Beetje rare openings zin, maar wist het even niet anders neer te zetten.
Ik heb een 4 jarige merrie die eind deze maand 5 wordt.
Zij is pas vanaf oktober onder het zadel en we hebben al heel wat tegenslagen gehad samen.
Eerst was ze nog erg in de groei met spieren natuurlijk, waardoor mijn zadel niet meer paste. Begin Dec '09.
Half december is er een litteken onder haar kogel open gegaan, ontsteking erbij gekomen, en het hele ratteplan..
Ze liep, nadat de ontsteking weg was, goed en zuiver. Dus langzamer hand weer rustig gaan wandelen en longeren ed, want een passend zadel had ik nog niet gevonden in mijn prijsklasse. (wil geen super duur zadel, voor een dier in de groei)
Nieuw zadel (voor mij nieuw) gekocht die perfect lag. Januari '10.
Dit zadel lag perfect en eindelijk konden we het inrijden weer rustig opppakken. Wond was nog niet dicht, maar volgens DA kon het geen kwaad om beweging te geven in welke vorm dan ook. Heb natuurlijk de wond iedere keer schoon in verband gedaan en zalf gesmeerd op advies van de DA.
Half feb: Wond is nog niet dicht en de DA besluit om haar stalrust te geven, zodat de wond dicht kan gaan.
Half maart mocht ze eindelijk haar stal weer uit. De wond was helemaal dicht.
Heb het rustig opgebouwd. Wandelen/los in de bak/ longeren ed.
Wilde er na 1 week eens opstappen om uit te stappen na het longeren. Dus met longeren alweer het zadel erop.
Nu kom ik er dus achter dat mijn zadel weer niet meer past, omdat ze iets is afgevallen tijdens de stalrust. (ze kreeg weinig krachtvoer, daar zij asl 4 jarige overal haar energie uit weet te halen) Zij stond dus op een beetje musli en redelijk onbeperkt hooi.
Hoe kan ik haar nu iets aan laten komen, want nu het zadel aan laten passen op haar is geen optie omdat als zij weer wat dikker wordt, het zadel alweer niet meer past.
Ik za zelf te denken aan slobber met mais.
Zemelen eet ze absoluut niet.
En wat kunnen jullie adviseren om te trainen, om het toch af te kunnen wisselen, zolang ze nog niet voldoende is aangekomen.
Het is een heel verhaal, maar zonder deze uitleg, zouden jullie de helft niet snappen denk ik..