Hoe en wat trainen met niet passend zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Hoe en wat trainen met niet passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 00:00

Haai Bokkers,
Beetje rare openings zin, maar wist het even niet anders neer te zetten.
Ik heb een 4 jarige merrie die eind deze maand 5 wordt.
Zij is pas vanaf oktober onder het zadel en we hebben al heel wat tegenslagen gehad samen.

Eerst was ze nog erg in de groei met spieren natuurlijk, waardoor mijn zadel niet meer paste. Begin Dec '09.
Half december is er een litteken onder haar kogel open gegaan, ontsteking erbij gekomen, en het hele ratteplan..
Ze liep, nadat de ontsteking weg was, goed en zuiver. Dus langzamer hand weer rustig gaan wandelen en longeren ed, want een passend zadel had ik nog niet gevonden in mijn prijsklasse. (wil geen super duur zadel, voor een dier in de groei)
Nieuw zadel (voor mij nieuw) gekocht die perfect lag. Januari '10.
Dit zadel lag perfect en eindelijk konden we het inrijden weer rustig opppakken. Wond was nog niet dicht, maar volgens DA kon het geen kwaad om beweging te geven in welke vorm dan ook. Heb natuurlijk de wond iedere keer schoon in verband gedaan en zalf gesmeerd op advies van de DA.
Half feb: Wond is nog niet dicht en de DA besluit om haar stalrust te geven, zodat de wond dicht kan gaan.
Half maart mocht ze eindelijk haar stal weer uit. De wond was helemaal dicht.
Heb het rustig opgebouwd. Wandelen/los in de bak/ longeren ed.
Wilde er na 1 week eens opstappen om uit te stappen na het longeren. Dus met longeren alweer het zadel erop.
Nu kom ik er dus achter dat mijn zadel weer niet meer past, omdat ze iets is afgevallen tijdens de stalrust. (ze kreeg weinig krachtvoer, daar zij asl 4 jarige overal haar energie uit weet te halen) Zij stond dus op een beetje musli en redelijk onbeperkt hooi.
Hoe kan ik haar nu iets aan laten komen, want nu het zadel aan laten passen op haar is geen optie omdat als zij weer wat dikker wordt, het zadel alweer niet meer past.
Ik za zelf te denken aan slobber met mais.
Zemelen eet ze absoluut niet.

En wat kunnen jullie adviseren om te trainen, om het toch af te kunnen wisselen, zolang ze nog niet voldoende is aangekomen.

Het is een heel verhaal, maar zonder deze uitleg, zouden jullie de helft niet snappen denk ik.. :D

aslo

Re: Hoe en wat trainen met niet passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:41

Veel longeren op de juiste wijze bijgezet en mss de Cornmuesli van marstall. Bevalt ons prima. We hebben een merrie die gauw wat te mager wordt, maar met dit voer blijft ze mooi op gewicht cq komt ze weer aan als we meer geven. Ze worden er niet heet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:44

Je kunt een schoft padje of een ander zadelpadje kopen die de ruimte opvult als je paard na de winter magerder is.

Meer paarden hebben daar last van, dan zijn ze hun spieren kwijt en vaak wat minder vet omdat ze niet op het gras hebben gestaan. Naarmate je weer meer gaat rijden, worden ze voller en deze maand of volgende maand kunnen ze weer gras eten, dan worden ze vanzelf snel weer dikker. Een padje die er speciaal voor is, is dan de oplossing.

Pas op met veel suikerrijk voer, ze krijgt straks ook voorjaarsgras.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:51

Misschien moet je een zadel nemen waarvan je de boom zelf aan kunt passen. Zeker als het paard in de groei is een aanrader. Blijf vooral niet doorrijden met een niet passend zadel. Daarmee veroorzaak je alleen maar meer problemen en dat wil je denk ik voorkomen. Helaas heb ik het uit eigen ervaring mee mogen maken. Rijdt zelf nu met een Wow en wil nooit meer anders

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:53

Kwa boom past hij wel?

Dan kan je een zadelmaker aan huis laten komen om de kussens goed op te vullen op je paard.

Veel goedkoper dan steeds een nieuw zadel te kopen.

Ik doe dit elk half jaar, aangezien een paard toch altijd wat veranderd.
Ze worden dikker, dunner, meer bespierd, weer een keer wat minder bespierd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:54

Een wow is geweldig, maar erg prijzig en die pas je ook niet zelf aan, daar moet je iemand voor laten komen.

