kan dit zadel passen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

kan dit zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 16:28

zit alweer met een zadel probleempje.

Ik had een massimo dressuurzadel voor mijn pony op maat laten maken door een zadelmaker.
na een tijd laten opvullen en nog eens laten aanpassen.
Uiteindelijk lag dat zadel gewoon helemaal niet goed (meer).
Toen ben ik overgestapt op een barefoot london en ben er best tevreden over.

Vandaag heb ik echter een therapeut eens naar haar rug laten kijken.
en bleek dat dr hele bekken vast zit.
Punt is dus dat fury dr rug altijd weg drukt. En als ze meer last op de achterhand neemt dan kanteld ze niet in t bekken maar in dr benen.
Dus mag nu even niet rijden en gewoon wat grondwerk doen en naderhand longeren.
Nu vroeg de therapeut zich echter af of een boomloos zadel dan wel zo verstandig is om de juiste spier opbouw te krijgen.
Als ze de juiste manier van lopen heeft is boomloos geen probleem. Maar om het aan te leren moeten we over een tijdje nog eens bekijken.

Maar nu dus mijn vraag.
Denken jullie dat het mogelijk is om een zadel met boommaat 35 (momenteel aangepast naar ong 34) passend te krijgen is op mijn pony?
IK weet moeilijk te beoordelen vanaf een foto. En zal ook met een (andere) zadelmaker overleggen.

Het gaat om deze pony:
met desbetreffend zadel
en zonder zadel
het gaat om een pony van 1.38 en redelijk rond geript.
ze is overbouwd, maar de laatste foto lijkt dit nog extermer.

hoop dat t zo duidelijk is?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:53

Een boommaat 34 voor die pony? Lijkt mij te breed, maar dat is natuurlijk lastig te zeggen. Mijn zadel heeft namelijk boommaat 34 en dat is voor een zeer brede Gelderse.

Maarja, lastig te zeggen en de enige, die er uitsluitsel over kan geven blijft een zadelmaker.

Marian0557

Re: kan dit zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:54

Zou gewoon de zadelmaker bellen.
Nou en ik heb 34 voor mijn nog niet al te breden haflinger.
Mijn hele breede haflinger heet 38.

Kan niet echt lekker liggen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:57

Zo moeilijk te zeggen wat voor boommaat je pony heeft, maar dat ze last heeft kun je op de onderste foto al zien. De lendespieren (en mss de wervels dus ook) zijn zichtbaar overbelast. Tja boomloos, geen idee, heb me daar nooit zo in verdiept. Tis wel zo dat je meer druk op 1 punt krijgt bij een boomloos en een boomzadel de druk beter verdeeld, maar dan moet ie wel goed passen. Goede zadelmaker erbij en overleggen lijkt me de beste optie.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 17:59

nee heb ook het vermoeden dat het niet past.
snap ook niet hoe zadelmaker 1 mij dit heeft durven aansmeren.
en dat ik die man geloofde :o

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:00

die rare bobbel heeft ze niet in dr spieren zitten hoor.
Denk dat t aan de foto ligt. maar dr rug is gewoon "recht"
Laatst bijgewerkt door furyke op 31-03-10 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:00

Bel Jo Viehof even, als het zadelprobleem is opgelost lijkt het me verstandig om ook even een osteo of fisio voor je pony te laten komen, zodat je erna weer fijn aan de slag kunt,
Daarbij is het ook nog aan de training, belangrijk is dat de rugspieren gaat trainen en er dus op gaat letten, vwnw dan gebruiken ze de rug meer goed voorwaart en actief
En ja boomloos is niet bepaald mijn keuze ik zou voor een boomzadel gaan, toch een betere drukverdeling, maar goed dat is ieder voor zich,

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:02

fysio en osteo is er vandaag bij geweest
en ik rij met dit zadel ook al 2 jaar niet meer.
denk dat ik viehoff idd nog maar eens ga bellen.

taddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:09

anders even een MSFC'er erbij halen? Die hebben iig goede kennis van zaken en kunnen je echt goed advies geven

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 13:40

jo viehoff is aangesloten bij de MSFC. (of zo, weet niet precies hoe het werkt, maar t stond op zn site)
waarschijnlijk laat ik toch niemand komen en gaat t zadel gewoon in de verkoop. Aangezien ik in de gaten krijg dat het op een haflinger kan passen. en dus moeilijk op mijn smalle welshXarabier.
Bovendien vind ik het zadel ook niet meer zo fijn zitten.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:41

Zadels passen is inderdaad erg moeilijk!
Wij zijn ook bezig een zadel te kopen voor en kruising haflinger/fjord. Ja! zoek dat maar eens uit!
Eerst lag er een wintec op alleen die deed heel erg pijn aan haar rug. Toen hebben wij besloten een boomloos te kopen. Dat lag toen perfect op haar rug zei diegene waarvan wij het kochten. en dat was ook wel zo. Een paar jaar later is pony helemaal veranderd in bouw en spieren waardoor het zadel eigenlijk niet erg goed meer licht en ik ben er uitgegroeid. Voor de rest is boomloos een heerlijk rijzadel. Ik zet van het weekend mijn boomloze Barefoot zadel op bokt neer.

