Zadel voor paard met zeer korte rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Zadel voor paard met zeer korte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 17:36

Hoi,

Mijn paard heeft een zeer korte rug. En ik moet een 17,5 inch hebben. Dit is nogal lastig.
Hij moet een rond vormige boom, omdat hij een nogal brede schoft heeft (zoals euroriding heeft bijv.) Puntige vorm past niet (zoals kentaur).
Ik heb nu een euroriding diamand in 18 inch, deze ligt 5 cm over de laatste rib, dus op de lendenen
Nu is de zadelmaker vandaag geweest (een andere, want die euroriding heb ik ook wel bij een zadelmaker gekocht) en heeft dus geconstateerd dat het zadel te lang is. Ook een 17,5 inch van m'n zadel zou te lang zijn.
Nu heeft ze een kent & masters gepast. Hij zou qua lengte een 17 inch moeten (anders is het te lang) en ik een 17,5 inch. Nu was er nog een ander merk en kon wat op maat gemaakt worden en dan zouden het een 17,5 inch zitvlak worden met de lengte van 17 inch kussens eronder.
Heb alleen op de kent & masters gereden, want de andere had ze niet bij zich. Maar vond de K&M best een vlakke zit hebben, verder zat het wel lekker zacht. Ze vertelde wel dat het andere merk/type ietsjes diepere zit had en kniewrongen waren aan te passen naar hoe ik t wil. Dus evt iets dikker en hoger als de K&M (die heeft met klitteband, ik zou dan gewone vaste krijgen).

Maar goed nu wil ik me toch nog even verdere oriënteren naar eventuele andere opties.
Dus wie heeft er nog suggesties?

Aanpassing: Zadel dat m'n zadelmaker volgende keer gaat proberen is een Ian Hastilow, gebouwd op de boom van de K&M.
Laatst bijgewerkt door Pivanti op 31-03-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jits

Re: Zadel voor paard met zeer korte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:41

Ik heb hetzelfde probleem met mijn pony. Mij is ook de Kent & Masters aangeraden. De Trekker schijnt ook een zadel te zijn dat geschikt is voor een korte rug. Dit is alleen wel een boomloos zadel geloof ik.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 17:43

Oke, boomloos ben ik niet zo van persoonlijk.

Zoek trouwens ook echt een dressuurzadel, liefst met een diepe zit en aardige (bovenbeen) wrongen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:45

ik heb een ruiz diaz, zit heerlijk, mijn new forest heeft ook een korte rug, heb een 17 inch

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 17:47

Mijne is ook een new forest :) een reuze van 1.60..
Probleem is dus dat hij idd 17 inch zou moeten, maar ik moet een 17,5 Een 17 inch wordt voor mijn kont te klein...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:49

misschien kan je die man die ik had laten komen (via pb) of van master saddle fitting

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:49

Ik heb hetzelfde probleem maar ben uiteindelijk toch voor de barefoot (boomloos) en dan de London gegaan met xxl pommel (boommaat zeg maar)... die ligt heel goed en mag ook gewoon in wedstrijdklassen uitgebracht worden. Je zit inderdaad wel wat breder dan op een normaal zadel maar hij ligt verder goed en rijdt heerlijk...

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:02

Ja maar ik vind dat een boomloos zadel de druk niet optimaal verdeelt. En zeker met mijn paard, die een ernstige rugblessure heeft gehad en nog herstellende is en dus geen sterke rugspieren nog heeft, een boomloos niet geschikt.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:08

Je zou ook aan een WOW kunnen denken, hierbij kunnen 17 inch kussens onder een 18 inch zitting worden geplaatst :j

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:14

Ja maar die zijn wel 2500 euro ofzo :P Dat vind ik een beetje te duur van 't goed. Zoveel geld heb ik gewoon niet even liggen... helaas
17,5 inch was ook prima voor mij volgens deze zadelmaker, die snapte niet dat ik een 18 inch had nu

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:17

Mijn paard heeft ook een korte rug. Voor hem heb ik een Massimo Trail.

Massimo levert ook dressuurzadels voor een vriendelijke prijs, misschien iets voor jouw paard?

