Opgelicht of domme pech???? HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MlieZ88

Opgelicht of domme pech???? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:56

hallo allemaal, ik zit met een brandende vraag:
zijn wij in deze situatie opgelicht of was het gewoon domme pech?

hier de situatie:

vorig jaar kochten ik en mijn vriendin beide voor onze paarden een nieuw zadel.
ik wist dat ik een 2e hands zadel had gekocht, maar mijn vriendin kocht voor haar paard een
gloednieuwe Prestige Olympia voor 1200 a 1300 euro.
haar paard is november helaas ingeslapen, en voor die tijd hebben ze ook niet veel gereden.
ik denk dat het zadel hooguit 50 keer is gebruikt door hen en het is nu nog geen jaar oud.
nu heef ze een nieuw paard die dat prestige zadel dus niet past, dus zij wil het verkopen of inwisselen bij een winkel maar krijgt er overal maar 300 a 400 euro voor wat zij sowieso al belachelijk vind...
nu was voor mijn zadel van Rijs op stal en mijn vriendin vroeg hem of HIJ dan haar zadel zou willen ruilen. toen vertelde hij haar dus dat dat zadel MINSTENS 10 jaar oud is, maar hij denkt zelfs 15.
nu heb ik het idee dat van Rijs een erg goeie zadelmaker is en geloof hem als hij dat zegt.
mijn vriendin is wel de eerste koper maar het zadel is gewoon nooit eerder verkocht.

nou en dan dus de vraag: is zijin deze situatie opgelicht of was het gewoon domme pech?
is er informatie achtergehouden? ik vind dus van wel. ook vind ik dat iets niet voor de nieuwprijs verkocht mag worden.

maar stel dat ze dus niet is opgelicht; waarom krijgt ze dan overal zo weinig gelf voor het zadel terug als het zadel 'hagelnieuw' is. dat vind ik dus ook wel frapant. alsof de winkels wel allemaal weten dat het geen nieuw zadel is ?!

ik vind het maar een rare situatie :P

wat vinden jullie?
en belangrijker nog; heeft er iemand tips hoe nu te handelen??

Oehlala

Re: Opgelicht of domme pech???? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:04

geven de winkels ook aan dat het zadel 10-15 jaar oud is?
Dat zou ik even achterhalen, en als je nog een koopcontract hebt, dan kun je de zaak misschien hard maken.
Zoals je het nu vertelt vind ik het wel lijken op oplichting om eerlijk te zijn.
Heeft je vriendin haar zadel in een 'echte' ruitersportwinkel gekocht zeg maar?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:06

Maar als het zadel nieuw gekocht is zit er toch een bon en garantiebewijs e.d. bij en in het zweetblad staat vaak ook het jaartal gestanst....
Zou de aankoopbon er nog eens op na lezen.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:07

Mmmh, ik vind toch ook dat je eerder opgelicht bent, dan dat het 'pech' is. De winkel had je vriendin op voorhand moeten informeren van de werkelijke leeftijd van het zadel. Ik zou toch alleszins de winkel confronteren. Verder denk ik niet dat je de zaak hard zal kunnen maken... Spijtiggenoeg

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:15

Jouw vriendin koopt een nieuw zadel voor 1200 euro - dan moeten er destijds ook kaartjes e.d. aangezeten hebben, klopt dat? Aan nieuwe zadels zittene er altijd kaartjes, prijskaarten, vaak info e.d. Zaten die er niet aan? Verder lijkt mij, dat een gloedjenieuw zadel geen enkele vorm van beschadiging kan hebben, anders zie je zo dat het zadel niet nieuw is (slijtage van waar de beugelriemen gezeten hebben etc etc).
Is jouw vriendin een tweedehands zadel verkocht voor nieuw, dan is ze idd opgelicht, maar dat lijkt me haast sterk, dat zie je toch? Een tweedehands zadel ziet er nooit zo uit als een nieuw zadel!

Het is een ander verhaal als het zadel wel nieuw is, maar een oud model. Dan is het zadel weliswaar nieuw gekocht, maar gewoon een oud model geweest. In dat geval kun je niets hard maken, je hebt immers een nieuw zadel gekocht, enkel een oud model/overjarig model. Maar dat doet niets af aan de waarde, nieuw is immers nieuw.
Maar dan nog - 10-15 jaar oud? Vrijwel geen enkele ruitersportzaak heeft zulke oude zadels in de collectie hangen....

Al met al vind ik het verhaal nogal overdreven van de zadelmaker......

