Rare -maar belangrijke- vraag over zadeldekjes :o

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Rare -maar belangrijke- vraag over zadeldekjes :o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:32

:wave:

Ik heb een 'rare' vraag. Bij het opzadelen let ik er altijd heel erg op dat de voorste naad van mijn zadeldekje niet in de buurt komt van mijn paard zijn schoft (lees: ongeveer 4 vingers omhoog vanaf de schoft). Ook bij het aansingelen let ik er speciaal op dat het dekje hoog genoeg van de schoft staat.

MAAR: vanaf ik op mijn paard stap en wat begin te rijden, schuift het toch altijd naar de schoft toe en soms ligt het echt op zijn schoft. Uiteraard krijgt mijn paard dan een pijnlijke schoft! Ik probeer telkens het dekje nog terug naar boven te trekken, maar het zakt ALTIJD terug.

Ik heb een heleboel verschillende merken en kwaliteiten van dekjes, maar tot hiertoe heb ik met ELK dekje dit probleem al gehad.
De singel gaat netjes door de lussen aan beide kanten en de velcro gaat er ook rond, je zou denken dat dat spul dan op zn plek blijft liggen, toch?

Dringend hulp gevraagd dus!

:evaw:

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:43

Trek je het dekje ook van achter nog een beetje omhoog, zodat de hele ruggengraat vrij ligt? Mijn dekje zakt ook wel een naar beneden als ik dat niet goed doe. Of misschien wordt het door de lusjes júist naar beneden getrokken?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:46

Ik heb een scapa dekje waarbij het deel wat over de schoft zit al ruimte is vrijgemaakt. Heb er dus vrijwel nooit last van dat het dekje op de schoft drukt. Zo ook niet met mijn Eurostar dekje, al heb ik het met een Br (jos Lansink) dekje weer wel.

Zoals deze
Afbeelding

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:47

het dekje goed en hoog de kamer in trekken
ik had dit trouwens met mijn anky dekjes die ik verkocht heb
ik heb nu scapa en daar heb ik het niet meer bij

Bettine

Re: Rare -maar belangrijke- vraag over zadeldekjes :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:50

Doorgaans is het zo, dat wanneer je een goed passend zadel hebt, je dekjes ook niet schuiven.

Met andere woorden: laat eens naar je zadel kijken :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:53

misschien vind je dit niet prettig om te horen, maar...
past je zadel wel goed?
ik heb dekjes die ik nooit vastmaak en die altijd goed liggen en ik dekjes die altijd wegschuiven, maar met m'n vorig zadel schoven ze allemaal weg en dit kwam louter omdat het zadel niet goed paste en teveel bewoog

bettine je was me voor

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:04

Zadel is net 2 weken terug van de zadelmaker en is aangepast aan zijn rug :j

@ onley: ik trek het dekje idd niet helemaal de kamer in, doorgaans leg ik het op zijn rug, zet het vooraan in 'een teutje', leg het zadel erop, maak nogmaals mijn -inmiddeld iets ingezakt- teutje en dan ga ik de singel bevestigen. Vanavond dus zeker eens het hele ding omhoog zetten, bedankt!

@ Joline_: ik heb het ook met al mijn BR dekjes! Dit weekend is er opendag in een goede ruitershop, kan ik misschien eens kijken naar een Scapa-dekje.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:28

echt het dekje dan nog beter omhoog de kamer in trekken
ik heb dit ook met bepaalde merken.
Mijn dekjes schuiven immers zo ook niet
enkel het zadel zakt in zeg maar als ik erop ga zitten en het dekje gaat dan mee naar onder
erg vervelend is dat en lijkt me erg pijnlijk.

Ik heb trouwens ook een passend zadel.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:32

Bettine schreef:
Doorgaans is het zo, dat wanneer je een goed passend zadel hebt, je dekjes ook niet schuiven.

Met andere woorden: laat eens naar je zadel kijken :)

Wat ik begrijp is dat het dekje niet schuift, maar naar beneden wordt getrokken ;)
Ik heb dit zelf ook als ik dekjes gebruik zonder of met te weinig schoftvrijheid!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:36

Het scheelt inderdaad als je het dekje ook aan de achterkant wat optrekt :j Dat doe ik ook altijd en bij mij blijft het dan goed liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:55

Ik heb dit ook bij een aantal merken. Zadel past goed. Voorgevormde dekjes zoals Scapa kun je proberen. Verder goed in de kamer trekken.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:58

Waar ik nu wel net even aan denk: als het dekje helemaal in de kamer omhoog getrokken wordt, kan de singel dan nog wel door de lussen aan beide kanten ? Dat is nu soms al een beetje een gevecht :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:59

Shanelle schreef:
Waar ik nu wel net even aan denk: als het dekje helemaal in de kamer omhoog getrokken wordt, kan de singel dan nog wel door de lussen aan beide kanten ? Dat is nu soms al een beetje een gevecht :o

