Dekjes met sierkoord/bies, hoe wassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Dekjes met sierkoord/bies, hoe wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 09:23

Ik heb een schockemohle dressuurshabrak, zo een met een dubbele sierbies rondom.
Maar hoe kan ik die het beste wassen? Deze komt namelijk steeds meer opgekruld uit de was, terwijl ik het centrifugeren al op zo'n laag mogelijk toerental zet?
Hoe zorg ik dat de randen van de shabrak niet zo opkrullen na het wassen?

waldoalpha

Re: Dekjes met sierkoord/bies, hoe wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:34

niet centrifugeren

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:35

Ik zou hem gewoon buiten laten drogen inderdaad.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:15

Was programma ZONDER centrifugeren.
En dan uithangen, of uitleggen om te drogen? Heb ook wel eens gehoord dat je ze (katoen) moet neerleggen ipv hangen???

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:01

Ik was al 'n dekkies gewoon op dezelfde manier als kleding op 30 graden, gaat goed hoor..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:06

Omdat het meer over harnachement gaat dan over de ruiter verplaats ik dit topic van RUI naar HAR

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:10

gewoon wassen en buitien over de waslijn hangen. nog nooit problemen mee gehad

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:19

Allereerst, wat balen!
Ik heb dit met geen van mijn Schockemohle dekjes, maar wat nog is kan nog komen, ze zijn allemaal nog niet zo vaak gewassen (gebruik ze eigenlijk alleen op wedstrijd).

Wij wassen altijd gewoon net als de kleren, en dan binnen uithangen over de leuning van een stoel. Niet over hout want dan worden zowel je dekje als je stoel lelijk.

Wij doen de dekjes ook altijd zo ongevouwen mogelijk in de machine.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 06:55

mistid schreef:
Allereerst, wat balen!
Ik heb dit met geen van mijn Schockemohle dekjes, maar wat nog is kan nog komen, ze zijn allemaal nog niet zo vaak gewassen (gebruik ze eigenlijk alleen op wedstrijd).

Wij wassen altijd gewoon net als de kleren, en dan binnen uithangen over de leuning van een stoel. Niet over hout want dan worden zowel je dekje als je stoel lelijk.

Wij doen de dekjes ook altijd zo ongevouwen mogelijk in de machine.

Zo deed ik het dus ook! Het is een wit dekje wat voor wedstrijden gebruikt wordt... Gaat gewoon met de witte rijkleren in de was, op 30 graden. En daarna hang ik hem uit over een stoel inderdaad. Of buiten indien het goed weer is.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:57

Hmm, dan wellicht even naar Schockemohle mailen? Misschien is het een fabrieksfoutje

Marga32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:56

Dit zo niet mogen met een schockemohle dekje.Ik zou ze dan ook even informeren met het probleem.
Ik was de dekjes met koorden altijd in een kussen sloop op 30 graden en laat het drogen aan een hangertje.

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:35

ik was ze gewoon op 30 graden alleen niet in de droger. tot nu toe gaat het nog steeds goed. heb 1 dekje al 4 jaar en is nog steeds mooi, dat is een br

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:02

mistid schreef:
Hmm, dan wellicht even naar Schockemohle mailen? Misschien is het een fabrieksfoutje

Denk niet dat dat nog kan :o Het is al een ouder dekje wat maar een enkele keer door mijn zusje gebruikt is, en toen zij stopte met wedstrijden is het in de kast terecht gekomen. Toen ze besloot helemaal te stoppen met rijden, kreeg ik het. Maar toen was het dekje al een jr of 2 oud.
Misschien dat mijn zusje al begonnen is met verkeerd wassen oid? Ikzelf was mijn wedstrijd spullen altijd op 30 graden. Niet warmer. En nooit in de droger (geen enkel paardrij spul gaat bij mij in de droger). Daarna hang ik het dekje uit, om te drogen.
Had laatst foto's laten maken op mijn wedstrijd en zag tot mijn schrik, dat aan de ene kant, de rand gewoon omhoog krult. Zo jammer. Heb hem na de wedstrijd en het wassen plat laten drogen, met iets "zwaars" op de hoeken.
Jammer, want Schockemohle is toch kwaliteit! En het is een mooie shabrak. Zit eraan te twijfelen om maar niet gewoon een nieuwe te kopen. Op hoop van waszegen dan! ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:36

na het wassen, en voor het drogen iets uittrekken, en niet te snel laten drogen dan begint de bies te trekken....

en voor de rest, op 30 graden en hier gaan ze gewoon op 1400 toeren in de rondte :j
en we hebben diverse merken, met en zonder koord/bies etc....

ik vind het soms wel mooier als ze iets trekken,en dat dan de punt naar binnen krult... sluit het dekje net iets mooier aan :j

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:18

Ik gooi ze gewoon in de wasmachine en hang ze daarna uit!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:13

Alane schreef:
na het wassen, en voor het drogen iets uittrekken, en niet te snel laten drogen dan begint de bies te trekken....

en voor de rest, op 30 graden en hier gaan ze gewoon op 1400 toeren in de rondte :j
en we hebben diverse merken, met en zonder koord/bies etc....

ik vind het soms wel mooier als ze iets trekken,en dat dan de punt naar binnen krult... sluit het dekje net iets mooier aan :j

Als ze naar binnen (naar het paardenlijf) toetrekken wel ja! Maar bij die van mij gaan ze omhoog staan, van het paardenlijf af zeg maar.... Heel jammer...
Ik laat ze bij goed weer buiten drogen, en anders binnen. Maar niet op de verwarming, gewoon op een stoel in de kamer....