Ik rijd momenteel met een D trens met rolletjes (deze: http://divoza.com/shop/a.visit/4bc30638 ... a8c0640655) en dat bevalt erg goed. Nu wil ik t.z.t. mee gaan doen aan de ABOP proeven van het stamboek en dan is dit bit niet toegestaan.
De optoming van het paard moet hier uit bestaan: Trenshoofdstel met africhtingsneusriem, engelse- of gecombineerde neusriem, een gebroken gladde trens, enkele of dubbele teugel. Het gebruik van een stang, hulpteugels, pijpkousen, bandages en strijklappen is niet toegestaan.
Nu heb ik er een dubbel gebroken bitje in gehangen, maar daar was toch overduidelijk verschil te merken. Het paard loopt daar duidelijk minder prettig op.
Ik zit nu een beetje in dubio over welk bit ik nu ga proberen, aangezien die gekocht moet worden. Zelf zit ik te denken aan een enkel gebroken D trens, maar wie weet zie ik andere opties over het hoofd?
Ik heb in alle paarden een dubbelgebroken bustrens liggen, met koper. Doordat 'ie dubbel is gebroken, prikt 'ie niet in het gehemelte. En paarden gaan wat meer smakken op het koper, die van ons lopen er fijner op. Van Harry's Horse, is maar €27.50.