Weer iemand met een bit-vraagje..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Weer iemand met een bit-vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 08:11

Sinds ik mijn verzorgpaard heb gekocht, heb ik dus ook een ander bit dan waar ik voorheen mee reed.
Waar we tegenaan liepen toen ze nog niet van mij was, was dat ze links totaal niet aan wilde nemen en rechts maar moeilijk los liet.

De eerste week dat ze bij mij was heb ik de tandarts laten komen en dat was maar goed ook! Haken op dr kiezen, open wangen en aan de linkerkant een schuin gegroeide kies waardoor ze haar linkerkaken niet op elkaar kon zetten.
Volgens de tandarts zou het probleem met aannemen van het bit hiermee ook al deels zijn opgelost.

Nu lopen we tegen het volgende probleem aan: Na het losrijden, neemt ze het bit gelijkmatig aan of juist helemaal niet of het wisselt per seconde. Ik krijg dan echt totaal geen contact met haar aan de voorkant. Nu ben ik al gewend dat ik nauwelijks iets in mn handen heb, maar dit is wel heel extreem. Zodra ik mn hand naar voren doe, volgt ze wel meteen naar beneden, maar dan doet ze ook vaak haar mond open en gaat ze lopen trekken. Dit deed ze niet toen ik haar nog bij de vorige eigenaar reed (dus met haar andere bit).

Mijn idee is dus dat het bit waarmee ik haar nu rijd niet helemaal ideaal is voor haar.
Voorheen reed ik met een enkel gebroken watertrens, maar het bitje was een beetje gelig/goudkleurig (Weet niet of dit nog een bepaald soort is). Nu rijd ik haar ook met een enkel gebroken watertrens, maar gewoon een zilverkleurige.

Nu heb ik ook positieve en negatieve verhalen gehoord over myler bitjes. Aan de ene kant lijkt het mij wel fijn, omdat ze vrij dun zijn en ik het gevoel heb dat een dikker bit (zoals de watertrens) haar in de weg zit. Ook het onafhankelijk bewegen van elkaar vind ik een voordeel omdat ik dan nog minder nodig heb om haar te corrigeren. Andere kant vraag ik me af hoe vriendelijk zo'n bitje is en of het niet juist heel scherp inwerkt.

Iemand misschien een idee?

LrssRwnkl

Re: Weer iemand met een bit-vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:14

een dik bit is wel vriendelijker, en een dubbelgebroken trens ook ;) hoe dunner het bit, hoe scherper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:18

Een bit is zo scherp als de ruiterhand. Een dik bit verdeelt de druk misschien wel meer maar de meeste moderne paarden hebben in de mond geen ruimte voor een dik bit. Dan is een dik bit juist onvriendelijk, vooral in combinatie met een strak getrokken neusriem.

Mylers; in de juiste handen loopt 99% van de paarden er heerlijk op (zodra je het juiste mondstukje gevonden hebt) en in de verkeerde handen heb ik er kapotte mondhoeken van gezien.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 08:18

Maar hoe vriendelijk is een dik bit als het paard een kleine mond heeft en het dus feitelijk 'in de weg' zit?
Het is uiteindelijk de inwerking van de ruiterhand die bepaalt hoe scherp het bit daadwerkelijk inwerkt, of niet?

LrssRwnkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:21

dat is waar :j
ik heb verder niet veel ervaring met 'speciale bitjes' maar als je denkt dat het voor jou en je paard helpt, kun je het altijd een x proberen denk ik ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:25

Voor een paard met een klein mondje is een dik bit inderdaad niet fijn.
Mijn paard heeft ook een klein mondje en ik rij nu met een enkel gebroken Robart bustrens. Die heeft een vrij dun mondstuk, en beide kanten kunnen draaien

Binnenkort ga ik een ongebroken bustrens proberen omdat ze wat teveel 'rammelt' met dit bit en daardoor wordt de aanleuning onrustig en los-vast.

