Een zware wolle zweetdeken schoonmaken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Een zware wolle zweetdeken schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:53

Hopelijk hebben jullie dé tip voor mij. :)

Het zit namelijk zo: ik wil mijn zware wollen zweetdeken graag schoonmaken zodat hij de kast in kan tot de volgende winter. Nu heb ik de meeste haren met de stofzuiger er afgekregen, maar eigenlijk zou ik graag ook nog met een sopje er bij langs gaan. Maar hoe pak ik dit het beste aan? En met wat voor een middel? Zelf dacht ik er aan om (wanneer het weer echt beter word) de deken op een hek te hangen en door middel van een gieter de deken te spoelen en te laten drogen, maar is dat functioneel?

Er staat overigens op het labeltje dat de deken niet in een washmachine mag en handmatig gewassen moet worden.

Alvast bedankt!

josie

Re: Een zware wolle zweetdeken schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:16

Vaak kunnen ze wel op een wolwasprogramma, maar als je een grote en zware deken hebt, is het de vraag of je wasmachine hier zo blij mee zal zijn........
Anders overwegen om hem naar een dekenwasserij te brengen (of een stomerij)?
Het kan denk ik wel wat je wil doen, maar of het goed schoon zal worden is even de vraag en het wordt wel heel zwaar denk ik, vaak nemen ze heel veel water op.
Anders een specikuip vullen met lauw water en speciaal wasmiddel voor wol en hem daar in laten weken, na een dag goed uitspoelen en eerst laten uitdruppen in de specikuip en daarna pas uithangen (anders is je deken niet te tillen vrees ik)
Succes met deze klus!!

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:22

Kan je m niet gewoon in de wasmachine doen :Y) ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:23

Het is een 205 cm met hals, dat gaat niet in de wasmachine passen (mijn moeder heeft het ook nadrukkelijk verboden). Ik durf het daarnaast ook niet aan om hem weg te brengen, ik ben veel te bang dat de deken krimpt.

Die van de specikuip is een goede, de vraag is alleen waar vind ik er een, maar dat is even navragen.

Ik moet geloof ik dan een dag uitzoeken dat het 30°C wordt met een briesje, dan droogt ie vast snel. _O-

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:09

Een speciekuip kan je relatief goedkoop aanschaffen bij de Gamma ofzo ! Ik zou het zo proberen. Wol moet wel plat drogen anders vervormt het.
Ik denk dat het met een gieter en wat lauw water ookgoed moet lukken trouwens. Evt ook met mild wasmiddel.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:06

Inderdaad in een speciekuip wassen. Deken erin doen, koud water erin doen en dan emmers gloeiend heet water erbij doen tot het handwarm is. Dan babyshampoo erin doen en een aantal keer omzetten. Laat het een halve dag staan weken. Al het water uit de speciekuip laten lopen en dan nog een paar keer naspoelen met koud water. Uithangen het beste over 2 klikobakken. De wasdraad gaat het namelijk niet houden.

Op deze manier wassen wij al ieder jaar onze wollen, fleece en winterdeken (ook die met teddywol gevoerd zijn). Neem wel babyshampoo want het wol krijg je niet geheel vrij van shampooresten en anders staat je paard volgende winter vol bulten wegen shampoo-alergie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 14:56

We hebben hier een houten hek daar kan de deken ook wel over drogen toch? Dan kan ik hem thuis namelijk wassen en hoeft het op stal niet. :)

Ik dacht er aan om een lichte oplossing van Halemid te gaan gebruiken zodat de deken meteen ontsmet [wordt met alles gedaan wat zomers de kast in gaat] wordt, maar is dat dan verstandig? [uiteraard goed uitspoelen].

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:35

Ik neem aan dat het een stevig houten hek is, want zo'n natte wollen deken wordt echt heel erg zwaar. Als je paard nog nooit last heeft gehad van de restjes Halemid die in de deken achterblijven zal het vast nu ook geen probleem zijn. En anders weet je waar het van is en kun je de deken meteen nog een keer wassen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:42

Het is een schutting. Maar op stal hebben we een ijzeren poetsstang, wellicht dat het daar ook wel kan. Ik ga er eens over brainstormen. :j Bedankt!