ik heb een onzettent lieve haflinger, tenminste, als ik haar in de bak rij..
buiten gaat het 9 van de 10 keer goed, maar als het mis gaat, dat is ze echt niet te houden en gaat ze in volle rengalop een pad op,met alle gevolgen van dien..
vroeger, lees een jaar geleden, was het niet zo'n probleem omdat ik haar voordat ze zo heet was even liet uitrazen.maar nu heeft ze een chronische kreupelheid dat terugkomt als je haar te veel gaat belasten, en ze is nu een recreatie pony geworden
maar aangezien ik haar altijd liet uitrazen buiten, heb ik nu dus het probleem dat ik niet meer een chill ritje kan maken.. ik weet het,het is mijn eigen schuld..maar nu zou ik toch echt graag een oplossing proberen te zoeken! ik heb al qua training vanalles geprobeert, haar proberen om te draaien, bomen zoeken, haar gevoelig maken voor 'whoa' (maar ze lijkt wel doof
in de bak reageert ze wel, en als ze een goede bui heeft ook) heb ook gekeken of het aan de plek lag in het bos,of dat het de route naar huis is, maar het lijkt willekeurig. zadel is nagekeken, en ze rent niet omdat ze pijn heeft in haar mond, bitloos is het even erg.. ik weet het nu echt niet meer zo goed..nu zat ik dus te denken, ik rij haar altijd met een dik enkel gebroken bustrens (nog van mijn 'engelse' periode) en daar loopt ze fijn op tot ze gaat rennen. ik ben absoluut niet voor mega bitten, dus ben eigelijk op zoek naar een bitje dat nét iets scherper is. ik rij haar overgins met losse teugel, en kom alleen aan haar mond als het nodig is.
nou, heel verhaal, ik hoop dat iemand tips heeft qua bit (of een idee om dit probleem op te lossen
)groetjes!
Ik heb twee jaar lang buiten niet meer gegaloppeerd. Eerste jaar alleen gestapt. Tweede jaar getraint op een rustige jog buiten.. en derde jaar alléén als hij lekker ontspannen in jog liep even aangesprongen in galop en na een paar passen weer teruggenomen en goed beloond. En zo heb ik dat verder opgebouwd. Ik heb er ook een scherper bit bij voor buiten, een billy allen shank, die 99% van de tijd gewoon los hangt
Billy allen bitten kunnen niet dubbelklappen, niet in het gehemelte prikken, en daardoor reageren veel paarden er beter op.
Die deed deed jaren geleden sindsdien rij ik met een pelham (stang) buiten en rij het gewoon met 1 teugel en pelhamriempjes. Rede ik ga niet met 2 teugels rijden veel te onhandig, en ik gebruik hem alleen als ik inwerking nodig heb verder niet.