Welk zadel ligt er op jouw tuigpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Welk zadel ligt er op jouw tuigpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:00

Welk (merk)zadel heeft jouw tuiger?
Wat zijn sterke punten aan het zadel qua pasvorm?

Zelf heb ik een Prestige Appaloosa, deze past prima.
Punt waar ik vaak tegenaan liep zijn de brede schouders, waardoor oude zadels vaak achterover begonnen te hellen.

Eega

Re: Welk zadel ligt er op jouw tuigpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:05

Een engels dressuur zadel, ainsley vangard. Onze tuiger is best breed. Paste helaas onze oude euroriding niet.
Voor het springen hebben we wel een euroriding VZ. Een Opah boommaat 34(eigenlijk haflinger maat).
Hij heeft een normale tot hoge schoft maar bijna alle zadels die ik zie hebben een uitgesnede kamer dus daar nooit last van.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:16

Een kent & masters en op de andere halve tuiger een maat gemaakte jeremy rudge.

aslo

Re: Welk zadel ligt er op jouw tuigpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:07

Wij hebben een halve tuiger en daar ligt een Frank Baines op. Veel schoft vrijheid (terug gesneden kamer) en achter flinke kussens vanwege de rechte rug, heel breed kamer kanaal.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:11

Ik loop al 1,5 jaar te klootviolen met zadels voor mijn Tuigert. Kieffer paste niet dat kiepte te veel voor over. KN (Symphonie) ook niet daarbij lag het dieptepunt verkeerd en dat heeft een flinke rug blessure veroorzaakt. Ik heb zelfs een nieuwe WOW aan laten meten, maar daar kreeg hij ook drukkingen van. Ik heb afgelopen maandag weer zadels gepast. En nu is het de Bates Innova geworden met 1 boom maat smaller dan de zwarte medium boom. Dus dat zal medium/small zijn (Groen). Die zadels zijn eigenlijk met cair. Maar omdat ik dat er niet in wil vervangt ze die vulling kosteloos door een wol vulling. Cair is in principe prima hoor. Maar voor maarden met een smalle boom maat is het niet prettig. Omdat er dan bij de schoft een soort rand in komt. En dat is niet prettig. Voor paarden met een medium of bredere boom maat is het ideaal.

Wat de problemen van mijn Tuigert z'n rug zijn is:
*Super smalle schoft, met atrofie naast de schoft
*Lang doorlopende hoge schoft
*Brede ruggegraat
*Smalle schouders
*Ver naar voren liggende singel plek

De meeste zadels schuiven naar voren door de smalle schouders. En veel zadels kiepen omdat hij gewoon 2 kuilen naast zn schoft heeft. Ipv vetweefsel en bespiering waar het zadel op kan steunen.

En ik heb nog een probleem. Dat wist ik niet eens. Maar dat heeft de zadelmaker me maandag duidelijk laten voelen. (Hoe die laatste rib loopt) Is de inch maat. Ik heb echt een 18" nodig. Maar dat past dus helemaal niet op zijn rug. Hij kan 17,5" wel kwijt. Maar 18" eigenlijk net niet. Nu had ik mazzel met de Bates Innova. De kussens van dat zadel vallen net een stukje korter. Dus ik kan gewoon een 18" nemen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:41

Darkness85 die ellende klinkt me bekend in de oren alleen heeft mijn paard dan verschillende schouders waarvan 1 zeer sterk onwikkeld is.
Nu twee jaar verder is ze bijna 3 boommaten gegroeid en past mijn op maat gemaakt zadel van 1 jaar oud niet meer. De boom is te smal geworden en wordt binnenkort aangepast.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:26

O ja. Dat ben ik nog vergeten. Dat heeft mn Tinesje ook. De ene kant is veel meer bespierd dan de andere kant. Waardoor het zadel (en ik) helemaal naar links zakken. En het zadel altijd aan de rechterkant tege de schoft aan komt. En zn linker schouder loopt verder door naar achteren dan zn rechter. En ook staan zn heupen niet helemaal recht.

Kortom, mn Tinesje is zo krom als en hoepel. Maar daarom hou ik nog wel van hem hoor. :D

Maar ik heb nog zo'n korrector liggen. Zo'n echte met lucht. Dus die ken ik er ook altijd nog onder gooien met een breedere boom maat later. Maar die Bates Innova lijkt in mijn ogen goed te passen. En t voordeel van die Bates zadels is dat je er zo een andere boom in kan doen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:36

Zo al aardig wat reacties zie ik. Er komen mij wel een aantal zaken bekend voor. Met name het stuk dat over het scheefzitten gaat. Volgens mij heeft mijn paard ook de ene schouder meer ontwikkeld dan de ander. Ik heb zelf 2 cm beenlengte verschil en ga er dus vanuit dat het zadel scheef gaat zitten door dat ik zo schots en scheef ben, maar het zou dus ook met de spieren te maken kunnen hebben.

Naast het Prestige Appaloosa Dressuurzadel heb ik ook nog een JC VZ zadel. Onder het JC zadel heb ik het idee dat mijn paard veel vrijer kan lopen. Het is ook een 18 inch met een medium kamer denk ik(wat is de maat voor s/m/l?). Het dressuurzadel dat ik heb is volgens mij een 17,5 inch, met wel een bredere kamer dan de JC. Toch heb ik het idee dat hij hier minder bewegingsvrijheid heeft.

Veel voorkomend probleem was bij mij vooral in het begin dat zadels voorover werden getrokken door de singel. Toen had mijn paard ook een vette pens, dus daardoor zaten de zadels niet perfect.

Bij de JC heb ik gewoon echt het gevoel alsof ik boven mijn paard zweef, en in mijn Prestige zit ik min of meer in mijn paard.

Hoe dan ook, binnenkort laat ik een osteopaat langskomen om de rug eens na te laten kijken en het zadel zelf, want het past volgens mij niet meer zoals voorheen.

En ikzelf (vanwege mijn ongelijke benen) moet zelf nog een bezoekje brengen aan een podotherapeut. Wie weet kan ik een zooltje krijgen voor in mijn laarzen!