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:18

volgens mij is een prestige zadel sowieso duurder dan 1200 euro....ik heb daar eens naar geinformeerd en volgens mij zaten die tegen de 1800 nieuw? kan zijn dat t idd een ouder model is en daardoor voor minder verkocht? heeft ze geen garantiebewijs etc en aankoopbon?

edit: even gegoogled en de prestige top dressage is iig 1850 nieuw, ga nog ff verder zoeken
Laatst bijgewerkt door lonnie op 01-04-10 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:19

Goh, wat een raar verhaal.. Ik had mooi verhaal gaan halen bij degene waar ik het zadel aangekocht had..

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:25

Vreemd verhaal. Het klopt iig wel dat je zadel voor een zadelmaker niet veel meer waardt is. Ik heb precies hetzelfde gehad met een Euroriding Diamant (nieuw gekocht bij van Rijs, €1600) en minder dan een jaar later kreeg ik er inruil nog maar €600 voor bij dezelfde zadelmaker.

Het verhaal van nieuw gekocht en nu ineens 10/15 jaar oud lijkt me sterk.

Zag het zadel net wel te koop staan hier op Bokt, voor kopers wel belangrijk om te weten of het nu een nieuw zadel is of niet.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:29

idd allemaal erg raar gegaan. Opzich ben je wel opgelicht je hebt een zadel van 10-15 jaar oud gekocht waarvan je dacht dat het nieuw was en je hebt er veel te veel voor betaald als het geen nieuw zadel was. ik denk opgelicht. hopen dat je er ergens nog redelijk geld voor terug krijgt. succes

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:46

lonnie schreef:
volgens mij is een prestige zadel sowieso duurder dan 1200 euro....ik heb daar eens naar geinformeerd en volgens mij zaten die tegen de 1800 nieuw? kan zijn dat t idd een ouder model is en daardoor voor minder verkocht? heeft ze geen garantiebewijs etc en aankoopbon?

edit: even gegoogled en de prestige top dressage is iig 1850 nieuw, ga nog ff verder zoeken

Daar dacht ik ook als eerste aan. En kun je bij een Prestige geen leeftijd terug vinden in het zadel?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:52

Ik heb kunnen vinden dat het laatste cijfer van het serienummer in je zadel het jaartal zou zijn. Kan dat kloppen?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:55

op zich kan het toch de eerste keer zijn dat het zadel verkocht wordt, maar dat het wel een 10 jaar oud model is.

dan heeft de winkel niet gelogen, omdat het wel 'nieuw' is in de zin van voor het eerst verkocht
maar niet nieuw omdat het al 10 jaar op de plank ligt.

dan liegen ze niet, maar ben je voor je gevoel toch flink beduvelt.
aan de andere kant, als het echt goed paste, zou 'oud model' mij niks uitmaken, misschien hebben ze toen wel gezegd

oh het is wel een oud modelletje, maar voor ....eu heb ik nog wel iets liggen dat misschien past
dan denk je zelf natuurlijk aan 'van vorig jaar' ofzo, maarja dat kan ook best 10 jaar oud betekenen

Dus zo'n verhaal heeft 2 kanten.
Maar ik zou inderdaad eens navragen bij winkels wat zij denken, maar je kunt er verder weinig aan doen ben ik bang

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:59

het kan ook dat het zadel een oud model heeft, maar weinig gebruikt is. bij ons in de buurt staat bij een handelaar een trailer, die in 1998 is gemaakt, dus best wel oud, maar hij heeft m nieuw gekocht voor de trailerverkoop, maar aangezien het een ongebruikelijk model is, nooit kunnen verkopen . dus hij is oud, maar ongebruikt.

maar meestal is dit een praatje van de koper om de prijs te drukken.ik zou er niet intrappen. zelf verkopen, of ergens anders gaan....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:09

Maar... eerlijk gezegd als men mij een zadel van 10 jaar oud wilde verkopen dan mochten ze me toch flink wat van de prijs afdoen en dan is 1200 euro enorm aan de prijs!

Ik zou in zo'n geval toch bij een juridisch loket te raden gaan.... misschien heb je meer rechten dan je denkt!

