Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
x_Marr schreef:Ik zou sowieso niet voor een kaakgekruiste oid. gaan aangezien dat dan als ze trekt wordt ''aangesnoerd''.
Arabesk schreef:x_Marr schreef:Ik zou sowieso niet voor een kaakgekruiste oid. gaan aangezien dat dan als ze trekt wordt ''aangesnoerd''.
dat is een misverstand, een sidepull geeft veel meer druk per cm2 (alleen op de neusriem) terwijl een kaakgekruist hoofdstel veel minder druk per cm2 geeft omdat dezelfde druk over een veel groter oppervlak verdeeld wordt (neus, kin, kaak etc)
x_Marr schreef:Arabesk schreef:
dat is een misverstand, een sidepull geeft veel meer druk per cm2 (alleen op de neusriem) terwijl een kaakgekruist hoofdstel veel minder druk per cm2 geeft omdat dezelfde druk over een veel groter oppervlak verdeeld wordt (neus, kin, kaak etc)
Dat snap ik, maar bij een sidepull wordt niks strakker aangesnoerd bij druk op de teugels, en dat is hetgeen wat mij dan niet prettig voor het paard lijkt.
Cassidy schreef:Ik ben een voorstander van bitloos leren rijden, maar een touwhalster of een sidepull zou ik daar niet voor gebruiken.
Neem een gewoon engels hoofdstel en maak de teugels vast aan de neusriem van een hoofdstel met een lage neusriem, zodat iedere keer dat een onervaren ruiter steun bij die teugels zoekt, dit niet op de mond terecht komt. Een sidepull of andere bitloze optomingen hebben echter een vrij scherpe inwerking. Een neusriem of een gewoon stalhalster verdeelt de druk op een wat groter oppervlak, en is fijner voor de pony...