Welk zadel aan te raden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Welk zadel aan te raden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:48

Hallo :wave:

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel,momenteel gebruik ik een 2de hands Barnsby dressuurzadel.
2de hands dus en je merkt dat hij al vele jaartjes heeft doorgemaakt & is nooit echt vaak ingevet geweest (we hebben dit zadel gratis van kennissen gekregen omdat zij het zadel niet meer gebruikten).
Het zadel is dus al redelijk versleten,hij gaat nog prima maar natuurlyk zou een nieuw zadel wel fijn zijn :j

Ik zoek nu dus een nieuw zadel,het is niet meteen dringend maar het is natuurlyk handig om al te weten welke keuzes er allemaal zijn.
Ik zoek dus een dressuurzadel,liefst met een diepe zit omdat ik dat fijner vind zitten en het ook beter is voor mijn rug.
Liefst een volledig lederen zadel (geen stoffen zadels zoals Wintec ofzo).
Ook natuurlyk een zadel wat goed op myn paard past,een iet wat gespierder & breder paard,het Barnsby zadel dat ik nu gebruik past perfect op hem dus ik zoek iets naar die 'maat'.

Ik vraag dus aan jullie,wat raden jullie aan ? Jullie voorkeuren ?
En de prijskaartjes zou ik ook wel graag willen weten :j

Alvast bedankt :)

lysxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:28

Toen mijn moeder haar paard kocht kreeg ze er een zadel bij verschrikkelijk een dressuur zadel, het zit voor geen meter maar, omdat het zo goed op een van onze andere paarden past hebben we het maar gehouden. Ik raad aan om te vragen bij een winkel of je hem even mag passen. Of laat een zadel maker komen heel erg duur maar je weet wel precies wat je nodig hebt en kan je bijvoorbeeld drukkingen voorkomen. Je kan ook je oude zadel eens goed laten nakijken misschien wat opvullen ofzo, kan ook goed helpen. Doen ze ook bij divoza. (Wij laten het altijd doen in Makkum Friesland) Een paar keer goed invetten helpt soms ook wel eens. Koop niet te overhaast een dat is echt zeker waar je goed om moet denken. Ieder zadel heeft zijn voor en nadelen. Misschien vind je deze informatie wel helemaal niks.

Tigra_

Re: Welk zadel aan te raden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:43

Als ik jouw was zou ik gewoon een zadelmaker laten komen.
Die nemen een boel zadels mee en je kan van te voren je wensen door geven. Daarna kan de zadelmaker kijken wat bij jouw en zeker bij jouw paard past. En je kan het zadel uit proberen. Je zou ook van te voren naar een winkel kunnen gaan waar ze een zadelpasservice hebbben zodat je alvast kunt kijken wat je mooi vind.
Zelf vind ik een kieffer wien zadel erg mooi en rijdt heerlijk en goede kwaliteit. Prijs weet ik niet gok tussen de 1000 en 1500 euro.
En ik vind een Rossner Amerika ook erg mooi zadel maar geen ervaring mee. Die prijs ligt geloof ik tussen de 700 tot 850 dacht ik.
En Tietse's Choice vind ik ook erg mooi zadel. Maar ook geen ervaring mee dacht dat ze rond de 1300 euro kosten. Maar heb er wel goede dingen over gehoord.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:29

Op basis van deze gegevens zijn alle merken in principe mogelijk. Kun je het wat specifieker maken? Boommaat? Inchmaat voor jezelf en welke lengte kan het paard hebben zonder dat het op zijn lendenen terecht komt?
In welke prijsklasse zit je zelf te denken?

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:56

ik heb een jc granat.
een dressuurzadel, super fijn zadel!.
diepe zit!, en zit ook heel erg zacht en fijn!
maar die van mij ligt op een dun gebouwde kwpn.
op onse fries ligt een kiefer,
die zit ook wel fijn!

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:00

euroriding heeft erge fijne zadels,, ook met diepe zit en past op vrijwel elke paard,, je kunt ook de beugels onder de zweetbladen doen,, dat vind ik persoonlijk erg fijn :D
ik vind het fijne zadels,, ik heb nu zelf een dressuurzadel van Merano omdat die het beste op mijn paard ligt ;) maar als ik straks een nieuwe wil wordt het zeker een euroriding,, :P

Persephone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:20

zelf ben ik fan van wow zadels, maar ik zou bij een zadelmaker verschillende uitproberen en ook kijken naar je budget

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:25

je moet wat specifieker zijn!
WOW zadels zijn inderdaad super,maar daar zit ook een prijskaartje aan.

ik zou een zadelmaker bellen met je wensen en je budget,en die kan dan verschillende merken en modellen komen passen.
wel zou ik opzoek gaan naar een kwaliteitszadel(geen zadelmarkt ofzo)