna vragen met je handen) Het gaat heel goed zo!

Ik denk dat mijn paardje veel meer ontspannen loopt dan dat hij bij haar met bit zou doen. Ik zou nog niet weten waarom ik haar met bit laat rijden omdat ze haar hulpen zeker nog niet goed kan geven.