zadel met veel of weinig kniewrong?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

zadel met veel of weinig kniewrong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 10:43

Zelf rij ik al jaren met mijn Hulsebos zadels op verschillende paarden en dat bevalt me eigenlijk prima.
Sinds kort heb ik een nieuw paard en wil ik ook meer dressuurmatig gaan rijden en heb ik ook weer les genomen. Ik had mijn wb4 van Hulsbos op mijn nieuwe paard liggen, bij de eerste les. Zegt mijn instructrice dat door de enorme kniewrong je heel moeilijk het been aan je paard kunt "houden". Terwijl ik dat verder wel een heel fijn zadel vindt. Ben benieuwd hoe andere bokkers hierover denken, veel of juist weinig kniewrong voor de juiste beenligging?

MarimaCarona

Re: zadel met veel of weinig kniewrong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:15

ik heb liever iets meer kniewrong aangezien je dan wat meer steun hebt en dus beter je benen aan kunt houden. als je te weining wrong hebt gaan je benen alle kant op en dat word het wel lastig om ze er aan te houden lijkt mij..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:18

Ik heb graag weinig wrong en een ondiepe zit, anders voel ik me zo opgesloten.
Als je benen aan de zwabber gaan met weinig wrong zou ik toch eens aan je zit gaan sleutelen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:20

Ik heb een Kieffer Lusitano, die heeft volgens mij ook wel wat kniewrong. Volgens mij ligt het ook wel aan het model en de lengte van je benen. Jij hebt lange, slanke benen, volgens mij gaat dat geen problemen opleveren.

Heb je zelf het gevoel dat je je been er goed aan kunt houden?
(Trouwens, mijn benen hangen gewoon los naast het paard, niet zozeer er tegenaan)

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:22

Ik wou dat ik je zadel had :D
Tja ik zou gewoon eens een zadel proberen te lenen met iets minder wrong en uit proberen.
En kijken wat jij vind en dan je instructrice er van vind.
Ik zelf heb liever meer wrong , mijn zit word stabieler en kan beter mijn been eraan houden.

Maar het ligt inderdaad er ook aan hoe lang je benen zijn en welke vorm , bijv O benen of X benen of gewoon recht.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:27

Ik weet niet hoeveel kniewrong je hebt maar bijna iedereen heeft wel een kniewrong zelfs de top dressuur ruiters!!

Ik heb zelf een KN Allegro ben er heel blij meer heeft ook een kniewrong.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:30

ik hou van veel wrong, dan heb ik echt een nettere houding.
je benen worden inderdaad automatisch in juiste houding gelegd, vaak voel je met weinig wrong niet dat je benen bv de ver naar voren steken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:54

Op zich hoor je zonder allerlei wrongen en hulpmiddelen gewoon vanuit jezelf een nette , evenwichtige , onafhankelijke zit te hebben.

Hoe meer je afhankelijk bent van dikke wrongen en een diepe zit , hoe slechter je zit is.

Het is voor jezelf en je paard een betere investering om zitlessen te nemen , dan om voor dikke wrongen en een nog diepere zit te kiezen.

Als ruiter die alleen op een zadel met superdikke wrongen netjes kan zitten , ben je eigenlijk net zo'n paard dat alleen aan een slofteugel netjes kan lopen.

Eigenlijk deugt het niet , het is symptoombestrijding en beperkt je eerder in het beter worden , i.p.v. dat het helpt :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:38

Ik hou niet van erg dikke wrongen. Maar dat komt omdat ik lange en forse bovenbenen heb.

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:27

ik vind zelf dikke kniewrongen, en een diepe zit erg lekker, omdat je dan beter door kan zitten...
ik heb (dikke!!) bovenbenen :o en daardoor steek ik mn benen naar voren.. maar met een goed zadel(kentaur Andromeda) komen mn benen in de goede houding te liggen..

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:50

Ik vind dikke wrongen heel fijn, maar ik heb een zadel zonder dikke wrongen :+ Ik vind dat je met dikke wrongen mag rijden, maar dan moet je het ook zonder kunnen.

Splendit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:53

Ik vind een dikke wrong juist wel fijn...

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:34

nou ik had er dus gister ook een kn symphonie op liggen, duidelijk minder diepe zit en minder kniewrong maar voor mijn gevoel kon ik er inderdaad wel beter met mijn benen bij :D Afijn ik zou er zelf nooit zo bij stil hebben gestaan als mijn instructrice dit niet had opgemerkt. Zij zegt dat sowieso de kn ook beter past, afijn woensdag komt de zadelmaker kijken en het allerbelangrijkste vind ik nog dat het supergoed op mijn paard past cq aan te passen is. ;)

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:53

Ik heb zelf wel graag wat kniewrong, maar niet extreem. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:58

ik heb graag wat meer wrong, maar dit is eerder omdat ik vrij korte benen heb en anders totaal geen steun heb. Kan dan ook slecht met een vzh zadel dressuren, zit naar mijn gevoel altijd te kort, maar niet kort genoeg om met m'n knieën op de "juiste plaats" te komen (wat tijdens het springen wel gebeurd)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:00

Het liefst zit ik in een zadel die zo vlak mogelijk is, geen kniewrongen heeft en zo min mogelijk storing.
Waarom.. om mijn bekken zo goed mogelijk te kunnen bewegen tijdens het rijden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:03

Mijn zadel heeft grote wrongen en een diepe zit. Heerlijk. <3