Omdat nu het laatste puntje al een tijdje binnen is, en na een pauze, de training is begonnen voor het Z, ben ik op zoek naar een geschikt S&T hoofstel.
Na het andere topic kwam ik uit op een Dobert Classic rondgenaaid hoofdstel of een Passier. Uiteraard sta ik ook nog open voor andere keuzes. Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen met jullie stang en trens hoofdstel zijn. Hoe is de kwaliteit van het leer? Rekt het snel uit? Blijft het mooi zwart? Of behoudt het zijn oorspronkelijke kleur? Hebben jullie er nog andere frontriemen of neusriemen opgezet? Pastte dit makkelijk? Valt die groot of valt die klein? Hoe zit het bij de ogen (soms zit het zo irritant dicht bij de ogen)?
Ikzelf heb een aantal eisen;
- Gespen het liefst achter de oren (scheelt weer een hoop gespen rondom de ogen)
- zilveren gespen
- Goede kwaliteit leer
- prijs liefst onder 300/400 euro
Hebben jullie nog tips en trucs? Het meten van het hoofd voor de juiste maat? Kon het zo snel nergens vinden, en hebben het met trens hoofdstel vrijwel op de gok gedaan & het is alweer een tijdje geleden.
Ben bang dat het ook nog wel een zoektocht wordt naar een juist bit, ze heeft nogal een klein mondje.
Ik doe er even een fotootje bij van het paard waar het omgaat, misschien dat jullie nog wel tips hebben voor een neus en/of frontriem keuze. Vind het wel lastig om te oordelen wat mooi staat bij een vos merrie met een vrij brede bles.
Ik ben benieuwd!

Die keuze maakt me niet zoveel uit! Als het hoofdstel maar comfortabel zit/lijkt te zitten voor het paard.