Aan een kant zadel met enkele mm's ophogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Aan een kant zadel met enkele mm's ophogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:45

Mijn pony's rechterrughelft ligt een fractie lager, het is maar iets, maar je merkt het onder het zadel en het zit niet lekker :+
Om haar recht te rijden is het voor mij natuurlijk beter om recht te kunnen zitten. Nu heb ik een aantal keer met mijn hafpad gereden, met aan een kant de dikke en de dunne inlage er in en aan de andere kant alleen de hele dunne. Dit is net íéts te veel. Bovendien wil ik graag met mijn eigen dekjes kunnen rijden :o
Een bontje is eigenlijk geen optie, daar is geen ruimte voor onder het zadel.

Iemand een idee hoe ik iets kan maken zonder dat het gaat schuiven? Zat te denken aan een kussensloop en dan op de helft dichtstikken zodat de inlage rechts blijft, maar zou dat niet gaan schuiven? Omdat één kant wel vulling heeft en de andere niet?

tinkersjakie

Re: Aan een kant zadel met enkele mm's ophogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:47

Wat dacht je van een zadelmaker erbij laten komen....die de kussen weer recht op laten vullen...
Als je zelf zulke knutselwerkjes gaat doen om je zadel recht te laten liggen kun je binnen de korste keren verwachten dat je paard de rug vast heeft zitten

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:48

Kan je zadelpasser- of maker hem niet wat meer opvullen aan de kant dat het zadel lager ligt?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:56

Het lijkt erop dat je paardje aan de rechterkant minder in haar rugbespiering zit. dit los je niet op door je zadel scheef op te laten vullen, maar door er goed door een zadelmaker naar te laten kijken. deze kan je helpen met het passend maken van je zadel., er is immers een reden voor dat je paard zich niet gelijkmatig ontwikkelt qua spieren!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 09:05

Kussens zijn recht, zadel is bijna nieuw (gecontroleerd recht en gelijk opgevuld ;) ). Paard is scheef.
Ik wil niet met het zadel gaan prutsen, liever met inlages, met het zadel kan ik bezig blijven. Net wat M_i_R zegt.

Paard is scheef van zichzelf en moet dus rechtgericht worden, hier zijn we mee bezig, maar dan moet het zadel wel recht liggen natuurlijk. Het zadel ligt goed, is nagekeken door een zadelmaker, zij geeft ook aan dat met een inlage in die kant de scheefheid op te vangen tot het opgelost is de beste oplossing is.
Nu is dus mijn vraag hoe ik die inlage het beste kan maken, of dat ik het beste gewoon met mijn hafpad kan blijven rijden :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:07

Mijn paard zijn rug is weer helemaal (tot zijn) recht gekomen door het gebruik van een Korrektor.

Dit is een pad dat je met lucht kunt opvullen (en ja, je krijgt er letterlijk een pompje bij).

Ik zweer bij de Korrektor voor dit soort zaken en bij mij ligt het standaard onder mijn zadel.
Naar alle omstandigheden aanpasbaar...maar ja, moet je wel even wat voor neertellen. Ze zijn 2e hands bijna niet te verkrijgen en een nieuwe betaal je zo n 200 euro voor...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:11

Hangt je zadel 1 kant meer op?? Zoja gooit je paard je zadel scheef en dan kun je opvangen wat je wilt maar dat helpt niet....
Door goed recht te richten en trainen gaat je paard je niet meer scheef gooien en ligt je zadel ook recht...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 09:15

Die korrektors zijn geweldig idd, maar €200,- heb ik (daar) niet (voor) :+
Daarom dacht ik ook aan bontje van mattes, die van die inlagevakken heeft, maar ik vind een bontje eigenlijk teveel en te dik.

Zadel hangt iets naar rechts, omdat haar rug daar lager is (paard is duidelijk rechtsgebogen) en links is dus 'strakker' bespierd. Uiteraard ben ik bezig met rechtrichten, onder zadel en op de grond, maar het is voor mij moeilijk om te zitten op een scheef zadel want dan ga ik op haar linkerkant zitten waardoor je het in de hand blijft werken. Door zelf recht te zitten kan ik haar dus beter begeleiden. Door te rijden met de hafpad er onder zit ik wel recht en kan ik goed gelijke druk houden op beide beugels en zitbeenknobbels zodat het zadel niet schever komt te liggen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:16

OH wow...binnen hoeveel tijd denk je eigenlijk dat je paard weer een rechte rug heeft? Dus aan beide kanten evenveel bespierd?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:17

En als je nu veel contrastelling gaat rijden met het hoofd naar rechts, zover dat je zadel weer recht gelegt wordt......

