inrijden nieuw zadel met of zonder bontje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carla5111

inrijden nieuw zadel met of zonder bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 20:19

ik heb een nieuw dressuurzadel gekocht. Nu rijd ik altijd met bontje. Maar ik vraag me af of het niet beter is een nieuw zadel zonder bontje in te rijden zodat het beter naar de paardenrug gaat liggen. Of maakt dit niets uit? Ben het vergeten te vragen bij de ruitersportzaak.

Pitt25

Re: inrijden nieuw zadel met of zonder bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:21

Ja, tuurlijk zonder bontje. Je hebt je zadel toch ook aan laten meten zonder bontje neem ik aan?

Carla5111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 20:22

Pitt25 schreef:
Ja, tuurlijk zonder bontje. Je hebt je zadel toch ook aan laten meten zonder bontje neem ik aan?

ja inderdaad zonder bontje!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:23

Carla5111 schreef:
ik heb een nieuw dressuurzadel gekocht. Nu rijd ik altijd met bontje. Maar ik vraag me af of het niet beter is een nieuw zadel zonder bontje in te rijden zodat het beter naar de paardenrug gaat liggen. Of maakt dit niets uit? Ben het vergeten te vragen bij de ruitersportzaak.

een zadel gaat niet naar de paardenrug staan. als het goed is ie aangemeten naar je paard en past ie perfect.
heeft je zadelmaker,passer er al naar gekeken zonder bontje.

maar zo te horen heb je zomaar iets gekocht, zonder dat er een prof naar gekeken heeft.
jammer.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:25

Wij moesten ons nieuwe zadel de eerste 5/7 keer gebruiken zonder zelfs een zadeldekje. zo kon het zweet goed in het zadel trekken en vormde het zich mooi naar de rug van het paard. na het rijden even met een vochtig doekje de onderkant schoonmaken en dan met een doekje met beetje ledervet onderkant even poetsen en klaar.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:33

Carla5111 schreef:
Pitt25 schreef:

ja inderdaad zonder bontje!

Dus ook niet met een bontje rijden. Als je zadel goed past en je gebruikt een bontje dan verklein je de boommaat en gaat de balans van het zadel er ook aan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:01

idd geen bontje gebruiken, het is niet goed voor de ligging van het zadel op je paard

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 05:48

gewoon zonder bontje als het goed past.
heb je zelf de ligging van het zadel beoordeeld?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 06:06

In nieuwe goedpassende schoen ga je toch ook niet met twee paar skisokken lopen.
Een bontje is een noodoplossing als je zadel niet goed past. Bijv omdat je paard door een reden is afgevallen of bespiering kwijt is geraakt of omdat je het zadel op meer paarden moet gebruiken en niet voor ieder paard een zadel kan kopen.