Hiermee hebben we altijd goed gereden en ook de wedstrijden altijd lekker mee kunnen rijden.
B L1 en L2 waren eigenlijk geen probleem M1 begon ook goed dacht ik maar eind Januari had Tjal weer plekjes achter onder het kussen.
Dus ik naar het ruiterhuis waar ik het zadel gekocht had om hem voor de 3de keer alweer te laten vullen.
Zo gezegd en zo gedaan ik naar huis met een gevuld zadel.
Helaas zat het zadel niet goed toen ik deze terugkreeg, maar ik dacht dat het aan de vulling lag dat dat nog moest gaan 'zitten'.
Jammer genoeg veranderde dit niet dus ik weer terug met Tjal.
Grote baas kwam mee kijken en ineens wisten ze niet meer of het zadel nog wel passend gemaakt kon worden, of ik niet even een nieuw zadel wilde kopen. Dit was uiteraard niet de bedoeling (heb nog steeds geen geldboompje
) dus hun gingen het weer aanpassen.Deze keer werd er een 3de singelstoot aan het zadel gezet en alle vulling eruit en nieuwe erin gedaan want ze snapte er niets van dat het niet passend gemaakt kon worden.
Weer met paard en wagen op en neer en ik dacht dat het opgelost was, helaas dit was niet het geval.
Tjal liep voor geen meter meer friezencompetitie verprutst gewoon een slecht seizoen gedraaid.
Al met al ben ik me erin gaan verdiepen en in Friesland uitgekomen waar ze speciaal voor friese paarden zadels hebben.
Dus na een telefoongesprek ben ik afgelopen zaterdag naar Friesland afgereisd met Tjal
.Daar mijn zadel op hem gelegd en wat bleek het zadel was gewoon te klein voor hem.
De problemen die ik nu tegenkom met schouderbinnenwaarts, traver middendraf etc kon hij gewoon niet!
In stap gaan ze prima maar elke keer in draf drukte hij zijn rug weg, de dame van het tweespan heeft mij ook laten voelen (d.m.v. mijn hand tussen zijn zadel en rug wat hij voelde). Ik was eigenlijk perplex omdat ik tenslotte de passier bij Tjal had laten 'aanmeten' en ik 2 weken ervoor nog daar was geweest en gewoon helemaal niemand eerlijk zegt wat er aan de hand is en waarom het zadel niet passend gemaakt kan worden en ook waarom ik elk jaar onderhand het zadel moest laten vullen. (en nee ik had dat zadel niet bij een klein zaakje gekocht gewoon een zaak die in heel NL bekend is)
Ik heb nu een week een fryso zadel op proef van het tweespan en merk dat hij ruimer word in zijn bewegingen, constanter gaat lopen, voorwaartser is, beter over de rug wil lopen etc.etc. ik baal ontzettend dat het ruiterhuis wat mij de passier heeft verkocht niet eerlijk is geweest, ik ben daar tenslotte een leek in en heb er absoluut geen verstand van, weet wel dat het belangrijk is daarom ga ik naar hun toe. Heb onze problemen ook nooit in het zadel gezocht ging er gewoon vanuit dat het aan mijn eigen rijkunsten lag
. Zal echt niet zeggen dat we nu de sterren van de hemel gaan rijden maar vind het typisch dat bijv. het aanspringen in galop waarbij hij 9 van de 10 keer niet van achteren aansprong en ik hem kwijt was in de aanleunig, dat dat nu ineens wel goed gaat.Zit eigenlijk heel de week al te balen van mijn passier vond ik een heerlijk zadel en was ik eigenlijk ook echt verknocht aan.
Heb via mail nog contact opgenomen met passier duitsland om dit zadel te laten aanpassen maar dit zou een complete reconstructie van het zadel worden, erg kostbaar en misschien niet het gewenste resultaat.
fryso zadel is een mooi zadel maar moet door de geheel andere zit erg wennen.
Lang verhaal geworden maar was benieuwd of iemand ooit een soortgelijke ervaring heeft meegemaakt?
achter dat een fries gewoon een bredere boommaat nodig heeft.
want het zadel had ik toen van hem gekregen)moest ik eigenlijk naar de winkel met een hoop bombarie maar zo zit ik niet in elkaar, kan ik niet en wil ik niet. Vind ook als winkel dat als je een zadel niet meer pas kunt maken en het niet in je kunnen ligt dat ze dat ook eerlijk moeten zeggen.
.
. Dus jouw woord tegen de zijne.