Behandeling hoofdstel (vanaf dag 1)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Behandeling hoofdstel (vanaf dag 1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:38

Hoi! :)

Morgen krijg ik mijn nieuwe hoofdstel, maar hoe kan ik die nu het beste behandelen en in topconditie houden?
Ik haal hem uit de verpakking, en dan?
Het hoofdstel bevat een lakneusriem, misschien dat die een andere behandeling nodig heeft?

magda_90

Re: Behandeling hoofdstel (vanaf dag 1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:16

De hoofdstellen die ik gekocht heb, heb ik zonder in te vetten meteen gebruikt. Daarna wekelijks een stevige invetbeurt en dan maandelijks goed schoonmaken, een beetje op gevoel. Dat werkt het beste bij mij tot nu toe. :)

Bij een lakneusriem zal ik het alleen niet weten of je daar speciaal spul voor nodig bent.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:33

Nou of het echt goed is voor het leer weet ik niet, maar ik pakte nog wel eens de haarlak spuitbus om glans op de neusriem terug te krijgen.

Voor de rest, gewoon goed invetten. Haarlak is niet echt een goede oplossing denk ik (niet voor het leer) wel voor het oog! :)

Nou veel plezier met je nieuwe hoofdstel!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:05

Die haarlak is een goeie. Denk alleen niet dat je dat te vaak moet doen, maar voor een wedstrijd ofzo. Thnx handig :)

Nimblissanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:07

Wij zetten hoofdstellen altijd eerst een nacht in een emmer olie, en dan de dag erna invetten en dat regelmatig herhalen. Pas op met haarlak! Daar droogt het van uit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:09

Nimblissanne schreef:
Wij zetten hoofdstellen altijd eerst een nacht in een emmer olie, en dan de dag erna invetten en dat regelmatig herhalen. Pas op met haarlak! Daar droogt het van uit. :)

Door die olie worden de stiksels toch veel zwakker? En zwelt het leer dan niet vreselijk op door de verzadiging?

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:11

Nee, het wordt er juist soepel en erg mooi van!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:14

Zo in de olie zetten is héél slecht voor je leer :j
Dat raad ik je echt af! Sowieso vind ik pure olie gebruiken om soepel leer te krijgen achterhaald. Stiksels verzadigen er enorm van, en je leer wordt er eerst soepel van, later echt slap. Niet mooi dus ;)

Ik heb 'm eerst 4x behandeld met Rapide Lederdressing, daarna heb ik hem de eerste 2 weken iedere keer na het rijden weer behandeld met Lederdressing (dit reinigt en voedt in een keer). Nu doe ik het 1x in de week. Het zit in een spuitfles, dus je spuit het er zo op, doekje uitwrijven en klaar. M'n hoofdstel ziet er echt nog súper uit :j

Voor de glans kun je het beste een bepaalde soort schoensmeer voor lederen schoenen gebruiken. Ik weet niet meer hoe het heet, zal het even opzoeken. Maar dat gaf een glans :wow: :wow: :wow: Helaas is m'n potje kapot gevallen -:(- Had het bij Ooteman bij m'n hoofdstel gekregen destijds.

Edit: PALC heet het :j Echt TOP spul, hoor er ook zoveel goede verhalen over van anderen. Echt niks kan er aan tippen. Is geloof ik €5,- voor een potje. Ik weet dat Ooteman het verkoopt, helaas niet via de site. Een goede schoenmaker zal het misschien ook verkopen.

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:20

Stubben hamanol creme werkt super,leer blijft mooi.Af en toe met zadelzeep schoonmaken,voor zweetresten en dan invetten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:24

voor lak heb je speciaal spul bij de schoenmaker kan je dat halen[ik neem aan dat schoenenlakleer hetzelfde is als hoofdstellenlakleer]

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:08

Nimblissanne schreef:

Dat is inderdaad het nadeel ervan! Misschien een goed idee het eerst goed in te vetten en daarna te voorzien van een laklaag :)