Kan een zadel dat 2cm over de 18de rib ligt kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Kan een zadel dat 2cm over de 18de rib ligt kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 15:10

Ik heb een zadelprobleem. Mijn paard heeft een nogal korte rug. Er past eigenlijk max 17 inch zadel op, wanneer deze niet over de 18de rib ligt.

De zadelmaker die ik erbij heb gehad is van mening dat het zadel niet over de 18de rib mag liggen. Het zou wel kunnen bij een paard met een sterke rug, maar ideaal is het niet. Mijn paard heeft momenteel geen sterke rug doordat hij een ernstige rugblessure heeft gehad. Ik ben net weer begonnen met lessen.

Maar nu had mijn instructrice, die veel ervaring heeft met verschillende paarden en ook veel zadels heeft gezien een andere mening dan mijn zadelmaker.
Die vind dat een zadel best net iets te lang mag zijn, zo'n 2 a 2,5 cm heb ik het dan over. Als het zwaartepunt van het zadel maar meer naar voren ligt, zodat het gewicht van de ruiter voor het grootste deel vlak achter de schoft komt. Daar kan het paard het meeste dragen, want dan zit je het dichtst bij de voorbenen. Hoe verder naar achter, des te minder sterk de rug is, want daar zitten geen benen onder de buik. Het midden van de rug is het zwakste.
Als ik een zadel zou hebben waarbij het dieptepunt dus wat meer voorin zit, en ik dus niet achterin het zadel zit, zou het volgens haar prima kunnen.
Het gewicht in het zwaartepunt is het grootst, hoe verder daar vanaf, des te minder is het gewicht. En het gewicht dat dus uiteindelijk drukt helemaal op het achterste deel van het zadel (die laatste paas cm) zal dus heel klein zijn.
Als ik een kleiner zadel neem,dan wordt het gewicht verdeelt over een kleiner opp, dus zal de belasting per cm2 toenemen. Zij is dan ook voorstander van keilkussens, want dan wordt het gewicht beter verdeelt. Ik kan ook wel een zadel laten maken met 17 inch lengte kussens en 17,5 inch zitvlak erop, maar dan zou ik in verhouding tot de kussens meer achterin komen te zitten natuurlijk, wat dus het zwakkere deel van de rug meer belast.

Nu zit ik dus in dubio. Ik heb nu een euroriding diamant 18 inch. Dit zijn van zichzelf al vrij lange zadels en nog eens een 18inch is helemaal lang. (heeft vorige zadelmaker verkocht aan mij...) Nu heb ik vandaag op t zadel van m'n instructrice gereden een Passier Grand Gilbert 17,5 inch en die lag al een stuk korter (ben eigenlijk vergeten even goed te voelen hoe ver deze over de 18de rib kwam, maar denk niet veel, want scheelde echt aardig wat met mijn euroriding en die is 5 cm te lang) 17,5 inch is ook prima voor mij.

Wat zijn jullie ervaringen of meningen hierover? Zijn jullie t ermee eens dat het zadel eigenlijk nooit over de 18de rib mag liggen, of zijn jullie t eens met de motivatie van mn instructrice.

Ik hoor het graag!

denice

Re: Kan een zadel dat 2cm over de 18de rib ligt kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:22

Ik ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden!

Domme vraag misschien, maar hoe kom ik erachter waar die 18e rib zit? :D

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:25

mijn zadelpasser ze, toen ze bij mij kwam passen,i dat dat te ver is. Volgens mij kom je dan bij zn lendenen. Er zijn ook zadels die wel 18 inch zitting hebben maar waarvan de kussens korter zijn en dus wel op een kortere rug passen. Weet zo niet welke maar heb het op bokt ergens gelezen ;) neem anders eens contact op met een master saddle fitting consultant voor advies..

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:28

euroriding zijn hele lange zadels. Rib mag niet zover belast worden omdat die zwevend is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:28

Mijn zadel heeft dit. En volgens mijn zadelmaker was dit niet zon heel groot probleem.

Mijn vorige zadel, een 17 inch, kwam ook al over de ribben heen. En dit zadel kwam minder ver (Vorige zadel lag niet meer goed, vandaar aanschaf nieuwe).

