bitten hulp snel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiamox

bitten hulp snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:13

beste mensen mijn paard komt moeilijk onderin bij het rijden
dus ik krijg van verschillende mensen de tip om een ander bit aan
te schaffen ik rijd nu met een lichte trens en deze doet zijn werk niet echt dus ik
zouw tips willen over andere bitten het liefst geen stang en trens of stang alleen
ik zouw ook foto's willen zodat ik weet hoe het eruit ziet
liefst ook de prijs indien mogelijk dit alles het lieftst zo snel mogelijk
wand ga morgen naar de ruiterchop
vandaag is het 7 april 2010
sorie voor de korte tijd :D

felicity

Re: bitten hulp snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:14

Ik snap er echt helemaal niets van.
Ik zou gewoon een goede instructrice zoeken. Die je kan helpen met rijden in plaats van meteen naar een ander bit grijpen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:15

Ik wou net zeggen ik snap er ook niks van...

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:16

Dus je wil graag een bit voor je paard beter rond te kunnen rijden? Wat voor bit rij je nu mee? Dubbel/ enkelgebroken trens? Zelf reed ik met een K&K bit, dubbel gebroken. Dit is van augiran wat paarden fijner aannemen, ook ligt het bitje erg fijn in de mond. Stang of stang en trens zou ik je niet aanraden, bij verkeerd gebruik doe je een hele hoop fout daarmee!
misschien ook eens naar de tanden laten kijken?
Heb je verder les?

tiamox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:25

ik rijd met een dubbel gebroken trens en neen ik grijp niet naar het eerst best bit ik en mijn les gever hebben het er over gehad maar ik wouw jullie raad nog weten

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:28

En waar loop je nou precies tegen aan??

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:30

Welk bit het best is is totaal afhankelijk van de mond van je paard. Bij sommige ruitersport winkels kan je de bitten ook op proef krijgen dan zou je eens wat kunnen experimenteren met materiaal en vorm. (Misschien kan je er een paar tweede hands kopen staat er altijd een boel bij EA hier).

tiamox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:34

het grootste probleem is dat hij zijn bit denk ik gewoon niet voelt en er daarom niet op reageert wat ik ook doe

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:37

Wat een onzin ;). Hij voelt toch ook een vlieg? Dan voelt hij ook wat jij doet hoor ;)

Een paard rijd je niet rond met een bit, dat doe je door middel van je benen/zit.

Wat adviseert je instructrice dan?

Daarbij zou het heel fijn zijn als je wat op je spelling let (wouw, zouw, wand) en er zitten niet voor niks punten/komma's/knoppen om hoofdletters te typen op je toetsenbord ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:40

ik rijd mijn merrie met een correctie bit,
daar loopt ze vrij zacht op.
maar dat jou paard het bit niet voelt vind ik wat vreemd,
heb je paard met een smalle kaak?
dan zou ik ook voor een wat smaller bitje gaan,want een een dik bit kan heel storend zijn voor een smalle kaak.scces met de zoektocht.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:42

Je kan proberen een iets dunner bitje te nemen, is het wel de goede maat? Niet te groot/ knellend? Je zou een kneveltrensje kunnen proberen http://www.bokt.nl/wiki/Trens
Maar, alsnog geld mijn advies om zijn tanden eens na te laten kijken, kan echt een hoop verbeteren.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:42

Wat eventueel nog een optie zou zijn is een Myler bit. Zou ik me dan wel even in verdiepen in de niveau's e.d. Dit met het idee dat je dan een bit hebt dat onafhankelijk van elkaar kan bewegen. Het klinkt alsof hij gewoon negeert dat er wat in zijn mond hangt.

tiamox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:59

hey beste mensen ik vind het heel fijn dat jullie mij zo helpen.ik ga zeker jullie advies gebruiken en bij deze ga ik ook de tanden van mijn ruintje laten na kijken .ik denk echter wel dat mijn besluit min of meer vast staat . daarom ga ik mij morgen een pessoabit aanschaffen en zien hoe het gaat. de tantarts zal ook gebeld worden . en dan zal ik horen wat hij te zeggen heeft .
bij deze bedangt allemaal en ik ga jullie tips ook zekker op volgen . ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:23

Ja, dan zal je paardje zeker te weten zijn hoofd mooi buigen....... :roll:

Lees de berichten na en doe werkelijk wat met de adviezen ;).

