Waar opletten bij aanschaf van S&T hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Waar opletten bij aanschaf van S&T hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 08:35

Eind vorig jaar heb ik een topic geopend; Voor welk S&T hoofstel ga jij?

Omdat nu het laatste puntje al een tijdje binnen is, en na een pauze, de training is begonnen voor het Z, ben ik op zoek naar een geschikt S&T hoofstel.

Na het andere topic kwam ik uit op een Dobert Classic rondgenaaid hoofdstel of een Passier. Uiteraard sta ik ook nog open voor andere keuzes. Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen met jullie stang en trens hoofdstel zijn. Hoe is de kwaliteit van het leer? Rekt het snel uit? Blijft het mooi zwart? Of behoudt het zijn oorspronkelijke kleur? Hebben jullie er nog andere frontriemen of neusriemen opgezet? Pastte dit makkelijk? Valt die groot of valt die klein? Hoe zit het bij de ogen (soms zit het zo irritant dicht bij de ogen)?

Ikzelf heb een aantal eisen;
- Gespen het liefst achter de oren (scheelt weer een hoop gespen rondom de ogen)
- zilveren gespen
- Goede kwaliteit leer
- prijs liefst onder 300/400 euro

Hebben jullie nog tips en trucs? Het meten van het hoofd voor de juiste maat? Kon het zo snel nergens vinden, en hebben het met trens hoofdstel vrijwel op de gok gedaan & het is alweer een tijdje geleden.

Ben bang dat het ook nog wel een zoektocht wordt naar een juist bit, ze heeft nogal een klein mondje.

Ik doe er even een fotootje bij van het paard waar het omgaat, misschien dat jullie nog wel tips hebben voor een neus en/of frontriem keuze. Vind het wel lastig om te oordelen wat mooi staat bij een vos merrie met een vrij brede bles.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:37

Ik zou de neusriem niet wit onderleggen, omdat ze al een behoorlijke bles heeft. Een brede neusriem laat het hoofd ook snel wat fijner lijken, als je een hoofdstel neemt met blinde sluitingen hoef je geen te nemen met de gespen achter de oren. HB heeft zulke hoofdstelllen, maar die zijn niet te vergelijken met Dobert of Passier. Hulsebos maakt ook hoofdstellen op maat. Een frontriem met subtiele steentjes kan wel, maar ga geen volledige steentjes-wave nemen, dan wordt het een beetje té vrees ik.

Hoop dat je er iets aan hebt :)

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 08:50

Oakland1990 schreef:
Ik zou de neusriem niet wit onderleggen, omdat ze al een behoorlijke bles heeft. Een brede neusriem laat het hoofd ook snel wat fijner lijken, als je een hoofdstel neemt met blinde sluitingen hoef je geen te nemen met de gespen achter de oren. HB heeft zulke hoofdstelllen, maar die zijn niet te vergelijken met Dobert of Passier. Hulsebos maakt ook hoofdstellen op maat. Een frontriem met subtiele steentjes kan wel, maar ga geen volledige steentjes-wave nemen, dan wordt het een beetje té vrees ik.

Hoop dat je er iets aan hebt :)

Met HB bedoel je Hulsebos neem ik aan? Waarom zijn die niet te vergelijken met Dobert of Passier? Beter? Slechter? Ken de hoofstellen zelf niet. Weet je toevallig ook een prijsklasse van deze hoofstellen van Hulsebos?

En hoezo als je blinde sluitingen hebt hoef je geen gespen achter het oor? Ik wil voorkomen dat er 4 gespen op elkaar zitten, zoals bij het hoofdstel hieronder het geval is (Kieffer Saloma II) misschien is dit ook wel anders op te lossen, maar vind het er zo niet erg comfortabel uitzien;
Afbeelding

In ieder geval bedankt voor de reactie! Aan elke reactie heb ik wat, en wie weet een ander ook wel!

upendo

Re: Waar opletten bij aanschaf van S&T hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:53

HB is ook weer een apart merk, bekendste hoofdstel is de HB Turijn, die rondgenaaide. :j

Bij een rondgenaaid hoofdstel heb je vaak gespen achter de oren, dat staat volgens mij ook wel mooi hij het hoofdje van je merrie. :)

En volgens mij kan je bij eigenlijk alle hoofdstellen de frontriem wel wisselen.
Bij je merrie zou ik geen 4 rijen bling doen, maar bijvoorbeeld een frontriem met een rijtje van 2 rijen bijv. (WW?)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:38

gespen achter de oren heb je bij mijn weten alleen bij rondgenaaide hoofdstellen. dus je moet dan ook wel van rondgenaaid houden.

bij ooteman hebben ze de vantaggio rondgenaaid in engels leer (erg goede kwaliteit!) voor 325 euro
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=50 ... ls%20Leder

ik vind persoonlijk die frontriem niet zo mooi, maar daar kan je zo een andere aan doen :D

