Zo al aardig wat reacties zie ik. Er komen mij wel een aantal zaken bekend voor. Met name het stuk dat over het scheefzitten gaat. Volgens mij heeft mijn paard ook de ene schouder meer ontwikkeld dan de ander. Ik heb zelf 2 cm beenlengte verschil en ga er dus vanuit dat het zadel scheef gaat zitten door dat ik zo schots en scheef ben, maar het zou dus ook met de spieren te maken kunnen hebben.
Naast het Prestige Appaloosa Dressuurzadel heb ik ook nog een JC VZ zadel. Onder het JC zadel heb ik het idee dat mijn paard veel vrijer kan lopen. Het is ook een 18 inch met een medium kamer denk ik(wat is de maat voor s/m/l?). Het dressuurzadel dat ik heb is volgens mij een 17,5 inch, met wel een bredere kamer dan de JC. Toch heb ik het idee dat hij hier minder bewegingsvrijheid heeft.
Veel voorkomend probleem was bij mij vooral in het begin dat zadels voorover werden getrokken door de singel. Toen had mijn paard ook een vette pens, dus daardoor zaten de zadels niet perfect.
Bij de JC heb ik gewoon echt het gevoel alsof ik boven mijn paard zweef, en in mijn Prestige zit ik min of meer in mijn paard.
Hoe dan ook, binnenkort laat ik een osteopaat langskomen om de rug eens na te laten kijken en het zadel zelf, want het past volgens mij niet meer zoals voorheen.
En ikzelf (vanwege mijn ongelijke benen) moet zelf nog een bezoekje brengen aan een podotherapeut. Wie weet kan ik een zooltje krijgen voor in mijn laarzen!