[WN] bit vraagje/buiten- probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

bit vraagje/buiten- probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:57

hoihoi!

ik heb een onzettent lieve haflinger, tenminste, als ik haar in de bak rij..
buiten gaat het 9 van de 10 keer goed, maar als het mis gaat, dat is ze echt niet te houden en gaat ze in volle rengalop een pad op,met alle gevolgen van dien..

vroeger, lees een jaar geleden, was het niet zo'n probleem omdat ik haar voordat ze zo heet was even liet uitrazen.maar nu heeft ze een chronische kreupelheid dat terugkomt als je haar te veel gaat belasten, en ze is nu een recreatie pony geworden ;) maar aangezien ik haar altijd liet uitrazen buiten, heb ik nu dus het probleem dat ik niet meer een chill ritje kan maken.. ik weet het,het is mijn eigen schuld..maar nu zou ik toch echt graag een oplossing proberen te zoeken!
ik heb al qua training vanalles geprobeert, haar proberen om te draaien, bomen zoeken, haar gevoelig maken voor 'whoa' (maar ze lijkt wel doof :P in de bak reageert ze wel, en als ze een goede bui heeft ook) heb ook gekeken of het aan de plek lag in het bos,of dat het de route naar huis is, maar het lijkt willekeurig. zadel is nagekeken, en ze rent niet omdat ze pijn heeft in haar mond, bitloos is het even erg.. ik weet het nu echt niet meer zo goed..

nu zat ik dus te denken, ik rij haar altijd met een dik enkel gebroken bustrens (nog van mijn 'engelse' periode) en daar loopt ze fijn op tot ze gaat rennen. ik ben absoluut niet voor mega bitten, dus ben eigelijk op zoek naar een bitje dat nét iets scherper is. ik rij haar overgins met losse teugel, en kom alleen aan haar mond als het nodig is.

nou, heel verhaal, ik hoop dat iemand tips heeft qua bit (of een idee om dit probleem op te lossen :D )

groetjes!

capopjekop

Re: bit vraagje/buiten- probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:07

Heb je haar weleens met een dubbelgebroken bit gereden? Dit schijnt zachter in te werken, maar sommige paarden reageren er juist beter op. Een enkel gebroken bit kan een notenkrakerseffect hebben en niet ieder paard kan hier tegen. Verder zou ik toch proberen het rijtechnisch op te lossen ipv een scherper bit. Ik heb ook zo'n scheurmonster en wat ik doe is heel consequent zijn. Ze gaat steeds iets harder lopen en uiteindelijk wordt dit racen. Iedere versnelling = een ophouding. Geen reactie? Dan zet ik haar een paar pasjes achterwaarts. Als ik dit consequent doe dan blijft ze uiteindelijk rustig. Maar daar is wel wat geduld voor nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 08:07

Ik ken het probleem := Ik heb twee jaar lang buiten niet meer gegaloppeerd. Eerste jaar alleen gestapt. Tweede jaar getraint op een rustige jog buiten.. en derde jaar alléén als hij lekker ontspannen in jog liep even aangesprongen in galop en na een paar passen weer teruggenomen en goed beloond. En zo heb ik dat verder opgebouwd. Ik heb er ook een scherper bit bij voor buiten, een billy allen shank, die 99% van de tijd gewoon los hangt :) Billy allen bitten kunnen niet dubbelklappen, niet in het gehemelte prikken, en daardoor reageren veel paarden er beter op.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 08:14

Misschien dat een gebroken pelham iets is? Die rij je met dubbele teugel.
De bovenste werkt dan gewoon in en rij je dus met een gewoon bit, maar de onderste trekt de kinketting aan.
Probeer het wel eerst uit in de bak.
Anders voor een tijdje een slof eraan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 08:24

Gebroken bit met hefboomwerking? Das een martelwerktuig := Neem dan een ongebroken, dat is vriendelijker..
Het gaat hier wel om een westernpaard he ;) Die worden niet snel met dubbele teugel gereden. Als t paard neckreining kent is die tweede teugel sowieso al onnodig.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 10:16

hoi!

dankjewel voor jullie reacties!
@capopjekop (grappige naam eigenlijk :D ) : ik heb een dubbelgebroken watertrens gehad, reageerde ze hetzelfde op. hij was wel iets te groot, maakt dat uit qua inwerking? anders ga ik er even eentje lenen bij de manege ofzo..;)
soms gaat ze steeds harder, dan is die methode echt perfect, maar meestal sprint ze in 1 keer weg, dan werkt terugnemen niet meer..oet

