huh?? sperriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freaksorrr

huh?? sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 12:45

Mijn lieveling Kiara heeft opeens een sperriem terwel ie dat nooit heeft gehad..

hoe kan het dat ie dat opeens heeft??

groetjes

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:46

Dat moet je niet aan ons vragen, is het een manege pony? Verzorgpony? Vraag het aan de eigennaar! :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:03

Gezien je profiel, neem ik aan dat het om een manegepony gaat, dus vraag het aan de eigenaren!
Is het toevallig de manege in Egmond ad Hoef?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:21

Volgens je onderschrift is het een manegepaard, dus denk ik dat je je erover verbaast dat hij ineens een sperriem aan het hoofdstel heeft terwijl dat eerder zo niet was.

Een sperriem heeft als functie het bit rustiger te laten liggen in de mond en het het paard moeilijker te maken de mond te openen (of de tong over het bit te gooien).
Ik denk dus dat Kiara de laatste tijd wat heeft lopen gallen met het bit en de manegehouder er daarom voor heeft gekozen weer een sperriem aan het hoofdstel te bevestigen.

Wat ik echter ook wel ken van maneges is dat een sperriem eenvoudigweg snel kwijt is en niet snel vervangen wordt...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:24

Moderatoropmerking:
Een hele berg offtopic reacties verwijderd, graag ontopic reageren!

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:46

Joto

Re: huh?? sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:51

Filmpje gaat over bitten en niet over sperriemen?

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:00

Heb net het filmpje bekeken, aan het eind gaat het inderdaad over het effect van zowel een
aansnoerneuriem en de sperriem (sperriem gebruik ik overigens ook liever niet :o )
En wat betreft het antwoord op de vraag, denk ik dat de verklaring van delerium klopt, zeker als
het om een manegepaard gaat

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:28

Misschien kun je beter aan de manege eigenaar vragen waarom die opeens een sperriem heeft. Die zal dat waarschijnlijk wel weten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:30

een sperriem op de juiste manier gebruikt heeft alleen een positieve uitwerking :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:46

Qimm schreef:
een sperriem op de juiste manier gebruikt heeft alleen een positieve uitwerking :j

Zoals wat dan bijvoorbeeld? Enige nut van een sperriem is de mond dichtsnoeren. Ik weet niet hoe ik dat een positief iets moet vinden?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:49

een sperriem helpt het bit stiller in de mond liggen, iets wat delirium al beschreven heeft, een sperriem hoeft, mag, niet eens strak aangesnoerd worden. Wat niet wil zeggen dat dat helaas wel veel gebeurt.
De sperriem heeft eigenlijk dezelfde functie als een lage/hannoveraanse/africhtings-neusriem

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:52

Qimm schreef:
een sperriem helpt het bit stiller in de mond liggen.

Flauwekul. Kijk nou eens naar hoe een sperriempje loopt. Van het midden van de neusriem voor het bit langs. Dus schuin over de neus. Iets wat zo schuin zit, en ook maar 1 bevestigingspunt heeft, kan niet iets op z'n plek houden. Of gebruik jij soms schuine lintjes om het papier van een pakje op z'n plek te houden?

Daarnaast de naam. Het kreng heet SPERriempje omdat het ervoor zorgt dat het paard de mond niet openSPERT. Hoe strak je het onding doet heeft daar niks mee te maken ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:00

hestejente schreef:
Qimm schreef:

Zoals wat dan bijvoorbeeld? Enige nut van een sperriem is de mond dichtsnoeren. Ik weet niet hoe ik dat een positief iets moet vinden?

Dan kunnen we hier met zn allen ook gaan muggeziften over de lage neusriem. Want ook met een lage neusriem kan het paard de mond niet meer opensperren. Dus heb ook maar een hekel aan de lage neusriem die je gebruikt.