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:21

Wel jammer dat je het geld niet hebt voor een Korrektor. Ik ben ervan overtuigd dat dit dé oplossing voor jouw pony is.
Bovendien, je moet iets hebben dat niet op die rechterzijde drukt. Zo krijgt de bespiering namelijk nooit de kans om ‘op te bollen’…

Bij mijn paard heeft het overigens een jaar geduurd voordat hij weer helemaal aan beide zijden gelijk was. En dan rij ik nog ZZlicht oefeningen ook (niet om te pochen maar om aan te geven dat ik meer oefeningen en dus meer mogelijkheden had om die bespiering te trainen). Overigens was mijn paard toen wel 18 jaar oud dus gaat de opbouw van bespiering iets langer duren dan bij een jonger paard.

Misschien dat je een mogelijkheid kunt vinden om toch aan geld voor een Korrektor te komen. Gelóóf me…er gaat een wereld voor je open en het verschil is per direct en duidelijk te merken…

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 09:24

Mijn pony wordt volgende maand 16, is jaren verkeerd (en heel grof) gereden, durft nog steeds het bit niet goed te accepteren en te ontspannen, dus dat maakt het heel erg moeilijk. Als ze ontspant wil ze wel buigen etc, zonder die ontspanning blijft dat moeilijk. Dus dat is eigenlijk nog steeds het eerste punt en dat gaat steeds beter.
We waren er bijna, tot ze vanaf oktober stil heeft gestaan vanwege een ongeluk bij mij en de vorst, kan je weer opnieuw beginnen |o

Ik ga toch eens kijken voor de korrektor, wie weet, tweedehands ergens... :+
De haf heeft ook hele zachte inlages, soort zacht schuim, dus de ruimte om te groeien hebben de spieren wel daar, daarom wil ik er ook een zachte inlage in ipv aan het zadel te gaan prutsen. De spieren moeten wél de kans krijgen om te bollen idd, dat hebben ze niet als het zadel er op hangt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:06

Voordeel van lucht ipv zacht schuim, is dat de lucht zichzelf verdeelt onder het zadel…Het gaat dus niet op de ‘ongewenste’ plekken zitten en wel daar waar het nodig is.
Dat vind ik het grote voordeel. Ik heb de rug van mijn paard echt enorm zien veranderen. Moet ik er wel bij vertellen dat ik ook toen meteen een zadel op maat heb laten maken.
Ik hou de Korrektor er gewoon onder nu, voor altijd.
En zo heb ik dus ook gemerkt dat de rug van het paard gedurende het jaar toch steeds wat verandert. Ook door combinatie met de seizoenen; in de zomer zijn ze toch iets boller (door het gras) dan bv. in de winter. Ook na een periode van rust (bij jou bv. door vorst) zie je ze ook veranderen (terugval in bespiering). Huppa, ff wat lucht erin of juist eruit en je kunt weer heerlijk sturen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 10:09

Normaal rijd ik ook boomloos (met een ghost), maar icm de scheefheid loopt ze daar nu even niet lekker onder. Dus mijn gewone zadel er weer op en dat gaat goed. Dat past ze echter maar maximaal een half jaar per jaar :')
Korrektor is dan wel ideaal idd en ik ben er ook al een tijd fan van op een afstandje, ook om de reden die jij aangeeft van de lucht die zich verdeelt. Maar dat geld he, als arme student :Y)
Wie weet als ik flink spaar, zadel breder laten maken (massimo, dus kan nog twee breder) en een korrektor er onder hihi.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:13

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:19

Zou het niet een hele goeie optie zijn, om eerst eens met je paard naar een erg goede fysiotherapeut ( zo iemand als Rodinde Hoogenraad) voor paarden te gaan?
Er kan toch veel meer aan de hand zijn, dat eerst uitgesloten moet worden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:48

Johanna59 schreef:
Zou het niet een hele goeie optie zijn, om eerst eens met je paard naar een erg goede fysiotherapeut ( zo iemand als Rodinde Hoogenraad) voor paarden te gaan?
Er kan toch veel meer aan de hand zijn, dat eerst uitgesloten moet worden.