Volgens mijn zadelmaker was het niet erg :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:29

Ow dit moet ik ook even volgen. Ik rij een paardje, wat ook een korte rug heeft, en een amazone met een te dikke kont :o .. Wilde ook over gaan op een 18inch zadel, maar vraag me af of dit wel zal passen..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:30

Als ie te lang is ligt het zadel idd op de lendenen. Of het zadel nou 2 of 5 cm te lang, het zadel is te lang en past dus niet. Ik weet niet of je van plan bent om echt met dat zadel door te rijden of je het zadel alleen even nu gebruikt tot je iets passends vind? Ik heb zelf nu ook een iets te lang zadel omdat die van mij ook zo'n moeilijke rug heeft. Ik rijd niet flink dressuur met hem, af en toe een buitenritje dus ik merk nog niet echt dat ie er last van heeft. Lekker is natuurlijk anders voor hem..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:32

Mijn zadel is 1 cm te lang.. volgens de zadelmaker, osteo en dierenarts geen probleem..
maar het moet niet veel langer worden volgens hen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:35

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 17:50

Ik heb dit zadel (euroriding) 9 maanden geleden gekocht bij een zadelmaker. Die van mening was dat het zadel niet voorbij de 18de rib mag komen en toch heeft hij mij dit zadel verkocht als passend. Een maand later had mijn paard een ernstige rugblessure (niet door het zadel) en heb ik 7 maanden bijna niet gereden. Ben nu weer zo'n 2 maanden aan het rijden weer. En omdat het zadel van achter iets omhoog kwam een zadelmaker laten komen. Een andere want die eerste zadelmaker vroeg mij veel te hoge voorrijkosten om alleen even op te vullen (ik dacht dat is t enige wat er gedaan moet worden)
Dus inderdaad een msfc zadelmaker laten komen. En die constateerde dat t zadel te lang is, zo'n 5 cm! En volgens haar is een 17,5 inch ook nog te lang, zo'n 2 cm oid.

Maar t gekke was weer dat haar mening was dat t zadel (ondanks dat hij dus te lang was) verder alleen bij de schoft opgevuld moest worden.
Maar m'n instructrice was er dus woensdag en die zei t zadel moet juist van achter op gevuld, want anders komt t zadel nog meer achterover te liggen en ligt ook niet meer in balans. Dus even zadel van achter wat omhoog gehouden om t te bekijken en ja dan ligt t wel in balans. Dus heb ook weer twijfels bij deze msfc zadelmaker die ik heb laten komen...

Denice, 18de rib is de laatste rib, kun je voelen Of nou ja, bij mijne kan ik die goed voelen want die is niet zo dik. Weet niet of je t bij andere ook zo goed kan voelen. Je volgt gewoon de rib omhoog Dan voel je dat die ook nog meer rond naar voren (kant van de schoft op) loopt.

Yole, ik zal het straks eens lezen (ben aan t oppassen ;) )

Zadel ligt idd op de lendenen als het na de 18de rib komt dat klopt. Maar volgens mn instructrice ligt t zadel daar voornamelijk alleen maar en komt er bijna geen gewicht op t achterste deel van t zadel (als het zadel in balans zo ligt dat je zwaartepunt dus meer naar voren ligt, vlak achter de schoft) dus zal t niet op de lendenen drukken.

Ik moet maandag toch nog met m'n osteo bellen dus kan ik dat ook wel gelijk aan haar vragen, wat haar mening is er over.

Ik zal nu overigens dus sowieso een ander zadel gaan kopen, want 18 inch is sowieso niet nodig en is gewoon veel te lang deze euroriding.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:26

Yole, Ik heb t even gelezen. Maar mijn paard heeft op t moment geen sterke rug De ruggenwervel die scheef zat (die de ernstige rugblessure veroorzaakte) zat precies op de overgang borstwervels naar de lendenen. dus achterin is juist t zwakke punt nu.
Door meer voorin te zitten en licht te zitten probeer ik de rug wat minder te belasten

pff vind t wel lastig, de meningen zijn nogal verdeelt... ben benieuwd wat mijn osteo zegt...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:38

Dat ligt er aan hoeveel druk er is. Als de druk van achter wegloopt, dan zou het eventueel kunnen, maar liever niet uiteraard. Als je paard rondgeribt is, dan denk ik dat je beter op zoek kunt gaan naar kortere zadels, denk aan Zaldi of Massimo.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 06:41

