Met sporen rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PonyLovert

Met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:33

Hey allemaal
Véél vriendinnen van mij rijden met sporen en daarom ook vraag ik me af
of ik het misschien niet ook zou proberen maar...
Ik snap niet voor wat dienen sporen eigelijk?
Ik weet dat ze moeten helpen enzo ...
Maar hebben ze nog andere handig functie ofzo?
Misschien een domme vraag :(:)
Groetjes Eva

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:33

Hulpen verfijnen. :) Zou er niet aan beginnen 'omdat je vriendinnen het doen'... je moet weten waar je mee bezig bent.

HAPPY22

Re: Met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:23

Als je nou geen problemen hebt met de hulpen, dan zou ik niet met sporen gaan rijden. Ik zou zoiezo niet gaan rijden met sporen als je niet eens weet waarvoor je ze moet gebruiken. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 05:38

waarom wil je ermee rijden als je niet eens precies weet waar ze voor zijn?

laat ik zo zeggen; je ziet helaas veel mensen die sporen dragen terwijl hun beenligging verre van optimaal is,en ze dus onnodig het paard ermee prikken

lekker zonder blijven rijden

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 05:48

Zie in je profiel dat je 13 bent en sinds 3 jaar gek bent op paarden... rij je ook al 3 jaar?
Ik zou zeggen zonder, want je moet je benen erg stil kunnen houden met sporen.

Sporen zijn er om de hulpen te verfijnen, maar absoluut niet om mee te schoppen oid.
Ik rijd al jaren en een heel enkele keer met sporen. Dit hangt er van af, welk paard ik moet rijden en welk niveau dit paard loopt. Ik gebruik het om mijn oefeningen makkelijker te doen. Minder 'harde' hulpen te geven.

In jou situatie, zou iok ze dus niet gebruiken en gewoon lekker leren rijden.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 06:37

ik ga mee met wat de andere bokkers zeggen ;)

ik gebruikte heel even een paar weken sporen bij mijn jonge ruin met inrijden omdat hij niet reageerde op mijn hulpen(wilde vanuit draf ineens poef stil gaan staan en niet meer willen lopen en een tik met de zweep hielp niet was ie niet onder de indruk van :D ..... toen spoortjes om gedaan ...nu reageert hij perfect op de druk van mijn kuit ...ik rij nu zonder sporen en zweep .....

dus sporen zijn meer voor het verfijnen van je hulpen ..maar je moet er wel mee om kunnen gaan .

PonyLovert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:09

Ja ik denkt dat ik ook zonder zal rijden want
ik heb het niet echt nodig dus
Bedankt voot de reacties

PonyLovert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:10

kimmie88 schreef:
Zie in je profiel dat je 13 bent en sinds 3 jaar gek bent op paarden... rij je ook al 3 jaar?
Ik zou zeggen zonder, want je moet je benen erg stil kunnen houden met sporen.

Sporen zijn er om de hulpen te verfijnen, maar absoluut niet om mee te schoppen oid.
Ik rijd al jaren en een heel enkele keer met sporen. Dit hangt er van af, welk paard ik moet rijden en welk niveau dit paard loopt. Ik gebruik het om mijn oefeningen makkelijker te doen. Minder 'harde' hulpen te geven.

In jou situatie, zou iok ze dus niet gebruiken en gewoon lekker leren rijden.

En ja , ik rij ook 3 jaar dus

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:21

Dat ze pas 3 jaar rijd wil niks zeggen,
Ik rijd 1,5 jaar en heb als Tip gekregen om met sporen te rijden (instructrice) :o
dit werkt veel beter ;)

1xtje proeflesje met sporen met de afspraak dat ze meteen weggingen als ik mijn benen niet stilhield(deed ik wel hoor ;) )

Btw, Sporen zijn niet om je pony vooruit te prikken, Maar om je hulpen te verfijnen ;)

daphneids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:42

je maakt je hulpen er kleiner mee, zou het zelf alleen gebruiken als je pony niet voorwaarts genoeg is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:12

dat is echt het domste advies wat je kan geven,juist niet gebruiken als je pony niet voorwaarts is,want ze stompen er alleen maar op af.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:59

Als je niet weet waarvoor sporen dienen, lijkt het mij niet verstandig om ermee te rijden.
Misschien eens een leuke vraag voor de vriendinnen. Het kan soms wel interessant zijn om mensen met sporen te vragen waarom ze nu precies voor die optie hebben gekozen.

Helaas zijn er veel mensen die ervoor kiezen omdat 'men' zegt dat het beter is voor de hulpen, maar in de praktijk eigenlijk niet precies weten wat het inhoudt/hoe te gebruiken of die het gebruiken omdat het paard anders niet 'aan het been' is.
Zoals velen hier inmiddels weten is dat dus ook geen oplossing
Als gevolg daarvan zie je veel geprik e gepor met sporen en paarden die er 'doof' voor worden en afstompen.

Als je kiest voor sporen (of welk ander hulpmiddel dan ook) zul je eerst voor jezelf zeer goed moeten kunnen verwoorden waarom je die sporen wilt gebruiken en of dat idd de beste optie is.
En om die keuze te kunnen maken, zul je ook alle alternatieven moeten kennen. Zonder dat is een weloverwogen keuze niet mogelijk