Wat voor inwerking heeft een mexicaans hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JsA

Wat voor inwerking heeft een mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:49

Hooooii,

Ik wil een mexicaans hoofdstel aangaan schaffen omdat ik het zo mooi model vind.
Ik heb gehoord dat een mexicaans hoofdstel een harde inwerking heeft, mijn paardje is nog al gevoelig daar in..
ik rij met een rolletjes bit. En daar loopt ze top op, maakt het uit wat voor bit je er op het zitten of niet?

Groetjes

Ibbel

Re: Wat voor inwerking heeft een mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:05

Begrijp ik je goed?
Je hebt een gevoelig paard dat goed loopt op de huidige optoming, en je wilt vanwege "MOOI" iets proberen waarvan je de werking en functie niet kent, terwijl je geen reden tot experimenteren hebt?

Misschien moet je nog even nadenken of je "mooi" wilt laten prevaleren boven "functioneel" en "paardvriendelijk"?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:59

TAO-->HAR

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:01

Ibbel schreef:
Begrijp ik je goed?
Je hebt een gevoelig paard dat goed loopt op de huidige optoming, en je wilt vanwege "MOOI" iets proberen waarvan je de werking en functie niet kent, terwijl je geen reden tot experimenteren hebt?

Misschien moet je nog even nadenken of je "mooi" wilt laten prevaleren boven "functioneel" en "paardvriendelijk"?

Mexicaanse is niet onpaardvriendelijk en is ook gewoon functioneel mits je het goed gebruikt ;) .

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:02

Ibbel schreef:
Begrijp ik je goed?

Sta je niet een beetje snel klaar met je mening. Ze vraagt hier toch om de functie en of het wel of niet paardvriendelijk is?

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:06

Om op de vraag van de TS in te gaan; net als alle andere neusriemen is hij tegen het te ver openen van de mond (veel mensen vergeten trouwens dat de mond best iets geopend mag worden en doen neusriemen in de regel te strak). Bij het openen van de mond geeft het druk op de plek waar de riemen kruisen. Dit geeft meer druk en op een andere plek dan andere neusriemen. Hij zo ruim verstelbaar dat je dat drukpunt zelf kunt kiezen. Verder kan hij de wangen wat meer ruimte geven, dit kan prettig zijn bij een mondprobleem als een zwelling bij een kies ofzo. Er zijn paarden die op dit soort neusriemen beter gaan. Een mexicaan moet overigens wel wat hoger zitten, boven de jukbeenderen. Als je hem lager zet vergroot dat de druk op de plaats waar normaal je gecombineerde neusriem moet zitten, en dán is hij dus best onvriendelijk. Ik rij overigens ook met een mexicaanse, zie mijn profiel :) .

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:07

Het is zeker een functionele neusriem in de combi met een paard die het kan gebruiken.
Waarom je het vaker bij springen ziet, is omdat paarden soms het hoofd voor de hindernis omhoog gooien en de ruiter dan controle verliest, een mexicaan zit erg hoog, een paar vingers onder het oog, en sluit hetzelfde onder als een sperriem, de druk ligt nu dus op een vele hogere plek, ook zie je in het midden het rondje waar de druk uitgeoefend word. Bij een gecombineerde neusriem is de druk veel meer verdeeld. Opend het paard de mond, komt er meer druk op het hogere neusgedeelte, en kan dus vrij hard inwerken...
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mits jou paard goed afgericht is en goed loopt. Zou ik houden wat je hebt. Het is namelijk wel strenger qua inwerking. Voor een gevoelig paard zou ik het niet aanbevelen omdat ze kunnen schrikken van de druk op de neus...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:58

S_C schreef:
Sta je niet een beetje snel klaar met je mening. Ze vraagt hier toch om de functie en of het wel of niet paardvriendelijk is?

Ik heb geen mening. Ik vraag TS zélf na te denken over waarom ze zou willen switchen. Alleen "mooi" vind ik het verkeerde argument. Al wilde ze naar optomingsloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:12

als ze nu goed loopt met het hoofdstel wat je nu hebt zou ik niet een mexicaans hoofdstel gaan kopen, omdat je het mooi vind.

het kan sterk inwerken een aangezien je een gevoelig paard heb is dit niet zo een goed idee.

misschien kan je een hoofdstel van iemand lenen en onder begeleiding het even uitproberen, dan kan je gelijk kijken of je paard er niet gevoelig op reageert of juist wel gevoelig op reageert.

maar koop dit hoofdstel niet alleen omdat je het zo mooi vind!

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:40

@ibbel, ik vraag dit hierzo ook omdat ik meer informatie wil over hoe z'n mexicaans hoofdstel werkt voor dat ik het ga kopen. En tuurlijk hij is mooi en bij mij gaat alles boven de vriendelijk heid in de mond en rond het hoofd( rest natuurlijk ook ). Maar mijn paard heeft altijd wedstern gereden met zon Shengs ( ben dyslexies) dus ze is best streng in de mond gereden. En het is al heel erg verbeeterd.

@Intral: Dankje ik begrijp nu even wat meer van de functie er van. Al moet ik wel zeggen dat mijn paard altijd met ze mond open kan ze knabbeld ook graag op het bit daarom heb ik ook voor een knabbelbit gekozen. Maar het zou dus ten opzichte van mijn paard wel fijner zijn dat ze nog meer mogelijk heid krijgt om der mond te openen. Knap paard heb je overgins :)

@Zsazsa: Zo als ik al heb gezegt tegen ibbel, is zij best streng gereden met het western. Dus opzich is de dressuur voor haar '' te lief '' maar ze is hier door flink veranderd is minder zuur tegen mensen. Al dat ze bij ons kwam is het wel minder geworden maar nu is het zo goed als weg... Natuurlijk komt het nog terug.

@ Peca: Bedankt voor de tip ik ga even op stal rond vragen of iemand z'n hoofdstel heeft.

Bedankt voor de reacties kan er aardig wat mee