Maten van een pony/cob hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Maten van een pony/cob hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 19:03

Ik heb hier een ouder hoofdstel liggen die te koop staat (zie onderschrift) maar nu weet ik niet of dit een pony of cob is, ik weet wel dat het geen full is. Ik heb het idee dat het naar cob neigt, maar ik zou het graag zeker willen weten en helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal.

Is er daarom iemand die een pony- en/of cobhoofdstel heeft die een paar maten kan opmeten voor mij zodat ik het kan gaan vergelijken?

Het zou dan in ieder geval om de bakstukken en de keelriem gaan op de grootste stand en de kleinste stand.

Wellicht een rare vraag, maar alvast bedankt!

djuulsie

Re: Maten van een pony/cob hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:12

Volgens mij verschilt het heel erg per merk hoe groot de cob en de fullmaten zijn. Ik ben opzoek naar een hoofdstel voor mijn haflinger en die past zowel cob als full niet... op wat voor pony/paard heb je het hoofdstel gebruikt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 17:39

Niet gebruikt, het heeft jaren aan de muur gehangen maar omdat het leer en de gespen nog steeds zeer soepel zijn, bedacht ik mij dat het prima gebruikt kon worden voor het inrijden. Maar dan is het wel handig om te weten wat voor een maat het is.

Met wat nader onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat de bakstukken full zijn, de keelriem cob/full en de front- en neusriem pony. :o?

Ofwel gewoon een hoofdstel voor aan de muur, ik denk namelijk niet dat er veel mensen zijn die hier wat mee kunnen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:41

Mijn hoofdstel is ook zoiets: Shetmaat bakstukken en keelriem, ponyneusriem, cob-frontriem... Pony heeft een vreemde vorm hoofd :Y)
Terug opgehangen nu? :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 17:42

Ik vraag mij daarom ook af op wat voor een pony dit hoofdstel heeft gezeten. Overigens is het hoofdstel naar schatting in ieder geval ouder dan 10 jaar.

[edit] Ik zie je vraag te laat, ik doe zelf niets meer met het hoofdstel omdat ik geen plek heb om hem op te hangen. Hopelijk kan ik er iemand anders blij mee maken.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:24

Hahaha, het is een mooie mix van hoofdstellen. ben bang dat ik ook zoiets moet gaan beginnen... :S

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:36

mischien kun je het los weg doen ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:37

Daar ga ik niet aan beginnen. Ondanks de mix van maten, is het wel allemaal dezelfde leersoort en gespen. Het hoofdstel hoort nu eenmaal zo. Ach, hij ligt nog niet in de weg dus ooit komt er wel iemand die hem nog een goed leven kan geven. :j