Geen idee ;) ik gebruik die lussen nooit. Nergens voor nodig. Als je zadel goed past hoef je het dekje verder niet vast te maken. Dan blijven zelf goed liggen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:03

Shanelle schreef:

Trek je dekje helemaal in het kussenkanaal van je zadel en niet alleen vooraan. Als je dan de singel niet door de lussen van je dekje haalt (aangezien dat je aangeeft dat dat al moeilijk is en dus waarschijnlijk te kort) moet het wel netjes blijven liggen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:24

Ik heb dat met sommige dekjes ook wel, dat ze een beetje naar beneden zakken, dat ze helemaal op de schoft zakken heb ik bijna nooit, maar ik trek ze dan ook helemaal in de kamer. Anky's blijven bij mij ongeveer het beste liggen, die zakken echt niet veel omlaag, Kavalkopad met antischuif zakt bij mij dan weer zo ongeveer het meest :+

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:25

Misschien een heel raar en dom antwoord,
maar leg het bontje ónder je dekje.
Heb het nog nooit geprobeerd, maar misschien werkt het wel..

Dan zorgt het bont voor de schoft van je paard en kan jij gerust rijden..

Dan moet je alleen wel uitkijken da thet zadel niet scheef gaat zitten of niet meer goed ligt op je paard..

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:29

Bontje helpt niet lijkt me, daar komt juist alleen maar meer druk op te staan als het dekje naar beneden zakt omdat bont snel inzakt. Je zadel word er ook niet beter op als het nu wel goed past door er nog iets onder te leggen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 22:38

Inderdaad, bij een passend zadel hoeft er helemaal geen bontje meer onder :n da's vragen om problemen, de mijne is dan ook verbannen naar de 2e hands beurs :Y)

Heb daarstraks het dekje over de volledige lengte 'het zadel in getrokken' en toen ik ging rijden kwam hij idd ietsjes meer boven de schoft - maar eigenlijk was het niet zo'n groot verschil als ik verwacht had. Tegen dat ik gedaan was met rijden, vond ik het weer erg dicht tegen de schoft aanleunen, maar paardlief had er blijkbaar geen last van gehad dit keer, erg fijn!

Bedankt voor de tips allemaal !! *\o/*

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:36

Bettine schreef:

Dat is niet helemaal waar, ik heb een verzorgpoown gehad met een zadel dat van geen kanten paste en alles bleef goed liggen. Bij mn eigenste knollie met goed passend zadel schuiven mijn Eurostars ook als ik de lussen niet vast maak :+

Misschien moet je je dekjes wat overdreven ver in de kamer trekken.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:10

Je moet ten eerste echt goed zorgen dat je je dekje voldoende de kamer in trekt. En in mijn ogen past het dekje gewoon niet goed genoeg als hij steeds zo op de schoft drukt. Ik ben persoonlijk ook helemaal geen fan van lusjes aan je zadeldekje, kijk van die klittenband dingen zijn super, maar van de korte voorgemaakte lusjes, die gebruik ik toch liever niet....

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:14

Maar als je je dekje in de kamer trekt, is die ruimte niet meer vrij, en dat is juist wel de bedoeling :)*

Ik gebruik alleen nog dekjes met voorgevormde rug, bevalt goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:22

Nibbit schreef:
Maar als je je dekje in de kamer trekt, is die ruimte niet meer vrij, en dat is juist wel de bedoeling :)*

Ik gebruik alleen nog dekjes met voorgevormde rug, bevalt goed :)

Dat maakt niet uit. Liever in de kamer. Dan strak over de schoft en ruggegraad van je paard

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:24

Ik snap wat je bedoelt, ik heb echter die van HH onder mijn zadel. Die hebben helemaal boven in van die korte lusjes om aan je zadel vast te maken. Bij veel dekjes zitten langere lussen om ze om je singel te doen maar die van HH gaan door de ringetjes aan de voorkant van je zadel, echt toppie heb er geen last meer van!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 09:18

Mijn dekjes hebben ook allemaal van die klittenbandjes om rond de singellussen te doen, en -eerlijk is eerlijk- het is al wel eens door mn hoofd gegaan om die ook in die ringetjes vooraan mn zadel proberen vast te maken :o dan wordt de voorkant imo toch een beetje omhoog gehouden. Heb het nog niet geprobeerd overigens, momenteel gaat het -dankzij jullie tips- goed!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:16

Ervan uitgaande dat het zadel goed past, ligt het veelal aan de bouw van je paard in combinatie met het soort dekje. Bij de voorgevormde dekjes zoals PK en Scapa hebben we nergens last van. Bij rechte dekjes gaat het vaak trekken op de schoft, die dingen willen hoe dan ook steeds terug in 'hun' eigen model. Onze beide paarden hebben trouwens een hoge schoft.