Een te lang zadel is niet goed maar.......er zijn genoeg paarden die geen probleemzone hebben daar en er dus geen last van hebben ;)

Dat neemt niet weg dat het beter is om ervoor te kijken dat je een korter zadel krijgt zoals bijv. de massimo.
Die zijn nieuw niet erg duur en 2dehands ook nog wel op de kop te tikken.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:04

Een paard heeft maar 16 ribben, dus niet voorbij de 18e mogen komen lijkt me niet mogelijk.
De inch maat van een zadel heeft alleen te maken met de zittinglengte, natuurlijk heeft het wel indirect effect op de totale lengte van het zadel maar 17'5"inch hoeft dus niet bij voorbaat al te lang te zijn.
Mijn ijslander heeft ook een heel kort ruggetje en toch heb ik een 17'5" inch zadel voor hem, want deze is maar 46cm lang.
Je moet iig opletten dat je zadel geen keilkussens heeft omdat die extra-lang zijn. Helaas heeft het gros van de moderne zadels deze kussens er onder zitten.

Soms heb ik het idee dat sommige msfc alleen maar denken in hoe korter hoe beter. Een zadel waar de ruiter niet inpast is in mijn ogen net zo slecht, omdat dan het gewicht niet goed verdeeld wordt doordat de ruiter op de lepel gaat zitten.

Ik heb de luxere-tegenhanger van de Massimo, de PS.
Afbeelding

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:06

Als een zadel te lang is en daardoor op de lendenen komt, heb je grote kans op problemen. De lendespieren raken overbelast en geïrriteerd. Als je dan door blijft rijden kun je ook problemen verwachten met de lendewervels. Eronder liggen de nieren die ook erg kwetsbaar zijn. We hebben het zelf een keer meegemaakt door met een iets te lang zadel te rijden (zou volgens een kenner ook niet kwaad kunnen). Werd het paardje niet vrolijker van.

Eh een paard heeft toch echt 18 ribben aan elke zijde (36 totaal), sommige zelfs 37 of 38!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:15

Een Wow zadel is samen te stellen uit bijvoorbeeld een 18 inch zit en 17 inch kussens..
Bovendien zit er lucht in de kussens dus wordt de druk goed verdeeld.

Ok.. kost alleen een hoop geld.. :o

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:20

Dit is niet goed hoor, je paard kan verpest worden als jij deze zadel op je paard laat liggen... Je helpt zijn rug, maar de rest ook naar de kl*te... Ik heb ook een paard met een korte rug waar max 17 inch op kan. Ik had een korte periode 17,5 inch op haar liggen met als gevolg veel pijn bij het paard en paar maanden lang fysiotherapie.

Een slecht pas- send zadel de oorzaak kan zijn van drukkingen, problemen met rug en lendenen, het wegvallen van de bespiering, gedragsproblemen, het verschuiven van ruggewervels en kreupelheid.

Ik heb nu een Wow zadel, echt een super fijn zadel. Mijn merrie dat verkrampt liep, loopt nu alsof zij geen zadel op heeft (veel bewegingsruimte)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:27

de diepte van de zit maakt ook uit voor het inch deel waar de ruiter op zit, op een vlakker zadel passen meer billen dan in een diepe zit, omdat je dan meer op de lepel komt, wellicht nog een overweging voor de korte ruggen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:31

Kijk even waar het zadel ligt als je uitgereden bent?
Ligt deze dan nog voorbij de 18de rib of zelfs verder.. Dan zou ik op zoek gaan naar een nieuw zadel.
Het kan ook dat je zadel tijdens het tijden wat naar voren schuift.

