Hoofdstel met mexicaanse neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Robin

Hoofdstel met mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:08

Vraagje. Ik rijd een paard dat snel gespannen is en wat schrikkerig is, met name wanneer ik in de buitenbaan rijd. Ik rijd hem nu met een trenshoofdstel met gecombineerde neusriem, maar die is aan vervanging toe. Mij werd nu een hoofdstel met mexicaanse neusriem geadviseerd. Qua inwerking zou dat wel goed zijn - het paard wil zijn mond nog wel eens openen - maar ik aarzel over de pasvorm.

Het paard (KWPN-er) heeft een stoer hoofd met een paar stevige jukbeenderen. Ik ben daarom nooit heel enthousiast geweest over zijn huidige hoofdstel: de neusriem zit tegen zijn jukbeen aan en gewoon net niet lekker. Ik vraag me echter af of ik dat met een mexicaanse neusriem oplos: een (hoge) mexicaanse neusriem moet over het jukbeen vallen, en als dat jukbeen nou zo geprononceerd is, is dat dan niet juist storend voor het paard?

Het wordt wrs gewoon een kwestie van uitproberen, maar ik dacht, misschien heeft iemand hier ervaring mee.

Edit:

Zie dit plaatje:
Afbeelding

De ring valt precies op het jukbeen, en dat vrees ik bij mijn paard ook.

Quir

Re: Hoofdstel met mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:07

De ring hoort inderdaad op het jukbeen te liggen, zo dat ie niet op de rand zit zeg maar. Dus eigenlijk precies zoals op jouw voorbeeld plaatje is. Ik heb de ervaring er mee dat paarden hier geen last van hebbem, zolang de neusriem niet heel strak aangetrokken wordt. Die neiging hebben veel mensen namelijk wel.

Verder is een mexicaanse neusriem wat strenger, als het paard zijn mond open doet, voelt ie dit veel harder dan met een gecombineerde neusriem of lage neusriem. Ook ligt het bit veel losser in de mond, dus als je een stille hand hebt is het verder geen probleem.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 13:41

Dank je. Als hij van die ring geen last heeft, is het wrs voor hem juist wel lekkerder dan een gewone hoge neusriem. Dat de neusriem wat strenger werkt als hij zijn mond opendoet is juist wel een voordeel. Dat het bit losser ligt wist ik niet. Mijn hand is redelijk stil, maar ik zal dan wel rekening moeten houden met het type bit, neem ik aan?

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:34

ik krijg ook 1tje met eem mexicaanse neuriem :D
ik denk niet dat ze last van haar jukbenderen zal krijgen,
ik weet niet hoe strak je `m moet doen datie er last van
gaat krijgen, maarja als die van jo paard heel erg "uitsteken"
kan je mischien van iemand lenen of passen. ik trek sowieso
de neusriemenniet strak aan, mijn poownie heeft nooit haar
mond open. mijn het heeft ook een positieve werking dat
ze veel "adem vrijheid" heeft. ik weet niet hoe je dat uitlecht :Y)

suc6

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:40

Mocht het nou zo zijn dat je een mexicaanse neusriem toch niet lekker passend krijgt, in
combinatie met zijn jukbeen, zou je ook nog een lage neusriem kunnen overwegen, die houd
de je paard zijn mond ook netjes dicht en die werkt ook minder pittig in en dan heb je als het goed
is ook geen probleem met het jukbeen
Heb je anders misschien de mogelijkheid om van iemand een hoofdstel uit te proberen ?
Kun je kijken wat bij jou paard het beste past/werkt

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 16:10

Ja, ik denk ook dat ik eerst zou moeten uitproberen. Bij mij op stal ken ik niemand met een hoofdstel met mexicaanse riem, maar wellicht wil de zadelmaker waarmee we veel samenwerken er wel een 'lenen' om het uit te proberen. Ik ga het eens vragen.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:23

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:11

In princiepe niet, gewoon een simpel (enkel/dubbel) gebroken trensje is vaak goed zat. Als er ook nog een scherp bit in hangt, maakt dat het hoofdstel wel behoorlijk streng inwerkt. Verder als je gewoon een fijne stille hand hebt en het paard niet extreem gevoelig is in zijn mond, kunnen ze vaak veel fijner lopen op een mexicaan.

De mijne heb ik (door medische redenen) een tijd gereden op mexicaan, bij haar moest ik enorm voorzichtig zijn met mijn hand. Anders kreeg ik reacties die ik liever niet had. De ringetjes krijgen ze echt geen last van, mits ze niet op dat bot puntje zit zeg maar. Dus niet zoals op de foto's die _Evanne laat zien (ook al zijn die zonder ringen, voor ringen hangen deze echt te laag). Verder niet strak aantrekken en goed op je hand letten, dan moet het echt geen probleem zijn!

Laura_Robin schreef:
Dank je. Als hij van die ring geen last heeft, is het wrs voor hem juist wel lekkerder dan een gewone hoge neusriem. Dat de neusriem wat strenger werkt als hij zijn mond opendoet is juist wel een voordeel. Dat het bit losser ligt wist ik niet. Mijn hand is redelijk stil, maar ik zal dan wel rekening moeten houden met het type bit, neem ik aan?

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:32

Ik ben nu bij mijn huidige hoofdstel net "teruggegaan" van een dubbelgebroken trens met ronddraaiend middenstuk naar een gewoon dubbelgebroken trensje. Dat merk ik wel, hij loopt zwaarder op de hand, maar ik wil eerst even kijken of dat een kwestie van wennen (voor beiden) is want liefst laat ik dat simpele trensje zo. Hoewel ik denk dat dat draaiende mondstuk met een mexicaanse riem nog wel moet kunnen.

Dank allemaal, ik ga wat uitproberen.