Nee mensen moeten geen meningen gaan verkondigen als feiten. De sperriem van de gecombineerde neusriem doet simpelweg de dienst van een lage neusriem in combinatie met een hoge neusriem. Een sperriem met de neusriem op correcte hoogte en zelf met genoeg ruimte dicht gemaakt kan geen kwaad. Nee het is niet hetzelfde als een lage neusriem en over de functies praat ik niet, maar om het te gaan afschrijven als slecht en nutteloos, bye bye geloofwaardigheid. Zoals ik al zei ook een lage neusriem kan dichtsnoeren en evenveel schade aanbrengen als een sperriem. De enige neusriem waar een paard zonder beperking de mond kan openen is en hoge neusriem, de rest beperkt allemaal!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:42

Nee, een hoge neusriem kan de mond inderdaad niet dichtsnoeren omdat hij hoger om het hoofd zit. Als de kaken op elkaar worden gebonden kan de mond ook niet meer open natuurlijk he.

De sperriem heeft NIET dezelfde functie als een lage neusriem, hij probeert de lage neusriem alleen maar na te bootsen ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 06:40

Zoveel mensen zoveel visies, 1 waarheid bestaat er nooit, zelfs niet met zoiets simpels als een sperriempje.
De reden dat ik zelf geloof dat het het bit wel stiller laat liggen is de begrenzende werking onder het bit. Uiteraard is schuin niet optimaal, maar toch.
't Is en blijft erg jammer dat de sperriem vaak misbruikt wordt. Het is geen riempje dat je kunt of mag aansnoeren, maar ik durf te denken dat dat echt vaak wel gebeurt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:11

hestejente schreef:
Nee, een hoge neusriem kan de mond inderdaad niet dichtsnoeren omdat hij hoger om het hoofd zit. Als de kaken op elkaar worden gebonden kan de mond ook niet meer open natuurlijk he.

De sperriem heeft NIET dezelfde functie als een lage neusriem, hij probeert de lage neusriem alleen maar na te bootsen ;)

Dat laatste schreef ik ook al in mijn post. Namelijk dat hij de dienst over neemt, en daarna dat hij niet hetzelfde is en dat is over het verschil in functie nog niet sprak. En zeker kan een paard met een hoge neusriem de mond openen. Leuk ook dat je het stukje over het feit dat je met een lage neusriem ook de mond dichthoud totaal negeert. Als je harnachement zo de grond in boort moet je ook goede argumenten hebben, daar vind ik jou posts een gebrek aan hebben eerlijk gezegd.

@delerium: Dat is idd waar, maar ach alles waar een gesp aan zit kan door een onkundige persoon te strak worden aangetrokken, lage, hoge, gecombineerde, aansnoerneusriem, soms erg genoeg ook nog de keelriem

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:12

hestejente .. heb heel even in je profiel gespiekt
sorrie hoor.. maar zou ook eens kritisch naar wat foto's kijken

en geloof me een lage neusriem is ook niet voor iederpaard fijn
en kan ook te strak

aansnoeren met welke riem dan ook is nooit goed
ee aansnoer neusriem heet zo ivm het systeem
het is niet de bedoeling dat je die aansnoert
en een hoge neusriem beperkt ook de mogelijkheid tot openen van de kaak ..

voor het gros van de paarden is een sper erg fijn
daar het bit dan stiller ligt
en ja .. met een schuin riempje kan dat zomaar
als het riempje te schuin gaat kan je de hoge iets lager zetten

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:21

Heeft er toch mee te maken dat als een paard zijn mond open wil sperren dat hij dan druk krijgt op zijn neus. Zelfde idee als bij een mexicaanse neusriem alleen dat wordt die druk uitgeoefend op 1 punt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:26

Alles wat om de neus zit heeft dat effect. Ook een lage neusriem. Het is nog altijd zo dat bij wat je ook gebruikt er 2 vingers tussen moeten passen. En dan kan de mond gewoon nog een stukje open.
De uitleg van delerium vind ik dan ook gewoon kloppend.