Dat zou het meest ideale zijn, maar wel in combinatie met een beter zadel/pad etc. voor de rug.

Ik heb toen zelf eerst mijn zadel-situatie laten verbeteren en toen dat allemaal binnen was, mijn paard laten behandelen door fysio/osteo.
Ik was gelukkig klaar met een eenmalige behandeling…

Ik zou niet eerder een behandeling laten doen dan dat het zadel voor elkaar is want zo blijf je bezig natuurlijk…

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:54

Je hebt van mattes ook die inlage pads zonder bont eronder, heb ik een paar jaar geleden voor 60 euro gekocht en je krijgt er dacht ik 8 inlages bij, 4 voor voor en 4 voor achter.
Er zijn ook nog van die speciale foamachtige pads die zich vormen naar de rug en dus mee kunnen vormen weer als het paard rechter wordt. Volgens mij heeft Kieffer ze.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 11:03

Paard is goed en er komt binnenkort een fysio voor de zekerheid. Ook is het binnenkort weer tijd voor de tandarts. Zadel is ook goed en is anders ook weinig anders voor te vinden (boommaat 40 en hele korte rug), behalve boomloos wat we eigenlijk ook rijden.
Maar idd, het een lost het ander niet op. Maar alles is wel gecontroleerd en in orde ;)

Oh ook zonder bont? Ik ga eens kijken dank je. Die kiefferpad ziet er opzich ook goed uit, wat zou nou het grootste verschil met de korrektor zijn?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:13

mijn eerste gedachte was ook meteen de korrektor. misschien kijken voor tweedehands? en anders nieuw toch proberen, ik weet zeker dat, als ie overbodig is voor jou, je hem zo weer verkocht hebt!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:47

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:56

`Prolite dacht ik ook aan net.
Heb hem zelf ook.
Dom dat ik daar niet eerder aan dacht.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:34

2005 schreef:
Je hebt van mattes ook die inlage pads zonder bont eronder, heb ik een paar jaar geleden voor 60 euro gekocht en je krijgt er dacht ik 8 inlages bij, 4 voor voor en 4 voor achter.
Er zijn ook nog van die speciale foamachtige pads die zich vormen naar de rug en dus mee kunnen vormen weer als het paard rechter wordt. Volgens mij heeft Kieffer ze.

Mattes heeft die inderdaad. Je kan er alle kanten mee uit, alleen bovenop bontrandjes laten zetten, alleen onderaan bont, alles in combinatie met een correction systeem met viltachtige inlages (gratis meegeleverd).

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:43

Waar die verhalen van 200,- voor een Korrektor vandaan komen weet ik niet maar ik verkoop ze voor 130,-. Ze staan op de Wow-site voor 105 pond te koop maar dan komen er wel nog verzendkosten bij... Heb op dit ogenblik geen 2e-handse want de gebruikers zijn zo tevreden dat ze ze niet meer kwijt willen.

Heb ook ervaring met de Prolite maar probleem is dat je wel heel veel ervaring moet hebben om deze passend te krijgen, met de Korrektor gaat dat veel simpeler en in mijn ogen ook beter.

Heb het paard van een vriendin compleet zien veranderen toen hij de korrektor op kreeg. Hij had rechts de schouder verder naar voren liggen waardoor het zadel rechts in het gat zakte en de amazone helemaal scheef zat. Met de Korrektor kreeg ik haar recht en daardoor kon hij ook recht worden. Ander voordeel is dat het paard de rug beter kan opbollen door de lucht, hij reageerde hier heel fijn op waardoor zijn bewegingen ruimer werden.

Zelf stond ik best wel sceptisch tegenover pads enzo want ik geloofde heel erg in een pàssend zadel maar in enkele gevallen kan dit echt een uitkomst zijn :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 09:53

Ik heb de korrektor van het weekend gekocht en opgehaald. Paar keer mee gereden en mijn pony loopt er fijn(er) onder, ik krijg hem alleen niet zo lekker aangepast, het lijkt wel of hij gewoon weer leegloopt ook al zit alles behoorlijk dichtgeschroef. Ik moet nog een beetje testen thuis enz dus :+

Ik vind het afstellen wel moeilijk in de zin van, rechts heeft ze dus een holte in de schouder en is lager. Maar als ik alle verhalen lees dan moet ik dus juist links op gaan vullen.
Maar ze loopt lekker als ik rechts een beetje opvul, dus daar hou ik het nu wel even bij :+