[edit] zie net dat passier ook niet rondgenaaide hoofdstellen heeft met gespen achter de oren, deze bijvoorbeeld
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... er%20Libra

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 14:19

LiSSy schreef:
gespen achter de oren heb je bij mijn weten alleen bij rondgenaaide hoofdstellen. dus je moet dan ook wel van rondgenaaid houden.

bij ooteman hebben ze de vantaggio rondgenaaid in engels leer (erg goede kwaliteit!) voor 325 euro
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=50 ... ls%20Leder

ik vind persoonlijk die frontriem niet zo mooi, maar daar kan je zo een andere aan doen :D

[edit] zie net dat passier ook niet rondgenaaide hoofdstellen heeft met gespen achter de oren, deze bijvoorbeeld
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... er%20Libra

Dat is idd de Passier Libra, die heb ik er ook tussen staan.
Dus het hoeft niet per se rondgenaaid te zijn ;) Die keuze maakt me niet zoveel uit! Als het hoofdstel maar comfortabel zit/lijkt te zitten voor het paard.

Ik heb thuis een Pagony liggen, daar ga ik het eerst mee proberen, reageert ze goed op S&T dan maak ik een keuze voor een luxere uitvoering. Ik zit nu te twijfelen tussen de Dobert en de Passier, maar sta dus uiteraard open voor andere merken.

Maar het doel waarmee ik het topic open is dat ik graag ervaringen wil lezen van bepaalde hoofdstellen! En tips waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een toch redelijk prijzig hoofdstel, zoals de maat etc.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:29

Ik heb zelf een Dobert rondgenaaid hoofdstel, met de gespen dus achter de oren. Ben er erg blij mee!

Kon in principe het gehele hoofdstel zelf samenstellen. Zo heb ik een andere frontriem erop, teugels met extra grip en een cob-maat met een full keelriem. Heb 'm bij Ooteman besteld en die hebben de maten van mijn trenshoofdstel overgenomen. De kleur blijft prima, net als het leer en dan ben ik echt geen poetsmiep.

In de paard en sport stond laats een sprenger stang speciaal voor dieren met een klein mondje. Zelf heb ik 'm ook wat dunner, in overleg met mijn paardtandarts, die heeft mij hierin geadviseerd. Wellicht ook een optie voor jou?

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:36

ik heb 3 weken geleden zelf een hb gekocht, de rondgenaaide monaco. het leer heeft wel wat verzorging nodig. ze hebben het hoofdstel ook van engels leer maar daar had ik even geen geld voor.(als student heb je het niet heel breed)

als stand is gewoon proberen. die van mij loopt op een stang en een trens van HH. maar van sprenger zijn genoeg verschillende bitten. ik zou alleen niet gelijk te dun gaan. het gevolg van te dunnen bitten dat paarden snel kunnen gaan "klapperen".

succes

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:35

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:32

Misschien is een Isabell Werth hoofdstel iets voor je? Hele mooie rondgenaaide hoofdstellen van supersoepel leer, en ook nog wel een beetje betaalbaar :D Ik heb zelf verder geen ervaring met het merk, maar het voelt heel fijn aan.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 18:01

Bedankt voor de reacties! Ik zou wel graag echt de ervaringen van de hoofdstellen willen, hoe het leer zich houdt etcetera.

Zijn er verder nog tips die jullie hebben bij het aanschaffen van een S&T?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:00

Ik ben zelg héél tevreden met mijn Stubben S&T. Is niet met de gespen boven oren maar dit hoofdstel is van super leder kwaliteit, oerdegelijk en zit erg mooi om het hoofd. Heb een wit onderlegde neusriem bij een vos met eenzelfde bles en dat stond prima.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:05

Hoi uhh naamgenoot :')

Ik heb de Döbert Classis Rundgenäht, dan wel in trensversie. Ontzettend tevreden mee. Blijft werkelijk prachtig, heb 'm nu 1,5 jaar. Ik heb hem inclusief een Schumacher frontriem, het hoofd van je paard is redelijk vergelijkbaar met die van mij. Ik vind de frontriem zelf niet te druk. Maar ik zou dan hem dan niet dragen in combinatie met een wit onderlegde neusriem o.i.d, dan zou het denk ik te druk worden.

Zo is de trensversie + frontriem bij mijn paard:
Afbeelding
Afbeelding

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:59

Wat ook Chique staat:

Een V frontriem met diamantjes :D :o

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:03

Ik heb de dobert classic rongenaaid ben er erg blij mee erg sjeik en leer blijft heel goed en zwart.

Voor de bitten raad ik je aan om gewoon naar je ruitersportzaak te gaan je trens hoofstel mee te nemen dan zien ze je trens en kunnen hun je een stang erbij adviseren zo heb ik dat gedaan.