Het is denk ik een beetje uitproberen wat voor jou paard het beste werkt Jibbel

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:27

Ik zou eerst eens kijken wat een dubbelgebroken bustrens voor haar kan betekenen, voordat je een bit koopt van ruim 100 euro. Als je een dunne variant met smaakje wil zou ik gaan voor de dubbelgebroken bustrens golden brass 13mm van harryshorse. Ik zelf vind het hele fijne bitjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:28

Bij een dik bit in een kleine mond kan het paard de lippen niet sluiten. Je moet het zo zien; de tong vult net zoals bij mensen de hele mondholte. Ga je daar iets bij stoppen wordt het paard altijd gedwongen de mond wat te openen. Wanneer je paard zijn mond dicht heeft (zonder hoofdstel in) zou je aan de zijkant eens een lip moeten optillen en kijken hoeveel ruimte er tussen de lagen zit. Dat is wat je maximaal aan bit er nog tussen zou kunnen stoppen. Leg je er toch een dikker bit tussen dan komt er dus altijd druk op de lagen, tenzij je paard heel geforceerd zijn mond gaat openen. Ontspant hij zijn kaken, dan klemt het bit automatisch weer vast tussen de lagen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 08:29

Ja dat is zo, en mylers kun je meestal een week uitproberen. Maar om lukraak verschillende bitten te gaan kopen is niet zo goed voor mn portemonnee en ook niet fijn voor het paard lijkt me..

Heb over 2 weken voor het eerst weer rij-les na een tijd grondwerkles te hebben gehad, dus dan zal ik ook eens met mn instructrice overleggen wat zij ervan vindt.

@ Juliette, dat is een goede tip! Thnx!

@ Mizora: Waarom een dubbelgebroken bustrens? Bustrens ligt stiller dan een watertrens, maar waarom dubbelgebroken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:33

Waarom vraag je je tandarts niet welk bit haar het beste zou liggen? jij zegt dat een dik bit haar in de weg zou kunnen zitten, maar jou tandarts weet dat allemaal veel beter. Hem even om advies vragen scheelt jou een hoop moeite en jouw paard een hoop onrust in z'n mondje..

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:33

Ik rijdt nu enkele weken met een Myler bit Level 1 maar wil nu echt niets anders meer en mijn paard loopt er super op zonder vast te houden.
En je mag het bit uitproberen en mocht het dan toch niet bevallen mag je het bit weer terug brengen
Laatst bijgewerkt door linda212 op 08-04-10 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 08:34

@ Laura: Thnx, goeie tip!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:15

Een watertrens is onrustiger in de mond, maar een enkelgebroken weer minder. Echter is een dubbelgebroken bit meer naar de mond gevormd dan een enkel gebroken bit. Dus door van enkelgebroken watertrens naar dubbelgebroken bustrens te gaan voorkom je dat het te druk wordt in de mond maar heb je toch de voordelen van een dubbelgebroken bit.
Vaak vinden de paarden een dubbelgebroken bit ook net wat vriendelijker.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 12:33

Thnx voor je uitleg, idd duidelijk!

Ik ben er nog niet uit m.b.t. het myler bit. Er zijn behoorlijk wat soorten en ik ben er nog niet helemaal uit wat het verschil nou precies is tussen de comfort snaffle (western bit?) en de engelse mylers (bus- en watertrens) en het verschil van het rolletje (breed/smal). Dus...iemand?? :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:36

Citaat:
Een watertrens is onrustiger in de mond, maar een enkelgebroken weer minder. Echter is een dubbelgebroken bit meer naar de mond gevormd dan een enkel gebroken bit. Dus door van enkelgebroken watertrens naar dubbelgebroken bustrens te gaan voorkom je dat het te druk wordt in de mond maar heb je toch de voordelen van een dubbelgebroken bit.Vaak vinden de paarden een dubbelgebroken bit ook net wat vriendelijker.

Ook niet altijd waar, een enkel gebroken werkt meer in op de lagen, dubbelgebroken meer op de tong.
En mijn paard vind een dubbelgebroken dan ook cht helemaal niets, kan niet meer aan de voorkant komen
wanneer ik daar mee rijd. Rijd nu met een kopere watertrens..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:08

hmm...dat maakt de keus er weer niet makkelijker op randie.. ;)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:46

Misschien dat je in je directe omgeving wat verschillende bitten uit kan proberen. Zoals bijv van je instructrice, stalgenoten enz.