(Ik had de tekst verkeerd gelezen ik dacht dat je een boomloos zadel zocht maar je had er al eentje)

groeten,

BenWLOVER

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:44

Een boommaat op zich zegt helemaal niets.
Ik heb net een nieuw massimo son zadel gekocht.
Eerst gepast met een nog ouder model, toen kwamen we op boommaat 35 uit. Maar toen het nieuwe zadel kwam, bleek die helemaal niet te passen; te wijd. Bleek dat in het nieuwe model de kussens verder uit elkaar liggen en toen was ik ineens boommaat 32 nodig.

Overigens zijn de bomen van massimo zadels een maat of 2 te veranderen volgens de fabrikant.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 09:36

huh baentsje dat is dan wel weer vreemd!
Hoe oud was dat oude zadel dan? Mijn massimo is ondertussen 5 jaar oud (dat ik hem gekocht heb).
Dus als ik dan goed redeneer, dan zou mijn zadel nu net zo breed zijn als een 32.
Wat ik dan niet snap, aangezien ik een tijd geleden een 32 gezien heb en die was veel smaller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:39

Die rug ziet er niet makkelijk uit. Laat een goede zadelpasser komen, want een verkeerd zadel is problemen voor in de toekomst en super zielig voor het paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:50

furyke schreef:
huh baentsje dat is dan wel weer vreemd!
Hoe oud was dat oude zadel dan? Mijn massimo is ondertussen 5 jaar oud (dat ik hem gekocht heb).
Dus als ik dan goed redeneer, dan zou mijn zadel nu net zo breed zijn als een 32.
Wat ik dan niet snap, aangezien ik een tijd geleden een 32 gezien heb en die was veel smaller.

Ik schat dat ze die al een jaartje in de winkel had.
Ik weet dat in 2009 het ontwerp van het zadel veranderd is. Vóór die tijd had je o.a. nog korte singelstoten en geen V-systeem.
Na die tijd wel.
Blijkbaar zijn toen ook de kussens nog verder uit elkaar geplaatst.
Ik heb hem bij Kiela Ruitersport; ze heeft het nagevraagd bij de leverancier want ze was net zo verbaasd als ik toen ze zag dat het bestelde 35' zadel niet paste.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 10:03

oke, dan heb ik het nieuwere type. Heb nl het V-systeem.
Dus dan heb ik toch gewoon de 35 zoals die tegenoordig nog steeds is.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:18

Afgaand op de 2e foto is de pony flink overbouwd, klopt dat? Als het idd zo erg is als lijkt op de 2e foto, wordt het een hele klus om hier een passend zadel op te vinden :o Elk zadel zal naar voren willen schuiven door de hogere achterhand en met de relatief fijn gebouwde voorhand is er ook al weinig steun voor een zadel.
Als je overweegt een ander zadel voor de pony te zoeken, laat dan iemand met kennis van zaken komen want de boommaat is in dit geval niet eens het probleem.
Angela van de ruitershop Viehoff is gediplomeerde zadelpasser en heeft naast de Nederlandse zadelpasopleiding ook de opleiding in Engeland gedaan dus zij heeft heel veel ervaring. Ik heb stage gelopen bij haar tijdens mijn opleiding en kan haar zeker aanraden :j

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 06:27

ja mijn pony is idd overbouwd.(hoewel de tweede foto wat overdreven is) Dat heeft het gevolg dat het zadel naar voren schuift. Ook doordat haar singelplek verder naar voren ligt.
ik heb toch besloten om mijn massimo zadel weg te doen. en bij mn barefoot te blijven. Deze blijft nl wel liggen.
hier mag dan ook eigenlijk een slotje op.

Nimblissanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:12

Misschien een zadelmaker laten komen?

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:17

ik ken het probleem, ik heb hetzelfde type pony.
mag ik Pam01 hier op bokt adviseren? zij is erkend zadelmaakster en kan ook zadel aanpassen. Ze heeft mij goed geholpen. De link naar haar site staat in haar profiel

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:44

zoals reeds vermeld. Ben ik niet op zoek naar een zadel.
Ik vroeg me alleen af of een boom maat 35 op mijn pony zou kunnen passen. omdat ik dat zadel dus thuis heb liggen en vroeger voor haar gebruikt heb. In het goede geloof dat het klopt wat mijn ex-zadelmaker mij aansmeerde. niet dus.