Lengte Barefoot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Lengte Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 17:05

Ik ben van plan een Barefoot Arizona aan te schaffen, maar ben er na een meting achter dat de 58 centimeter die het zadel lang is bij mijn paard bijna op het kruis zal komen. Met andere woorden, mijn Hafje van 1.46 is er mischien wel te klein voor.

Hoe lang mag zo'n zadel zijn, zonder ik in de problemen kom? Want met de laatste rib-regel zou ik dus veeel te ver naar achter zitten.

Elmee

Re: Lengte Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:12

Ik denk dat je het gewoon moet passen. Ik heb ook een arizona, maar ook lang getwijfeld aan de maat (ik heb maat 2 nu maar ben eigenlijk nog niet helemaal zeker), maar ik ben toen ook gaan meten met een meter en dat gaat echt niet. Dat kwam bij mijn haf ook erg ver en als je het zadel er dan oplegt valt het nog wel mee.

Hier even een link met foto.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 5221_n.jpg

Het komt wel redelijk ver maar ik heb die maat echt nodig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 17:14

Zover had ik gemeten dat mijn maat 1 ook ongeveer zou komen, dus dat mag bij een BF?

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:20

Tja dat was ook mijn grote twijfel. Heb het toen ook op bokt gevraagd, de ene zei van wel , de andere van niet. Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds niet met mijn haf gereden heb met dat zadel.
Maar ik denk dat een maat 1 wel moet lukken voor jou hafje. Dat het zweetblad wat verder komt is minder erg denk ik.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:21

Ik verplaats het topic van NA naar HAR.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 17:22

Elmee schreef:
Tja dat was ook mijn grote twijfel. Heb het toen ook op bokt gevraagd, de ene zei van wel , de andere van niet. Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds niet met mijn haf gereden heb met dat zadel.
Maar ik denk dat een maat 1 wel moet lukken voor jou hafje. Dat het zweetblad wat verder komt is minder erg denk ik.

Het gaat niet om het zweetblad maar om de achterkent, ik ben enorm bang dat ik op de gevoelige wervels ga zitten...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 19:17

Na wat foto's bekeken te hebben lijken ze allemaal toch vrij ver naar achter te liggen, kan iemand mij dan vertellen hoe het met de drukverdeling zit?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 20:59

Ik zie nou net dat ik een erg domme fout heb gemaakt in de beginpost overigens, ik bedoel natuurlijk de overgang van rug naar kont..

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:46

Dat kan je zeg maar zien als je aan de zijkant van je paard staat:
daar waar de schouders stoppen, als ej dan een hand daarnaast houd daar mag het zadel beginnen en het mag max tot daar waar onderaan de buik zo'n plukje zit waar het haar tegen elkaar ingaat... ik hoop dat je het een beetje snapt, anders staat er op boomloosrijden.nl een foto als ik me niet vergis..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:49

Het blijft qua gewichtsdragende plaats heel simpel : bij een Barefootje komt je gewicht daar waar je zit.

Dus als je eigen kontmaat goed op de rug past qua druk-plaats , dan zal dat met een Barefoot net zo zijn.

De enige manier waarmee je op een Barefoot teveel druk tever naar achteren krijgt ,
is doordat je zelf teveel achterop de rug gaat zitten i.p.v. op het sterke deel direct achter de schoft.
Dat kan zijn doordat je met maatje 46 op een te kleine pony wilt zitten , of doordat je het zadel tever naar achteren legt ;)

Met een boomzadel zal de druk altijd verder naar achteren komen te liggen dan bij een Barefoot.
Simpelweg omdat een zadelboom altijd nog iets uit zal moeten steken voor en achter je billen.

Dus twijfel je over welke soort zadel je moet nemen , omdat je bang bent voor teveel druk tever achter op de rug ,
dan is een Barefoot altijd een betere keus dan een boomzadel , simpelweg omdat die het gewicht daar houdt waar je zit.

Korter dan de plek die je eigen billen innemen kan het niet worden , simpel zat :)