En dmv een PLIP pad kan je meten hoeveel druk er op die laaste rib komt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:29

Heb zelf ook een euroriding diamant, het zwaartepunt van deze zadels ligt zowiezo wat naar achteren, wat ideaal is voor paarden die zwaar zijn op de voorhand, maar dan moet het wel passen! Euroriding is al snel te lang, 18 inch is eigenlijk 18,5 inch. De 18e ruggenwervel is de laatste dragende ruggenwervel. Die kun je vinden door langs de laatste rib omhoog te gaan richting ruggengraat. Veel rijden met een te lang zadel geeft altijd overbelasting op de lange termijn. (En trouwens, die saddlefitter had wel gelijk met het opvullen van het zadel wat achter omhoog kwam hoor, dat komt omdat hij voor wat te wijd is, niet omdat hij achter meer vulling moet hebben...) Wat verder ook een probleem is bij te lange zadels is dat het meest buigzame deel van de rug van je paard onder dit zadel zit, hoe langer je een zadel maakt, hoe minder buigzaam de rug van je paard dus kan zijn, je zet hem gewoon in een harnas. Als je billen niet meer in de zitting passen die wel op je paard past, moet je je, hoe vervelend ook, gewoon afvragen of je niet te zwaar/te groot voor je paard bent.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:33

Je zou ook een 17,5 inch met korte kussens kunnen overwegen. Ik heb een henri de rivel zadel gehad die heeft erg korte kussens waardoor ze goed geschikt zijn voor korte ruggen.

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:02

Ik zou ook voor een zadel kiezen met kortere kussens.
Ook al is er niet het volledige gewicht op het achterste gedeelte, er komt wel gewicht op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:45

Je haalt wel 2 dingen door elkaar hoor :)

Je wilt dat het zadel het gewicht voornamelijk aan de voorkant op je paard legt , en minder aan de achterkant.

Maar tegelijkertijd wil je keilkussens met het idee dat je gewicht dan over een zo groot mogelijke oppervlakte verdeeld wordt.

Wil je een zo groot mogelijke oppervlakte dan komt er dus meer gewicht op de achterkant , en haal je je eigen eerste wens helemaal onderuit.

Dus wat wil je ? :)

En daarbij : een boomzadel dat goed past heeft de bedoeling om het ruitergewicht netjes over het gehele raakvlak van de kussens , op het paard door te geven.

Dus ook achteraan. Tenzij het niet goed aangemeten is , dan krijg je teveel druk op bvb. de voorkant of op de achterkant.

Verder : een zadel dat aan de achterkant omhoog komt dat is meestal gewoon te ruim aan de voorkant. Dan zakt het daar tever naar beneden waardoor het scheef voorover kiept....en de achterkant omhoog komt.

Dan kun je wel heel naïef de achterkant dikker maken zodat het zadel daar alsnog het paard raakt , maar ligt vervolgens je hele zadel gekanteld op je paard , dat is ook niet de bedoeling :P

Tja , tenzij je idd. wilt dat het zadel alleen aan de voorkant / in het midden draagt en niet achterop , zoals je zelf zegt , dan is het perfect :P

Maar dat is allemaal niet de bedoeling.

Zelf een te klein zadel / zadel met te korte kussens nemen is ook geen oplossing want dan ga je weer teveel op de achterkant zitten waardoor je juist de achterkant meer gaat belasten dan de voorkant.

Wellicht is een soepel boomloos zadel een optie , dat geeft wel voornamelijk je gewicht op de plek waar je zit , waar de rug het sterkst is.

Of een WoW zadel , daar kunnen ze ook hele leuke dingen mee doen.

Of idd. een Massimo , zin ook fijne zadels met veel mogelijkheden.

Ik denk dat je in die hoek best wat leuks kunt vinden waarbij de onderrug ontzien wordt :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:50

De Passier HB Classik is speciaal ontworpen voor paarden met korte ruggen of paarden die dus niet belast mogen worden in het gebeid waar TS het over heeft, tevens is alles aan te passen, ook de beugelophanging, dus je komt zelf altijd precies in balans te zitten. Ik heb hem zelf ook en het is echt een supersuperfijn zadel. Wordt zonder extra kosten helemaal op maat aangemeten en vervolgens speciaal voor jou door Passier gemaakt. Wil je meer weten PB me maar ik ken degene die ze aanmeet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:55

Ik heb zelf een paard met een korte rug. Mijn zadel van 17,5 inch heeft niet overdreven grote keilkussens en past daardoor heel erg goed. Dat is een Rossner, best betaalbaar dus. Misschien ook een optie voor jou?
Een te klein zadel is net zo slechts als een te lang zadel dus altijd een zadel nemen waar je bips goed in past.