Sinds een paar weken is mijn 3,5 jarige paardje onder het zadel aan het werk.
Zowel hij als ik hebben erg veel plezier in het rijden. Helaas is er één probleem waar we tegenaan blijven lopen, namelijk; een passend zadel vinden..
Ik ben geen uitgesproken westernruiter en ik had me tot nu toe een beetje gericht op het vinden van een goed passend, betaalbaar engels/boomloos zadel om een jaartje mee te rijden. Daarna wilde ik graag een op maat gemaakt westernzadel aanschaffen. (ivm. groei vind ik het een beetje riskant om nu al een duur maatzadel te kopen)
Nu heb ik al vanalles geprobeerd; van IJslanderzadel tot boomloos tot vzh, dressuurmodellen, verschillende merken, aangepast door zadelpasser etc. Maar niks lijkt goed te zijn. Paardje is kort van rug, schoftloos, schouderloos, licht overbouwd en heeft een vlakke rug -> alles schuift dus naar voren en opzij.
Toen ik vanmiddag even een montana westernzadel van een vriendin leende, bleek dat zadel best wel netjes te liggen. Ik heb er een half uur mee rondgehobbeld en het zadel ligt echt super vast. Zelfs als ik de singel nog vrij los heb, blijft het keurig liggen. Ook bij schijnbewegingen en plotselinge stops. Paard liep ook heel erg lekker en was zichtbaar blij met dit zadel op zijn rug (in tegenstelling tot enkele andere zadels die hij op zijn rug heeft gehad) en ik vind zo'n zadel ook heerlijk.
Nu ben ik er dus helemaal over uit dat er toch echt binnekort al een westernzadel moet komen, alleen wil ik nog steeds niet direct een maatzadel kopen. Ik begin liever met zoeken naar een goed passend 2e hands zadel van een goede kwaliteit.
Vandaar dus mijn vraag; hoe pak ik dat nou aan?
Ik heb totaal geen kijk op zadels, en ik laat het beoordelen van de pasvorm dan ook liever aan iemand over die er verstand van heeft. Maar bij de ruitersportzaken in de buurt is het 2e hands aanbod toch wel erg beperkt. Via internet heb ik al meerdere degelijke zadels gezien die in aanmerking zouden komen voor mijn paard. Maar hoe weet ik nou of zoiets past? Zijn er mensen die ik langs kan laten komen om het zadel te checken?
Hopelijk zijn hier mensen die mij een beetje op weg kunnen helpen met tips en advies.
Mijn huidige zadel is echt niet veilig met al het geschuif..