Je moet dit rijtechnisch oplossen en dat doe je niet door er een pessoabit in
te hangen ;). Heb je zelf überhaupt enig idee wat voor een bit het is of heb je
ergens de klok horen luiden, maar weet je niet waar de klepel hangt?

Nogmaals, wat is het advies van je instructrice?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:03

RT --> HAR

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:12

Ik heb medelijden met je paard. Jij kunt niet goed genoeg rijden, en moet je paard daar de dupe van worden dmv een scherp bit. Als je een goede instructrice hebt, dan adviseert ze geen pessoa bit. Heeft zij het paard al wel eens gereden, en gevoeld? En doet hij 'het' dan ook niet?

Ik vind het echt sneu voor je dier...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:44

Ik vind een pessoa bit nu ook niet echt een vriendelijke keuze, dan kan je nog beter voor een stang kiezen, die klappen igg niet zo ver door. Hopelijk kunnen ze je bij de ruitersport zaak nog een beetje adviseren want ik hoop niet dat die jou met dit verhaal een pessoa aanbevelen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:01

In de bak hoor je gewoon met een vriendelijk bitje te kunnen rijden. Indien de inwerking van een dubbel gebroken bit onvoldoende inwerkt kun je kijken naar en enkel gebroken bit. Net zo vriendelijk, maar de werking is iets anders.

Als je voor het bakwerk naar een pessoabit grijpt ben je in mijn ogen niet goed bezig en lijkt je kennis en kunde duidelijk ondermaats.

Ik weet niet meer wie het in haar onderschrift heeft staan, maar het is absoluut waar en kan in deze context niet meér van toepassing zijn:
"Waar de kennis van de ruiter ophoud begint zijn grofheid".

tiamox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:47

ik heb er nog een nachtje over geslapen en goed na gedacht. ik ben tot het besluit gekomen dat een pessoabit toch niet de oplossing is . daarom heb ik geen bit gekocht en eerst de veearts gebeld . deze kon vandaag komen wel heel vroeg maar dat maakt niet uit . deze wist mij echter te zeggen dat mijn paardje haken heeft. en dat is ook de redenen waarom hij zijn bit niet echt duidelijk voelde. ik heb het er ook nog een keertje met mijn les gever over gehad en hem gezegt dat ik toch niet voor een nieuw bit te vinden was .Ik ga nu eerst wachten wat de veearts zegt . ook nog een keertje bedangt voor jullie tips

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:48

Nou super opgelost!!! Succes ermee!!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:51

Super opgelost. Eindelijk een bokker dat om raad vraagt en er daadwerkelijk ook wat mee doet en niet zijn eigen zin doordrijft! Klasse :) .

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:08

Super meis! Je paardje wil het wel, maar kon het waarschijnlijk niet omdat het een vervelend gevoel gaf. Nog een kleine tip, rij eens een dagje( als hij daar braaf genoeg voor is) met een halster, dan kan hij wennen aan het nieuwe gevoel want door het vijlen kunnen zijn tanden wat pijn doen. Veel succes verder, ik ben ervan overtuigd dat je met sprongen vooruit zal gaan!

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:56

babydolll schreef:
Zelf reed ik met een K&K bit, dubbel gebroken. Dit is van augiran wat paarden fijner aannemen, ook ligt het bitje erg fijn in de mond.

Daar rijd ik ook mee, paarden accepteren hem idd goed.
maar het is geen toverbit dat je paard opeens aan teugel laat lopen, en t laat je
paard ook niet nageven, zo'n bit is er nu eenmaal niet.
dat moet je zelf doen, en misschien nog wel leren, dus neem les ;) .

* Ik lees dat je de DA heb laten komen, super!
Hoop dat dat de oplossing is ;).