Welk bit is goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Welk bit is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 19:58

Hallo, ik rij een haflinger bij alleen ik merk altijd al dat ze niet zo lekker reageert op dat bitje.
Ze gooit vaak haar hoofd in de lucht, en neemt vaak verkeerde stelling aan.
Ze heeft nu een enkelgebroken watertrens, en ik dacht eraan een dubbelgebroken te proberen.
Nu las ik ergens iets over happy mouth bitjes (ook wel appelbitjes genoemd) en dat leek mij wel wat.
Maar er staat bij dat die bitten vooral goed zijn voor paarden die worden afgericht en dat is bij mijn paard niet het geval.
Is een appelbitje verstandig of kan ik beter gewoon een rvs bitje nemen?
En denken jullie dat dubbelgebroken een goede optie is?

Alvast bedankt!
groetjes

_Bitje_

Re: Welk bit is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:01

hoe oud is je paardje?
is er niet iets aan de hand met het gebit? (wisselen,haken)
ik denk dat dit eerder het geval is :j
een appelbitje kan de oplossing zijn als er verder niks aan
de hand is met het gebit. Dus laat eerst even iemand er naar kijken.
Appelbitjes worden gewoon ook ingezet in normale zaken, zoals
gewone paarden die dressuur of springericht worden gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:03

Appelbitjes zijn heel zacht voor de mond, dat zou ik niet doen voor een tank van een haflinger. Ik rij mijn haf zelf met een robarttrens dubbelgebroken.
Veel soepeler in de mond als enkelgebroken en dit bit heeft een draaiend middenstuk. Daardoor kunnen ze maar aan 1 kant vastpakken. Watertrens is dan ook weer fijner dan bustrens.
Groetjes Brigitte

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:03

Het kan ook gebeuren dat je paard de appelbitjes te lekker vind, en dan bijt hij ze kapot:P
Ik heb dat probleem ook gehad, lag deels aan paard en bij mij.
Ik heb een hele sterke hand, en het paard een gevoelige mond,
de sterke hand heb ik een beetje afgeleerd en leren te ontspannen, en mijn paardje heeft een dubbelgebroken watertrens. Die ligt iets stiller in de mond.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:09

Ik heb de beste ervaring met gewoon enkel of dubbelgebroken lichtgewicht RVS trensen. Dat wisselt een beetje van paard tot paard. Een watertrens vraagt een stillere ruiterhand dan een bustrens. Maar als een paard gewoon gezond is en zich goed voelt moet je die in mijn visie ook gewoon op een normaal bitje kunnen rijden.
Vaak ligt de oorzaak van dit soort problemen elders. Heb je het gebit al eens laten controleren? Wat jij beschrijft kan ook heel goed komen door bijv. haken op de kiezen of ander ongemak in de mond. Ook kan ze een blokkade hebben in bijv. de hals/nek. Een fysiotherapeut of ostheopaat kan je daar bij helpen.
Succes met je haflinger!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 20:10

Ze is 9, maar ik geloof niet dat er wat aan de hand is met haar tanden. :) Dus volgens jullie kan ik beter gewoon een rvs dubbelgebroken nemen?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:10

Hoe weet jij dat het probleem bij de mond ligt en niet in de rug, of aan je eigen kundigheden als ruiter?

Verder ben ik zelf erg tevreden over dubbelgebroken bitten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:18

de rug kan idd ook, maar als er degelijke problemen zijn bij het rijden
gaat dat niet over met een ander bit...

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 20:27

Ik heb helaas niet de mogelijkheid haar te laten controleren, anders zou ik dat zeker voor de zekerheid hebben gedaan. Maar ik heb echt het gevoel dat het bit gewoon niet lekker ligt. Alsof ze het niet accepteert.. De 'klik' die je normaal voelt mis ik, en ik denk dat dit deels te danken is aan de combinatie van haar en het bit. Plus dat ze een grote portie koppigheid bezit. :P

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:59

Ik rijd mijn Haflinger met een dubbelgebroken Aurigan bitje van K&K.
Super bit, ze neemt hem super fijn aan, terwijl ze op andere
bitten nog welleens "vast pakt".

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:04

xIrlijn schreef:
Ik heb helaas niet de mogelijkheid haar te laten controleren, anders zou ik dat zeker voor de zekerheid hebben gedaan. Maar ik heb echt het gevoel dat het bit gewoon niet lekker ligt. Alsof ze het niet accepteert.. De 'klik' die je normaal voelt mis ik, en ik denk dat dit deels te danken is aan de combinatie van haar en het bit. Plus dat ze een grote portie koppigheid bezit. :P

Is er een reden waarom die klik die je normaal voelt ineens weg kan zijn?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:15

Ik heb eigenlijk van beginsaf aan al het gevoel gehad dat die klik er niet was, maar ik dacht steeds dat het ook iets tijdelijks kon zijn en te maken kon hebben met haar dwarsheid. Alleen ging ik me laatst verdiepen in bitten en toen dacht ik dat dubbelgebroken misschien een betere optie was..

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 06:03