Het is nog niet zover, maar ik wil me vast een beetje verdiepen. Dus: advies gevraagd!
Momenteel ben ik bezig met de opvoeding van een fantastische driejarige hengst.
Beetje grondwerken, beetje freestylen, voetjes geven, rustig stilstaan, et cetera.
Eerst maar eens rustig wennen aan van alles, hij doet het echt helemaal super!
Gisteren heeft hij voor 't eerst een aangesingeld zadeltje opgehad (na lang oefenen met een barebackpad).
Geen centje pijn, ik ben helemaal trots!
Maar goed, ik draaf teveel door......Dit alles doen we met een stalhalster en te zijner tijd wil ik hem gaan wennen aan hoofdstel en bit.
Op Bokt staan al enorm veel methodes omschreven om hem daaraan te wennen, maar daar ben ik niet naar op zoek.
Maar naar jullie advies voor een (trainings)hoofstel. Wat hebben jullie gebruikt hiervoor?
Een kaptoom, een normaal hoofdstel, wel of geen neusriem, et cetera.
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en dan ook vooral waarom jullie het op die manier hebben gedaan!
Groetjes,
Rumpleteaser
?
), en heb na veel kletsen met westernvrienden gekozen voor een simpel hoofdstel met browband en keelriem. Ligt toch een stukje stabieler. Verder heb ik een level 1 mylerbitje gekozen omdat die toch als prettig bekend staan (bitjes blijft natuurlijk uitproberen maar je moet toch ergens beginnen). Maar voorlopig hangt mijn set eerst nog een jaar of 2 in de woonkamer (en staat lang niet slecht zo boven de bank ha ha ha).
Een knoophalster geeft nm wel druk op de drukpunten van t hoofd, dit doet imo een hoofdstel niet!
. Maar daar heb ik ook een oplossing voor: de Rockin S Snaffle. Geniaal ding! Is ook heel stabiel in de mond en geeft een eigenlijk een nog mooiere drukverdeling op de kaak van de tegenovergestelde kant van waar je "vraagt" dan de