barefoot Cheyenne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chance

barefoot Cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 15:27

Goedemiddag allemaal,

Ik hoop dat iemand me kan helpen met meer info over de barefoot.
Ik heb nu een paar dagen een barefoot op proef en het bevalt me super.
Alleen ik weet absoluut verder niks over de toebehoren hiervan.
Zo zit ik met een paar vragen:

1: Nu ligt er een grandeurpad met dubbeldikke inlages onder. Kun je ook een gewoon dekje met iets van een gelpad gebruiken?
2: Wat zijn de beste pads/onderleggers voor dit zadel?
3: Hoe onderhoud je dit soort zadels?
4: Welke beugelriemen zijn het beste geschikt voor dit zadel? (zodat je geen last hebt van verdikking bovenaan)

Als ik dit zadel overneem neem ik hem compleet over incl de huidige grandeurpad met de inlages en 2 extra pommels.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vragen. (Wordt van de standaard info niet veel wijzer)

Alvast bedankt.

Karin_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 06:20

Ik heb een cheyenne op mijn paardje liggen. Dus zal je vragen proberen te beantwoorden (heb er ook niet echt veel verstand van).

1: Nu ligt er een grandeurpad met dubbeldikke inlages onder. Kun je ook een gewoon dekje met iets van een gelpad gebruiken?
Nee. Je zult een speciale pad geschikt voor boomloze zadels moeten gebruiken. Dit zorgt voor een goede druk verdeling, wat je dus weer mist bij een gewoon dekje.

2: Wat zijn de beste pads/onderleggers voor dit zadel?
Ik heb er zelf een Christ Lamsvel pad-half onder liggen met physio inlages erin. Ervaringen met andere heb ik eigenlijk niet, daarnaast denk ik ook dat het paard afhankelijk is. Als dit goed bevalt, zou ik het zo houden.

3: Hoe onderhoud je dit soort zadels?
Ik doe het eigenlijk nauwelijks (of niet), maar gewoon met ledercreme als het van leer is (je hebt ook dryTex)

4: Welke beugelriemen zijn het beste geschikt voor dit zadel? (zodat je geen last hebt van verdikking bovenaan)
Het makkelijkste zijn van die beugelriemen waarbij de gesp naar beneden hangt (bij je voet dus). Dan heb je nergens last van.
Wel zou ik kiezen voor veiligheidsbeugels, bij het vallen van je paard kunnen de beugelriemen er niet uit schieten (zoals bij vele boomzadels).

Ik zie dat je de pad met inlages overneemt. Vraag even hoe oud de inlages zijn, er wordt geadviseerd om bij recreatief gebruik de inlages 1x per jaar te vervangen (dit is iets van 20 euro)

Overigens zijn er meerdere topics over boomloos, daar staan ook veel nuttige tips in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 06:24

stel je vraag ook even in dit topic:
[HK] De boomloosjes kwekken eindelijk weer verder!! (deel II)
is een huiskamer topic van allemaal boomloze rijders.
zij kunnen je heel goed helpen met advies. :D

ik zou wel een speciale pad onder je barefoot kopen, deze verdelen inderdaad het betse de druk.
je hebt ze van barefoot zelf,HAF heeft ze ook en er zijn nog wel meer merken.
even zoeken via google levert een hoop info op.

voor barefoot zadels heb je speciaal reinigingsmiddel te koop,maar elk ander ledermiddel is geschikt.

voor de beugelriemen kun je ze omdraaien,dus de sluiting onder .
er zij speciale hoesjes die je kunt kopen en dan om je riem heendoen zodat het goed blijft zitten.
hier staat wel info:
http://www.boomloosrijden.nl/beugelriemengroot.htm