[WN] Trainingshoofdstel voor een jong dier: graag jullie advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Trainingshoofdstel voor een jong dier: graag jullie advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 11:44

Ha allemaal!

Het is nog niet zover, maar ik wil me vast een beetje verdiepen. Dus: advies gevraagd!

Momenteel ben ik bezig met de opvoeding van een fantastische driejarige hengst.
Beetje grondwerken, beetje freestylen, voetjes geven, rustig stilstaan, et cetera.
Eerst maar eens rustig wennen aan van alles, hij doet het echt helemaal super!
Gisteren heeft hij voor 't eerst een aangesingeld zadeltje opgehad (na lang oefenen met een barebackpad).
Geen centje pijn, ik ben helemaal trots! <3 Maar goed, ik draaf teveel door......

Dit alles doen we met een stalhalster en te zijner tijd wil ik hem gaan wennen aan hoofdstel en bit.
Op Bokt staan al enorm veel methodes omschreven om hem daaraan te wennen, maar daar ben ik niet naar op zoek.
Maar naar jullie advies voor een (trainings)hoofstel. Wat hebben jullie gebruikt hiervoor?
Een kaptoom, een normaal hoofdstel, wel of geen neusriem, et cetera.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en dan ook vooral waarom jullie het op die manier hebben gedaan!

Groetjes,
Rumpleteaser

jana79

Re: Trainingshoofdstel voor een jong dier: graag jullie advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:47

Ik zou met een hoofdstel beginnen waar jezelf ook mee wilt gaan rijden! Anders moet hij dadelijk weer aan een ander hoofdstel gaan wennen.
In het begin hoofdstelletje aan met een halster erover om de longeerlijn aan te doen zodat je niet meteen daarmee in de mond trekt!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:49

@ Jana79: Jep, dat doe ik :D

Ben eigenlijk meer op zoek naar advies richting het (western)hoofdstel zelf.
Bijvoorbeeld: m'n ingereden paard rij ik met een one-ear zonder neusriem.
Voor zo'n jong dier lijkt me dat niet handig (stabiliteit?), maar wat is dan wel goed?
Wie heeft er tips voor tack :+ ?

Rumpleteaser schreef:
Maar naar jullie advies voor een (trainings)hoofstel. Wat hebben jullie gebruikt hiervoor?
Een kaptoom, een normaal hoofdstel, wel of geen neusriem, et cetera.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en dan ook vooral waarom jullie het op die manier hebben gedaan!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:32

Ik ben begonnen met rijden met een knoophalster en 2 touwtjes
Helemaal geen bit, pas nadat de merrie goed reageerde op voorwaarts en terug en weg ging voor druk van de rein en been heb ik er een bitje in gehangen en toen in de eerste instantie nog met de teugels aan t knoophalster
En op die manier rustig uit gebouwd
Hoofdstel tip ; zacht leer......geen neusriem en een normaal hoofdstel ( western ) dus geen one or two ear :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:48

Ik ben me ook aan het voorbereiden (nog veel vroeger dan jij, want paardlief is net 1 geworden :o ), en heb na veel kletsen met westernvrienden gekozen voor een simpel hoofdstel met browband en keelriem. Ligt toch een stukje stabieler. Verder heb ik een level 1 mylerbitje gekozen omdat die toch als prettig bekend staan (bitjes blijft natuurlijk uitproberen maar je moet toch ergens beginnen). Maar voorlopig hangt mijn set eerst nog een jaar of 2 in de woonkamer (en staat lang niet slecht zo boven de bank ha ha ha).

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 15:00

@ backup: Hmmm, is een knoophalster niet te 'onstabiel'? Wat is jou ervaring daarmee?
En waarom heb je ervoor gekozen om juist geen neusriem te gebruiken?

@ troi: ik neig eigenlijk ook naar een 'normaal' hoofdstel met brownband met keelriem.
Precies om die stabiliteitsreden. Hoe sta jij tegenover een neusriem?

En hoe staan jullie tegenover het idee om eerst met een hoofdstel zonder bit te rijden?
Lijkt me wel wat, omdat je peerd dan eerst daaraan kan wennen, voordat je weer een nieuw element (lees: bit) introduceert.
Maar als ik dan even hardop doordenk: zou inrijden straks met een bosal (i.p.v. hoofdstel) dan iets zijn...? Of zeg ik dan heel iets geks?

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:47

@ RT Een goed knoophalster ( goede kwaliteit ) op de juiste manier geknoopt ( meeste hangen te los/voor de sier ) is niet onstabiel
De reden dat ik dat gedaan heb, is dat ik wel iets te zeggen wou hebben zonder het risico te lopen dat er in een paniek situatie een bit door haar mond word getrokken ! Dat is meteen de reden dat ik dit dus niet met een hoofdstel ZONDER bit heb gedaan ;) Een knoophalster geeft nm wel druk op de drukpunten van t hoofd, dit doet imo een hoofdstel niet!
Neusriem : die word gebruikt als het paard zn/haar mond niet mooi sluit , dus waarom zou je daar mee gaan beginnen, dat kan indien nodig altijd nog worden toegevoegd. Ik heb hem nog nooit nodig gehad :D

Ik zou evt pas later aan een bosal of sidepull gaan denken, deze kan nm best een pittige inwerking hebben en jij en je paard moeten in t begin fouten kunnen maken zonder dat de neusbrug beschadigt :D

@ Troi ; eens met hoofdstel en bit keuze :D

crazycactus

Re: Trainingshoofdstel voor een jong dier: graag jullie advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:14

Ik begin meestal met een sidepull, en later een gewoon hoofdstel met frontriem. Voor sommige paarden een neusriem. Ik heb nu ook een (bitloos) crossbridle, dat vind ik ook een prettig hoofdstel

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:50

Ik begin met een trainingshoofdstel met browband en keelriem. Ik gebruik geen neusriem want ik laat het halster eronder. Bij het longeren gaat de longe dan aan het halster. Ondertussen kan hij dan al wennen aan het bit in z'n mond

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:45

Ik ben nog in dubio of ik ook een sidepull aanschaf. In principe wil ik graag zowel bit als bitloos kunnen rijden, maar ik laat het nog even van zijn karakterontwikkeling afhangen waar ik mee begin. Ik ben het namelijk met back-up eens dat je met een sidepull geen al te grove correcties zou moeten doorvoeren, en als meneer een echte stijfkop gaat worden (en dat zou kunnen :D ) dan begin ik liever met bit, als hij wat gevoeliger blijkt wordt het een sidepull en pas in later instantie een bitje.