Veel paarden zijn in de winter en in de zomer in gewicht verschillend, een hele boommaat hoeft dat niet te schelen.

De boommaat heeft meer met de breedte van de ruggegraad te maken en niet met wel of geen vet op de ribben of een speklaag op de rug. vaak zijn de spieren bij de schoft wat minder, dus daar zakt het zadel wat naar beneden, dus ligt het zadel wat minder goed en stil, dat is makkelijk op te lossen. Hoeft geen duur zadel voor te komen. Zelf je boommaat aanpassen moet je ook goed weten wat je doet.

Heel veel paarden hebben een te smalle boom, maar die mensen hebben dat niet in de gaten.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 14:00

Even wat reacties:

@MaaikeMo: Het zadel past qua boom goed hoor. Hij heeft goed gelegen, maar door een blessure heeft ze ruim 4 weken stil gestaan en daarvoor en na ook al niet veel gedaan door die blessure. Ik wil niet iedere x mijn zadel laten aanpassen. Niet na 2 maanden alkweer. Het houdt natuurlijk een keer op met aanpassen.

@ Indomitable: Ik blijf ook absoluut niet doorrijden hoor met dit zadel. Vandaar dat ik vraag naar trainingswijze zonder zadel en ander (energieloos) voer voor beete aankomen.

@Russel: Ik heb een gelpad en een bontje, maar bij beide, blijft het zadel iets klapperen avn achter, omdat ze iets is ingevallen.

@Also: Dank je wel. Dit ga ik zeker proberen.

Alleaal wel bedankt voor de reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:02

De gelpad is niet wat je nodig hebt, een bondje voldoet ook niet. Er zijn speciale zadelcorrectors. Die bv de schoft bedekken en het zadel wat omhoog zet, of achter of geheel, dat moet je dus even weten wat je nodig hebt.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 14:03

russel schreef:
De gelpad is niet wat je nodig hebt, een bondje voldoet ook niet. Er zijn speciale zadelcorrectors. Die bv de schoft bedekken en het zadel wat omhoog zet, of achter of geheel, dat moet je dus even weten wat je nodig hebt.

Ow okee, hier had ik nog niet van gehoord. Ga er even naar kijekn, dank je wel voor de tip

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:27

Ik heb geen idee hoe zo'n ding heet, noem die van mij een wig. een onderlegger, van voren bij de schoft plat, van achter enkele centimeters hoger. Deze ligt onder vhz wintec cair zadel op de haf. Ofschoon het zadel goed past, vond ik het teveel naar achter hangen. Nu zit/oogt het prima.

Kan van de week wel even langshollen om te kijken of dit ook voor jou de oplossing kan zijn. Heb het wel elke dag nodig dus lenen kan niet, hooguit een dag.

Voor de rest zou ik met longeren, spieren gaan kweken zodat er weer wat massa ontstaat. Longeersingel met bijzet e.d. heb ik wel te leen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 17:14

pri_lady schreef:
Ik heb geen idee hoe zo'n ding heet, noem die van mij een wig. een onderlegger, van voren bij de schoft plat, van achter enkele centimeters hoger. Deze ligt onder vhz wintec cair zadel op de haf. Ofschoon het zadel goed past, vond ik het teveel naar achter hangen. Nu zit/oogt het prima.

Kan van de week wel even langshollen om te kijken of dit ook voor jou de oplossing kan zijn. Heb het wel elke dag nodig dus lenen kan niet, hooguit een dag.

Voor de rest zou ik met longeren, spieren gaan kweken zodat er weer wat massa ontstaat. Longeersingel met bijzet e.d. heb ik wel te leen.

Dit zou super zijn, dan weet ik idd of dit helpt.
Waar sta jij dan?
Ik heb idd wel bijzet/elastieken en passoa, maar wilde weten wat ik het beste als afwisseling kan gebruiken. Paard geniet namelijk niet super veel van longeren.
Ze moet ook weer wat aankomen dus ga ook zeker de Musli proberen die Also vertelde

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:41

kimmie88 schreef:
pri_lady schreef:

Dit zou super zijn, dan weet ik idd of dit helpt.
Waar sta jij dan?
Ik heb idd wel bijzet/elastieken en passoa, maar wilde weten wat ik het beste als afwisseling kan gebruiken. Paard geniet namelijk niet super veel van longeren.
Ze moet ook weer wat aankomen dus ga ook zeker de Musli proberen die Also vertelde

Je hebt PB