Nadeel van bitten is dat je er gewoon een tijdje mee moet rijden om te kijken of het wel of niet wat is.

Ik rijd met K&K bitten en ben daar erg over te spreken. Ze zijn echter prijzig en uitproberen kan niet...

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:13

Als een dik bit niet in de kleine mond past, geeft dat alleen maar problemen. Je kunt beter een dun bit nemen, je maakt het bit zo scherp als je wilt. Jij hebt de teugels in je handen ;).
Ik heb ook al veel positieve verhalen gehoord over ongebroken bitten. Die kunnen niet prikken in het gehemelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:20

Katia: Gebroken bitten doen dit alleen bij paarden met een laag gehemelte.
Uitproberen heeft alleen zin onder begeleiding van een deskundige (instructrice of tandarts). Zelf aanklooien doet vaak géén goed.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:40

Ik ga zo eens met mijn huidige bit op pad naar de ruitersportzaak. Zal daar mijn 'probleem' voorleggen en advies vragen. Kan daar ook een myler uitproberen, dus ben benieuwd wat ze me kunnen aanraden.
T belangrijkste vind ik dat het een zo 'simpel' mogelijk bitje zonder gekke extra ogen, kronkels, uitsteeksels en weet ik het wat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:56

Mijn haflinger heeft ook een klein mondje en het was even zoeken naar het juiste bit.
Ik had een enkelgebroken toen ik hem kocht, maar daar was hij heel stug op. Ik heb toen een watertrens gekocht met een plat tussenstukje omdat hij een laag gehemelte had. En dit werkte heel goed.
Inmiddels zijn we in training veel verder en ik merkte dat zijn aanleuning niet heel constant was. Hij was onrustig. Het bit bewoog teveel.

Ik heb nu een dubbelgebroken bit van Sprenger gekocht. Met een bol tussenstukje. Deze is wat boller gevormd, naar de mond, is wat stabieler en kan niet in het gehemelte steken.
Echt een wereld van verschil! Niet de strakheid van een enkel of ongebroken bit. Maar ook niet de onrustige aanleuning van de watertrens.
Het bitje wat ik nu heb is ook niet zo heel dik. Het kost wat, maar ik ben blij dat ik de investering heb gedaan :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 18:12

Nou, mijn myler verhaal was geen succes..alleen met passen trok mn paard al een kop van heb ik jou daar. Dr oor ging scheef (echt nog nooit gezien) en schudden met dr hoofd!
Heb t bit hoger en lager gehangen, maar het zat niet lekker en paard vond het duidelijk ook niet fijn.
Het rijden ermee hebben we dus maar overgeslagen.

Ben meteen terug gegaan en heb een iets dunner watertrensje van sprenger gehaald, omdat ze het voorheen prima deed op een watertrens. Het bit wat in nu gebruikte was idd behoorlijk dik en het lijkt waarschijnlijk dat daar het probleem zat.
Morgen even uitproberen dus!

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:08

Waarschijnlijk had je bij de vorige eigenaar een Aurigan of Argentaan bitje(als ie geel/goudkleutrig was).
Paarden nemen over het algemeen zo'n bitje heel fijn aan.
Mijn paardje loopt bijv. veel beter op een aurigan bitje, als op een gewone "zilvere" watertrens.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 08:49

@ Lanita: thnx, wss is het idd zoiets geweest. Met de dunnere watertrens gaat het ook al beter, ze knabbelt meer en trekt minder. A.s. zaterdag heb ik les, dus zal mn instructrice er ook voor de zekerheid nog even naar laten kijken.

palisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:07

Mijn bijrijdpaard had eerst een enkel gebroken bit, hier reageerde zij niet goed op, veel trekken en bijten/kauwen en hoofd in de lucht. Heb voor haar toen een snaffle bit gekocht, dubbel gebroken trens, niet heel dun. Sweet Iron met koperen tussenstukje.
Ze heeft geen grote mond ( arabier), dus dit ging prima.
Ze nam het bit gelijk aan, smaakt waarschijnlijk lekker. Sweet Iron gaat op den duur roesten. Rijd nu inmiddels bitloos.