Martingaal met dressuurwedstrijd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Hester

Martingaal met dressuurwedstrijd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:42

Ik heb een vraag;

Mag je met een martingaal rijden in dressuurwedstrijden?
Of moet je daar toestemming voor hebben, net als peesbeschermers ofzo?

Mijn paard loopt namelijk erg lekker met een martingaal. Zonder schud ze steeds met haar hoofd en gooit 'm erg vaak omhoog. Tips hiervoor zijn ook heel erg welkom!!

Bedankt!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:43

Bij officiele KNHS wedstijden is het niet toegestaan met hulpteugel te rijden dus ook niet met martingaal. Ik denk zelfs dat je daar niet eens dispensatie voor kan aanvragen.
Ik ben bang dat je dit rijtechnisch op moet gaan lossen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:43

Nee, dat mag niet.
Ook met peesbeschermers mag je geen proef rijden. Daar krijg je ook geen toestemming voor.

x_Hester

Re: Martingaal met dressuurwedstrijd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:45

Je kunt wel toestemming krijgen voor peesbeschermers. Een vriendin van mij heeft dat namelijk.
Een andere vriendin heeft dat ook aangevraagd maar haar werd verteld dat als ze niet zonder kon rijden dat het dan geen goed wedstrijdpaard zou zijn! Nou lekker bot...

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:47

Citaat:
Nee, dat mag niet.
Ook met peesbeschermers mag je geen proef rijden. Daar krijg je ook geen toestemming voor.

Dit mag toch wel als je kunt aantonen met een bewijs van da dat je paard heel erg strijkt of heb ik dat nou mis?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:48

Sorry maar bij mij weten mag je toch echt niet met peesbeschermers starten bij KNHS officiele wedstrijden....
Of je nou wel of niet mocht losrijden met martingaal zou ik even moeten opzoeken in de reglementen....
Ik geloof dat t met prijsuitreikingen was.....

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:49

volgens mij mag je niet met martingaal rijden op dressuurwedstrijden

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:50

Van af 1 april 2010 (Geen grapje) mag je losrijden op KNHS wedstrijden met een losse martingaal.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:51

Het is niet toegestaan om met wat voor hulpteugel dan ook in een officiele dressuurring te rijden.
het is nu wel toegestaan om met bepaalde hulpteugels te rijden met het inrijden.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:51

x_Hester schreef:
Je kunt wel toestemming krijgen voor peesbeschermers. Een vriendin van mij heeft dat namelijk.
Een andere vriendin heeft dat ook aangevraagd maar haar werd verteld dat als ze niet zonder kon rijden dat het dan geen goed wedstrijdpaard zou zijn! Nou lekker bot...

Bij de KNHS niet. Daar is inderdaad de regel dat je paard gezond moet zijn. En een gezond paard heeft niet persé bescherming nodig. Of het moet zijn dat de regel de laatste paar jaar veranderd is. Wat me niet logisch lijkt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:54

Ik denk dat ze de martingaal bedoeld. En ik ben het met haar eens. Je moet zonder hulpmiddelen een proef kunnen rijden.

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:55

Ja ik kan de proef ook wel rijden, en ik heb ook altijd wel een winstpunt (rij nu nog in de B), maar het is wel irritant dat ze zo dom met haar hoofd doet...
Dat staat ook elke keer weer op de coupon: Onrustig met hoofd

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:57

Dat is ook vervelend. Maar je hebt al gekeken of ze een passend bit heeft, geen last van het gebit of haar rug?
Dan is het toch iets om met je instructeur op te lossen.

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:58

Ja allemaal al naar gekeken..
Ik heb ook met de vorige eigenaar gesproken en hun dressuurcoupons bekeken en daar stond het ook steeds. Maar zij hebben haar niet zo goed behandeld (dat hebben zij niet gezegt maar kennissen van ons, en dat is wel te merken met sommige dingen)
Kan dat iets zijn?
Maar ik ga zo weer, ik heb dan namelijk weer privéles dan zal ik het er wel even met hem over hebben.
Laatst bijgewerkt door x_Hester op 01-04-10 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:58

Maar zoiets moet je of rijtechnisch oplosson of er is is iets mis met de gezondheid of iets dergelijks.
Daar een martingaal voor gebruiken is symptoombestrijding..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:03

een martingaal is geen oplossing voor paarden met een onrustig hoofd?
ik snap zoiezo niet wat een hulpteugel op een dressuurwedstrijd doet, ook al is 't bij losrijden. imo. hoef je niet te starten, als je nog niet zonder kan rijden maar dat is weer 'n andere discussie.
iig. nee je mag geen proef rijden met een martingaal, losrijden (helaas) wel.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:18

Zoals al opgemerkt: waarom schudt je paard zo met zijn hoofd, zonder martingaal? Een martingaal dient toch vooral om te voorkomen dat je paard zijn hoofd te ver omhoog steekt, niet om hoofdschudden te voorkomen. Dat lijkt me iets wat je rijtechnisch op moet lossen. Misschien heb je teveel teugeldruk? Medisch was er niks aan hand toch?
Goed van je dat je met je instructeur gaat overleggen. Hij kan tenminste zien wat er gebeurt, wij niet. Als hij een idee heeft van het waarom, dan pas kun je aan een oplossing werken.
Succes!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:53

het is niet toegestaan met de dressuur op hulpteugels te gebruiken,
en bijvoorbeeld een borstuig alleen is ook niet toegestaan.

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:03

je mag met geen enkele hulpteugel rijden,, het feit dat het paard onrustig is in zijn hoofdhouding kan liggen aan zijn rug of tanden,, ik zou het eens laten nakijken,, mijn eige deed dat namelijk ook heel erg maar ik heb dat rijtechnisch goed kunne oplosse ;)
met peesbeschermers en bandages mag je wel losrijden maar de proef zelf niet,, namelijk als je dat nodig hebt onder een proef dan loopt je paard niet zuiver, en is het eigenlijk niet geschikt voor de dressuur ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:45

Dit hoort eigenlijk op WD-V.
Maar aangezien het antwoord ook gewoon te vinden is via de regelementen van de KNHS gaat hier een slotje op.