Ik ben op zoek naar een nieuw zadel maar ik snap niet zo goed wat een zadel van 18 inch if wat voor maat dan ook inhoud... Kan iemand mij uitleggen hoe de maten van een zadel werken? Bij voorbaat dank, Fenna
Erna_
Geplaatst: 07-04-10 13:40
Het aantal inch heeft te maken met jóuw maat. Hoe groter je achterwerk, hoe meer inch je nodig hebt
Je hebt de boommaat: voor het paard bedoeld. Dit kan zijn 31 bijvoorbeeld, maar ook M of W (m is medium, w is wijd), of fit 2 of 3 bijvoorbeeld. Dan heb je de inchmaat: 16 inch, 17 etc. Hoe zwaarder (soms ook lengte) je zelf bent gebouwd des te grotere inchmaat je nodig hebt. Dit is vrij simpel weer gegeven, want voor een goed passend zadel voor je paard en jezelf komen nog meer dingen om de hoek kijken. O.a. hoge of lage voorkamer, breedte kamerkanaal, soort kussens, diepe zit, geen diepe zit, dikke of dunnen wrongen etc etc.
Caline
Geplaatst: 08-04-10 01:17
Om de misverstanden uit de wereld te helpen, Inch is niet de breedte van de lepel maar de lengte van het zadel vande voorzijde (schoftkant) tot de achterzijde lepel. Dus de ruimte die je hebt om van voor naar achter te schuiven in het zadel. Ik ben klein, maar wel aan de stevige kant en heb een 17 inch. Dus het is niet zo omdat mijn kont dik is dat ik meer inch nodig heb.
En verder is de fit de boommaat. Dus een groot grof paard heeft waarschijnlijk een fit 3 nodig. Een kleiner paard een 2... etc. Maar het beste is een goede adviseur mee die erna kijkt.