Voorbeeld: http://www.bluebalance.nl/index.php?id=6

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:27

Ik zou toch eens een boomloos zadel (zoals een barefoot, ghost) uit gaan proberen. Wie weet bevalt het jou en je paard wel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:31

zoals caylinnmae ook zegt een WoW...
ze zijn (zeeeer) prijzig maar zijn dus wel zeer goed aanpasbaar (je hoeft dus voor dit paard eigenlijk nooit meer een ander zadel tekopen als je een WoW koopt ;) )

de kussens kunnen een inchmaat kleiner (of groter) dan de zitting. Er is iig 1 wow dealer die ook 2e hands zadels "op maat" verkoopt (dus onderdelen combineerd om de voor jullie meest gunstige combitnatie te maken).
als je haar naam wil hebben moet je maar een PB sturen ;)
wellicht valt een 2e hands WoW van haar wel in je prijscatagorie ;)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:34

Ik heb hier boven al aangegeven waarom ik een boomloos niet geschikt vind voor mijn paard. En sowieso ben ik niet zo'n fan van boomloos. Zadelmaker van vandaag adviseerde dat ook niet, hadden t nog even erover met een andere stalgenoot die ook een paardje heeft met een nog kortere rug en overbouwd is (ijslander) en nog even de optie boomloos besproken. Maar dit geeft te veel druk van voren. Drukverdeling is bij boomloos gewoon niet optimaal En mijn paard is herstellende van een rugblessure, dus z'n rugspieren zijn niet sterk. Dus ga echt niet met een boomloos zadel rijden.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:42

Daarom zou ik juist een boomloos zadel aanraden. Omdat je paard nog herstellend is veranderd de bespiering straks heel erg. Dan is een flexibel boomloos zadel juist heel erg fijn. Kijk anders een op deze site: www.boomloosrijden.nl

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:54

Ja maar de druk wordt niet goed verdeeld bij een boomloos zadel en dat vind ik toch niet zo goed voor een paard waarbij de rugspieren niet sterk zijn momenteel... snap je?
Snap wel dat t handig is, omdat hij idd nog zal veranderen qua bespiering (mag ik hopen ;) want er moet nog heel wat bij qua bespiering)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:59

bij een rugblessure zouik juist lucht aanbevelen :o
lucht verdeeld de druk beter dan wol

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:14

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:16

Voor boomloos ga ik mee met de TS. Heb er zelf geen goede ervaring mee icm met een geblesseerde rug.

De Massimo ben ik wel erg fan van. Op mijn merrie met rugproblemen ben ik van een B-merk boomzadel naar een aantal boomloos zadels gegaan en vervolgens naar een Massimo.

De Massimo is net kort genoeg en mijn merrie loopt er beter mee dan dat ze ooit met een ander zadel heeft gedaan.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:19

portugees? ik heb er 1 voor je mocht dat een optie wezen.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:22

www.zadelatelier.nl

Ik heb de sentrix, echt perfect voor de korte rug, met kniewrong en een diepe zit.
En perfect en precies aangepast aan de rug van je paard.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:27

ik heb sinds kort voor mijn tinker met korte ronde rug een Kieffer Frysk dressuur. Uitstekende pasvorm en kort zadel!
diepe zit en behoorlijke kniewrongen. Ook kan ik de Rossner Montreal aanraden als 2e keuze.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 31-03-10 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:35

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 10:01

Caj2008, nee wil echt een dressuurzadel

Massimo zou idd ook nog een optie zijn. Weet niet hoe die zitten verder.

9jinte9, ja die zijn idd ook kort, maar zie hebben een erg vlakke zit Ik wil juist een zadel met een diepe zit.

Jacqp, Dat zadel ziet er heel mooi uit en klinkt ook fijn. Maar zeker wel prijzig? Worden helemaal op maat gemaakt ?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:22

Die zitten heerlijk. Ik heb voor mijn andere merrie een Thorowgood en eigenlijk voelt dat gewoon als een spijkerbed als je net van de Massimo af komt.

De dressuurversies waren mij persoonlijk te diep en ik kiepte er in voorover. De Trail is mij diep zat, maar de mogelijkheden voor een diepe zit zijn er dus wel. Je moet er alleen rekening mee houden dat hoe dieper de zit, hoe groter de inchmaat vaak moet zijn. Het kan dan dus zijn dat je daarmee weer in de knel komt te zitten. Ik zou een diepe zit in dit geval dan ook als wens aanhouden en niet als harde eis.

De zadels van zatelatelier liggen rond de 1800 euro geloof ik.