@mystictinker: oei daar heb je veel tijd in gestoken!:O ik heb het een jaar geprobeert met alleen maar stappen, maar ze crosst er soms nogsteeds tussenuit.. heb er het gedult niet voor om het nog een jaar of 2 zo te doen denkik := maar misschien is een enkel gebroken niet het juiste bit, want ik hoor wel meer verhalen van prikken en notenkraken.. vroeger is mij verteld dat een enkel juist heel zacht zou zijn, kennelijk niet?:P ze kent neckreining goed, dus 2 teugels is inderdaat niet nodig gelukkkig :=

@aerdenhout1: ik heb niet zo van de dubbele teugels, maar misschien is een bit met iets hefboomwel een goed idee.. een mini billy allen shank ofzo?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:27

Ik vind dat je dit soort problemen rijtechnies hoort op te lossen en niet met een scherper bit. Het probleem bijft. Wat als je paard na verloop van tijd niet meer reageerd op dat scherpere bit? Wat ga je dan doen? Prikkeldraad in zijn mond?

Ga terug naar de basis met rijden en werk daar vandaan toe naar het buitenrijden. Ik heb namelijk de indruk dat je paard niet goed aan de hulpen staat en onvoldoende respect voor jou heeft.

P.S. overigens knap dat je op deze pony toch naar buiten durft ondanks de kuren..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:11

Bedoeling van de pelham is om juist niet de 2 de teugel te gebruiken. Maar kan me indenken dat je dat liever niet wil.
Dan toch een slof er aan voor een bepaalde tijd??
En sommige paarden zijn buiten zo "opgefokt" dat ze al de hulpen vergeten als ze buiten zijn.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:45

Ik weet niet hoe je situatie is maar wellicht helpt het om met een (stabiele) groep naar buiten te gaan? Vanuit daar gaan op bouwen en proberen te achter halen waarom hij er vandoor gaat. Denk dat een scherper bit in dit geval symptoom bestrijding is en dat je meer moet gaan kijken naar wat de oorzaak van zijn gedrag is. Maar goed, das makkelijker gezegd dan gedaan. Is natuurlijk makkelijk zeggen vanachter me laptopje:/ Wel knap dat je er mee naar buiten durft en het probleem probeert aan te pakken!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:31

Ik zou ook gaan voor rijtechnisch oplossen ipv scherper bit. Uiteindelijk hou je je paard ook met een scherper bit niet als ze er vandoor gaat, het zit vooral tussen haar oren dat ze niet naar jouw hulpen luistert.
Ga eerst in de bak aan het werk en zorg voor voldoende controle en gehoorzaamheid, ook door grondwerk te doen leer je het paard dat het naar jou moet luisteren en creeer je vertrouwen en gehoorzaamheid.
Als dat goed lukt ga je kleine stukjes naar buiten zonder dat ze de kans krijgt om te gaan galoperen. Deze stukjes breidt je uit als het goed gaat. Zo'n 'project' kan best veel tijd kosten, maar dan heb je het tenminste ook op de goede manier kunnen oplossen.
Voor het rijden eerst longeren en lekker laten galoperen kan ook helpen, dan is het in elk geval geen energie-probleem meer.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:40

Ik had ook zo'n lieve maflinger :+ Die deed deed jaren geleden sindsdien rij ik met een pelham (stang) buiten en rij het gewoon met 1 teugel en pelhamriempjes. Rede ik ga niet met 2 teugels rijden veel te onhandig, en ik gebruik hem alleen als ik inwerking nodig heb verder niet.

En hij is er niet sterker of ongevoeliger van geworden rij hem er inmiddels jaar of 6 mee en zijn er beide tevreden over. Ik hou hem erin voor mijn eigen veiligheid. Verder ligt die in mijn kast rijtechnisch is alles goed en reageert hij gewoon goed op de hulpen en dubbel gebroken trensje en heb ik hem niet nodig.

Een pessoa kan je eerst ook proberen dan heb je geen kinkettinginwerking.
Maar alsnog zoals je zegt niet echt snugger haar uit te laten galloperen vroeger.... daar ging je toen al rijtechnisch de fout in ;)

En tja blijven maflinger! :P