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:11

Als je kijkt naar de markt voor 2e hands zadels is het niet raar dat een winkel/zadelmaker er maar weinig voor over heeft. De markt is redelijk ingestort en ze willen er wel aan verdienen, natuurlijk. Erg banketstaaf ja! Dus ik zou het zadel zelf proberen te verkopen via bokt of marktplaats ofzo.
Of er sprake is van oplichting weet ik niet. Ik vind wel dat je vriendin niet netjes behandeld is door die winkel, als het idd om een zadel gaat dat al 10/15 jaar in de winkel ligt, dan was ie echt wel te duur. Ik zou zelf in het vervolg mijn spullen ergens anders halen!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:11

Aanvulling: Ongeveer een half jaar geleden kocht ik een Barefoot London. In de winkel hadden ze er eentje hangen, maar zonder het VPS systeem, De verkoopster zéi wel dat het VPS systeem er in zat, maar nergens stond het er op. Het was dus gewoon een oud zadel. Ondanks dat het zadel mijn maat was, heb ik het mooi laten hangen, want de prijs was precies hetzelfde als die van mét VPS systeem en ze wilde hem niet goedkoper wegdoen.
Ik heb mooi een nieuwe laten bestellen.
Ik ga toch niet precies hetzelfde betalen voor een overjarig model? ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:12

Barmat schreef:
Maar... eerlijk gezegd als men mij een zadel van 10 jaar oud wilde verkopen dan mochten ze me toch flink wat van de prijs afdoen en dan is 1200 euro enorm aan de prijs!

Ik zou in zo'n geval toch bij een juridisch loket te raden gaan.... misschien heb je meer rechten dan je denkt!

Eens, maar neem aan dat ze dan zeggen, hij kost maar 1200 omdat hij ouder is.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:01

Dat hebben ze denk ik niet gezegd, anders had die vriendin nu niet met de oren staan klapperen...... vind het geenzins netjes, zoiets hoort men uit zichzelf te zeggen. Kijk, niet bij een zadel van een jaar oud, maar wel bij zoiets.
Mijn eerste zadel dat ik kocht was ook eentje uit de uitlopende collectie, en dat werd netjes vermeld, dat was zelfs pas 3 jaar oud, en had een korting van 500 euro op het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:05

Van Rijs te kennen zou die hier niet over liegen... Maar ik denk dat het idd een onverkocht oud zadel is. 1200 is best goedkoop voor zon zadel.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:49

Ik weet niet of het zadel bij een ruitersportzaak gekocht is hoor. Maar hoeveel ruitersportzaken hebben een zadel 10-15 jaar lang op de plank liggen? Op een gegeven moment wil je er toch vanaf en dan maar voor een prikkie.
Ik ben wel benieuwd of er destijds kaartjes ed. aan het zadel zaten??

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:03

Waarom ga je niet terug naar de winkel waar het zadel gekocht is.Die moeten je meer kunnen vertellen.En laten zij het eventueel maar 'oplossen' door het zadel voor een eerlijke prijs in te ruilen.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 12:02

bedankt voor de reactiers
het is inderdaad een dubbel verhaal omdat het zadel dan wel 'oud' is maar mijn vriendin de eerste iegenaar is.
er zat een kaartje aan inderdaad die ik er al wat oud uit vond zien haha

hij is gekocht bij HypoPlaza, dus ik dacht wel een goede ruitersportzaak
de aankoop bon heeft mn vriendin nog, maar die hebben ze in de winkel ook noig! die hadden ze erbij gepakt om de koopdatum te bekijken enzo en om die inkoopprijs te bepalen.

ik hoop dat ze het verder uit gaat zoeken, en anders zou ik het nog wel willen doen!
vind het wel een interessant verhaal ;) hoe *#^ :( $% het ook is!

en het is ook een heerlijk zadel!!! dus het maakt sowieso niet uit dat hij al oud is, maar het had zo fijn geweest als het was vermeld, want verkopen blijkt dus erg lastig te zijn!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:55

_sparta_ schreef:
Ik heb kunnen vinden dat het laatste cijfer van het serienummer in je zadel het jaartal zou zijn. Kan dat kloppen?

Kan dit kloppen?

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 13:23

in mijn zadel heb ik het wel kunnen vinden. ik zou dan in dat zadel van haar moeten kijken. weet ik niet uit mijn hoofd :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:57

Een ruitersportzaak die een zadel 10 jaar laat hangen.... dat kost geld.

1200 voor een nieuwe prestige is ook zo'n verhaal....
en er is op dit moment niet veel animo voor gebruikte zadels... zelfs nieuwe zadels (uit engeland) zijn goedkoper geworden.

Zo had ik ooit een zadel, de ene zadelmaker wilde er 250 euro voor geven, maar bood me een afgeragde KN aan die ouder was voor het 3 dubbele...

2e hands is 2e hands... kijk eens hoeveel zadels er aangeboden worden en voor welke prijzen.
Ga navragen bij een dealer van Prestige, die kunnen je vertellen wanneer ze welke merkjes zijn gaan gebruiken.
Op de papieren die aan het zadel horen te zitten als het nieuw is moet het bouwjaar ook staan.