Neusriem zou ik alleen gebruiken als het nodig blijkt, dus als hij om het minste of geringste zijn mond opendoet.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:34

Op dit moment ben ik mijn paard aan het inrijden met een touwhalster. De keuze hiervoor is exact dezelfde als van Backup. Een side-pull en bosal hangen klaar, maar die gebruik ik pas als ze netjes reageert op het touwhalster. En ja, het touwhalster is heel stabiel en werkt echt super. :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:07

Ha allemaal,

Dank voor jullie ervaringen! Precies waar ik dit topic voor begonnen ben! *\o/*

Ik had zelf het gevoel om te gaan beginnen met een 'normaal' hoofdstel zonder bit.
Een touwhalster, daar heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan....
Zou dat dan beter zijn dan een 'normaal' hoofdstel zonder bit?

Backup, volgens mij lees ik uit je antwoord dat je liever een touwhalster gebruikt dan een gewoon hoofdstel.
Omdat je dan in panieksituaties nog iets te zeggen hebt.
Maar volgens mij heb je toch ook wel iets te zeggen met een normaal hoofdstel zonder bit?
En uiteindelijk: is de inwerking van een touwhalster niet net zo schadelijk als een bit door de mond?

Wat als ik nou eerst m'n mannetje wen aan een normaal hoofdstel (zonder bit) met grondwerken.
Gewoon met een halster eronder, voor 't eventuele longeren.
Als ik dan ooit ga rijden, kan dat in 't begin toch prima met een hoofdstel zonder bit?
Of eventueel met bit en de teugels bevestigen aan een onderliggend halster bijvoorbeeld.
Dan heb ik toch geen touwhalster nodig om te rijden lijkt mij...?

Wow, het is weer een heel vragenverhaal geworden!
Het zijn allemaal oprechte vragen hoor! Lees er dus allemaal geen veroordelingen uit ofzo...
Ben gewoon hardop aan het denken en ik wil de goede keuze maken :j

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:20

Rond de drie/vier jaar zijn jonge paarden volop de kiezen aan het wisselen. De één maakt daar weinig van, maar de ander kan daar knap veel last van hebben. In het laatste geval is een bitloze optoming een goed idee. Ikzelf heb goede ervaringen met de nurtural bridle. Dat snapte mijn jonkie meteen. Op de bosal was ze goed te sturen, maar daarmee is inbuigen niet handig: ze ging dan kantelen ipv geven.

Inmiddels is het jonkie uitgewisseld, dus ben ik terug naar mijn standaardoptoming: simpel hoofdstelletje met browband en keelriem (idd stabiel) en een full cheek snaffle ("kneveltrensje"). Die laatste heb ik ook gebruikt om mijn andere paarden in te rijden (en op buitenritten gebruik ik dat altijd nog) maar mijn jonge paard vindt het leuk om die "pinnetjes" van de snaffle vast te pakken :roll: . Maar daar heb ik ook een oplossing voor: de Rockin S Snaffle. Geniaal ding! Is ook heel stabiel in de mond en geeft een eigenlijk een nog mooiere drukverdeling op de kaak van de tegenovergestelde kant van waar je "vraagt" dan de full cheek snaffle.

Rocking S Snaffle: http://www.mcdiamond.com/images/bits/ri ... bb523l.jpg

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:19

Gewoon hoofdstel met browband en keelriem en een gewoon sweet iron snaffeltje met grote bitringen. Géén one of two-ear. Jonge paarden reageren soms op het oortje, bovendien ligt het niet erg stabiel en kunnen ze het vrij makkelijk afschudden of afschuren. En je wilt niet meemaken dat je hoofdstel op de grond ligt terwijl jij op je jonge paard zit :D
Daaronder een stalhalster en daar de teugels aan in eerste instantie. Als dat goed gaat, teugels aan het bitje. Neusriem gebruik ik nu wel, omdat Sen soms nogal loopt te "werken" op zijn bit, en met neusriem is hij veel rustiger in de mond.
Touwhalster doe ik niet. Het is dan voor het jonge paard alweer iets helemaal nieuw om op bit over te schakelen. En als je wedstrijd wilt rijden, kun je ook niet met een touwhalster komen aanzetten.
Eens het jonge paard goed loopt op snaffle, rijd ik soms ook even door op bosal. (in de fase tussen snaffle en shank) Blijft hun mond zacht van, en meestal maken ze er geen problemen van.
Maar beleren doen we altijd op snaffle. Zeker het eerste jaar. Ik ben geen voorstander van die bitloze toestanden bij het beleren. Een mond houd je zelf zacht. Gewoon de eerste keren de teugels aan het stalhalster vastmaken en hem leren om zijn bitje te "dragen".
Natuurlijk is het ook van belang wat je plannen zijn met je paardje. Wil je alleen recreatief rijden, dan hoef je gewoon ook niet met bit te rijden. Wil je een wedstrijdpaard dan lijkt het mij best om hem maar van in het begin aan een bitje te wennen.