Tijd voor beenbescherming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Tijd voor beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:45

De laatste tijd hoor ik als ik aan het rijden ben steeds vaker duidelijk de achterhoeven van mijn paard, tegen de voorhoeven aantikken.

Dit vooral in stap en draf, galop doen we niet super vaak. Het is dan ook nog maar een jong paard (fries).

Ik vroeg me af of het nu tijd is voor evt. hoef of beenbescherming, het paard heeft rondom ijzers.

Sommige mensen in mijn omgeving zeggen van wel, anderen vinden het onnodig. Ik heb nog nooit wondjes oid gevonden en daarom vroeg ik me af, wat jullie in zo'n situatie zouden doen.

Reacties zijn welkom :D

Binky_Zephyr

Re: Tijd voor beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:46

spring schoenen misschien iets ? ik weet niet waar de hoeven aan tikken ?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:46

Je kan het ook met je hoefsmid bespreken.
Dit kan dan meer opzet voor maken, zodat het paard de voorbenen sneller kan wegzetten.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:56

Springschoenen is inderdaad een optie, maar is dat alleen voor als het paard met zijn hoeven tegen elkaar tikt? Of heeft het ook nog een andere functie. Ik zou het natuurlijk altijd kunnen proberen.

Ruud_O; Wat bedoel je precies met een opzet maken?

vagebondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:39

je kan ook het rijden even filmen (als hier mogelijkheid toe is) en dan kijken waar je paard zich aan tikt,
op het momend dat je paard zich aan tikt tegen zijn pezen dan hoef je geen wondje te zien maar er zou binnen in wel een beschadiging kunnen komen. daar diennen dan weer pees kappen voor

of hoor je ijzers tegen elkaar klinken/of trapt ze wel eens een ijzer af dan zou ik voor springschoenen voor kiezen.

en waarom adviseren sommige mensen dat je geen beenbescherming moet gebruiken, en hebben die ook gezien wat je paard doet tijdens het lopen.

en hoe denk je zelf over been bescherming

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:44

hoe oud is het dier precies?

ik heb een 2 jarige die nu ook wat "tikt"
maar dit is meer een balansprobleem
ook hij heeft geen wondjes en kies dus voor geen beenbescherming
maar als ik volgend jaar aan het werk ga , gebruik ik wel beenbescherming ,want zonder goede balans is kans op aantikken meer aanwezig, zeker als hij oefeningen van mij moet gaan doen...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:53

Van RT-P naar HAR.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:53

Tja ik rijd altijd met in ieder geval peesbeschermers. Zonder kan ook, maar ik vind het zelf een prettiger idee dat hij wat om heeft. Zoals ik het nu lees zou ik voor springschoenen kiezen. Het dier kan met zijn achterhoef op het voorijzer stappen en deze er dus onder heen trekken, met alle gevolgen van dien.

espritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:02

je zou springschoenen kunnen proberen!
heb je nog geen wondjes kunnen ontdekken?
mijn paard trapte zichzelf vaak kapot in de kootholte.
ik heb toen van die boots aangeschaft, dat zijn peesbeschermers en springschoenen in 1.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:17

Paarden die zichzelf aantikken lopen vaak 'uit elkaar' en niet in balans. Daar zou je aan moeten werken. Het lijkt mij slim om met springschoenen te gaan rijden en goed en regelmatig les te nemen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:22

EvelienH schreef:
Paarden die zichzelf aantikken lopen vaak 'uit elkaar' en niet in balans. Daar zou je aan moeten werken. Het lijkt mij slim om met springschoenen te gaan rijden en goed en regelmatig les te nemen.

Klopt bijna ieder jong paard gaat door deze "fase" ik reed met mijn gewone bescherming om geen springschoenen deze gaan toch omhoog en bewegen vaak tijdens het lopen dus raakt hij zich alsnog.

Verder is het alleen maar goed dat jezelf en ook het paard ervan bewust zijn dat hij zich aantikt om aan het probleem te werken.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:24

Ik heb elke week braaf les, het is een paard van 4 jaar dat ongeveer 4 maanden onder het zadel is.

We pakken af en toe wijken rustig mee en dergelijke, ook schakelen we veel. Ik denk inderdaad ook dat het een balansprobleem is, aangezien het nog een jong paard is.

Zelf wil ik het liefst alleen bescherming gebruiken als het ook écht nodig is, maar nu zit ik erg te twijfelen. Het kan dan wel een balansprobleem zijn, maar zo 1,2,3 is dat ook niet opgelost lijkt me. Bovendien kan hij ondertussen zijn benen al beschadigd hebben of zijn ijzers eraf getrapt hebben. Dit heeft hij tot nu toe alleen nog nooit gehad, en daarom weet ik het niet precies..

Ik wil ook weer niet overbodige spullen om zijn benen binden :+

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:46

Het maken van een opzet houd in dat een ronding in het ijzer wordt gemaakt, zodat het paard makkelijker en sneller z'n hoef kan afwikkelen.

Maar idd aangezien het nog een jong paard is, kan het ook een balans probleem zijn. Maar leg het gewoon eens voor aan je hoefsmid. Een goede hoefsmid kan hier heel veel in betekenen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:51

ik denk ook dat dit eerder een balans probleem is, en als je je paard hoort tikkenzonder bescherming dan tikt hij waarschijnlijk met de achterhoef "in" het ijzer van de voorhoef, daarom dat je geen wondjes vindt, maar wel altijd goed hoort aantikken.
Wat misschien kan helpen is zoals eerder gezegd de smid vragen de voorijzers meer opzet te geven. hierbij wordt het gedeelte dat onder de teen komt iets omhoog gezet, waardoor de hoef beter kan afrollen en in het beste geval iets snellen weg gezet kan worden en het paard niet meer met de achtervoeten "in" of "tegen" de voorste tikt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:23

ILoveMyHorse schreef:
Zelf wil ik het liefst alleen bescherming gebruiken als het ook écht nodig is, maar nu zit ik erg te twijfelen. Het kan dan wel een balansprobleem zijn, maar zo 1,2,3 is dat ook niet opgelost lijkt me. Bovendien kan hij ondertussen zijn benen al beschadigd hebben of zijn ijzers eraf getrapt hebben. Dit heeft hij tot nu toe alleen nog nooit gehad, en daarom weet ik het niet precies..

Ik wil ook weer niet overbodige spullen om zijn benen binden :+

Tja rij altijd met beenbescherming om mijn vorige paard had een lelijke schiffel opgelopen door opeens steigeren en schrikken van iets van buitenaf. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en rij met van alles.
Zelf met inrijden op wedstrijden heb ik ze om. Zijn benen zijn mij veel waard dus bescherm ik ze graag.

Ik zou gewoon even geduld hebben en afwachten het probleem kan zo weg zijn. Heeft bij mij ook niet lang geduurd.

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:34

De hoefsmid zal hem iets ruimer kunnen zetten, dat voorkomt het tikken. maar ik zal het zekere voor het onzekere nemen en springsschoentjes om doen. voorkomen is beter dan genezen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:26

Springschoenen gaan niet helpen want het tikken is lager vele springschoenen bewegen en als ze de voet optillen gaat het omhoog en dan tikken ze als nog aan.

Paard moet gewoon balans vinden zou er niets aan doen maar alleen bewust rijden. Als je gaat rommelen met het paard ga je niet bewust rijden en los je het balans probleem niet op gevolgen voor de verdere toekomst.

Mensen moeten eens ophouden dingen te willen oplossen met spullen maar gewoon eens rijtechnisch gaan trainen en bewust rijden. De basis blijft het belangrijkste of het nu B op ZZL is.