Vraagjes Harnachement 1e paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

Vraagjes Harnachement 1e paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:25

Hoi, ik krijg binnenkort mijn 1e eigen paard.
Ik heb nog wat vraagjes vooral over het harnachement.

1. Is het het beste als ik incl. toebehoren koop? Dus zadel en hoofdstel erbij. Hoe weet je dan zeker dat het zadel past of moet je gewoon kijken of er geen drukplekken komen of moet er dan iemand bij komen die veel verstand heeft van zadels?

2. Zijn peesbeschermers/bandages/strijklappen aan te raden met rijden? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar de ene zegt NOOOIT strijklappen de ander zegt dat met peesbeschermers teveel eiwit in de pezen komt als het warm word ofzoiets. Ik weet ook niet precies waarvoor strijklappen zijn, was daar ook wel benieuwd naar. Of is het gewoon het beste als ik zonder bandages/peesbeschermers/strijklappen rijd? Mijn paard woord recreatief bereden maar ik wil wel dressuuroefeningen doen. Geen wedstrijden.

3. Moet een paard dat in een weiland staat met schuilstal hoefijzers hebben? Of kan ik hem ook alleen laten bekappen. Ik rijd in de wei, soms buiten en waarschijnlijk ook met een les mee in de binnenbak zo nu en dan.

4. Wat is luchtzuigen precies, en wat is weven? Deze 2 woorden zie ik veel terug in advertenties voor paarden maar ik kan niet goed vinden wat het nu precies is.

Het lijkt nu alsof ik weinig kennis heb voor een eigen paard maar het zijn puur deze puntjes waarop ik het niet zeker weet. Verder word ik de eerste 2 maanden geholpen door iemand met veel verstand van paarden. Dus het komt helemaal goed,
Groetjes!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:29

1. Is het het beste als ik incl. toebehoren koop? Dus zadel en hoofdstel erbij. Hoe weet je dan zeker dat het zadel past of moet je gewoon kijken of er geen drukplekken komen of moet er dan iemand bij komen die veel verstand heeft van zadels?
Je kan het aan de eigenaar vragen, zolang et er niet belabbert op ligt zou ik er van uit gaan dat het past.

2. Zijn peesbeschermers/bandages/strijklappen aan te raden met rijden? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar de ene zegt NOOOIT strijklappen de ander zegt dat met peesbeschermers teveel eiwit in de pezen komt als het warm word ofzoiets. Ik weet ook niet precies waarvoor strijklappen zijn, was daar ook wel benieuwd naar. Of is het gewoon het beste als ik zonder bandages/peesbeschermers/strijklappen rijd? Mijn paard woord recreatief bereden maar ik wil wel dressuuroefeningen doen. Geen wedstrijden.
Naar mijn mening is bescherming normaal gesproken nergens voor nodig

3. Moet een paard dat in een weiland staat met schuilstal hoefijzers hebben? Of kan ik hem ook alleen laten bekappen. Ik rijd in de wei, soms buiten en waarschijnlijk ook met een les mee in de binnenbak zo nu en dan.
Hangt van het paard af, de meeste paarden doen het prima zonder ijzers, even met de smit overleggen

4. Wat is luchtzuigen precies, en wat is weven? Deze 2 woorden zie ik veel terug in advertenties voor paarden maar ik kan niet goed vinden wat het nu precies is.
Dit zijn stalgebreken, als een paard dit doet is het ongezond, van weven gaan de benen kapot en van luchtzuigen kunnen ze koliek krijgen.

Lees nog wat boeken over ziektes zou ik zeggen, dit zijn toch dingen die je beter standaard al weet;)

Nrkee

Re: Vraagjes Harnachement 1e paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:31

Ja komt goed het boeken lezen ik ben ermee bezig. Het duurt toch nog even voordat alles rond is maar op deze puntjes liep ik vast, Alleen weet ik nu nog niet precies wat weven en luchtzuigen is, de gevolgen wist ik al

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:31

1. Met toebehoren kopen is een mogelijkheid, maar je kan ook zelf je zadel en hoofdstel kopen erna. Het belangrijkste is dat het past en dat kan je iet zelf zien, dat zul je met een zadelmaker moeten bespreken, die kan dit beoordelen. Eventueel zul je daarmee dus een regeling moeten treffen met de eigenaar van het paard.
2.tja, zoveel mensen, zoveel meningen. In principe is het niet nodig, als het paard zichzelf niet aanraakt. Strijklappen zijn beschermers voor de achterbenen, sommige paarden raken met de binnenkanten van de benen zichzelf en de strijklappen kunnen verwondingen dan tegen gaan. Als het paard zichzelf vaak raakt zou ik iig beschermers omdoen, als hij het niet doet zul je toch zelf moeten kijken wat handig is en waar je je prettig bij voelt.
3. Hiervoor zul je moeten overleggen met je hoefsmid, die bepaalt dat het beste, afhankelijk van wat je met het paard doet en of hij nu ijzers heeft of niet.
4.Luchtzuigen kun je hier vinden: http://www.bokt.nl/wiki/Luchtzuigen met filmpje hoe het er uit ziet: http://www.youtube.com/watch?v=WmMaeGO02ug
Weven hier: http://www.bokt.nl/wiki/Weven#Weven en eventueel filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=H5_ks4xRmG4
En verder:
http://www.lmgtfy.com/?q=wat+zijn+strijklappen
http://www.lmgtfy.com/?q=wat+is+weven
http://www.lmgtfy.com/?q=wat+is+luchtzuigen

M.A.W. google kan je een stuk verder helpen
Laatst bijgewerkt door secricible op 30-03-10 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:32

Je weet nooit zeker of het zadel past, totdat er een goede zadelmaker naar heeft gekeken. Ik zou een zadel kopen bij een goede zadelmaker

In principe zou ieder paard zonder deze hulpmiddelen gereden moeten kunnen worden. Ik rijd in principe altijd met springschoenen, peesbeschermers en strijklappen. Als je zonder wilt rijden, controleer dan wel op evt. wondjes op de kogels. Als dit regelmatig voorkomt, zou ik toch met bescherming gaan rijden

Een paard met goede hoeven en beenstand heeft geen ijzers nodig, of je moet veel op de verharde weg rijden. Een goede hoefsmid kan je hier meer over vertellen (maar is dus niet helemaal paard-onafhankelijk)

Luchtzuigen is het naar binnentrekken van lucht door de mond. Veel wordt dit gedaan dmv de rand van de voerbak of drinkbak. Sommige paarden kunnen het ook zonder hulpje. Weven is het systematisch bewegen van de hals naar links en rechts (ijsberen met de hals). Beiden zijn zgn. stalgebreken. Ik persoonlijk zou geen luchtzuiger of wever willen.

Het meenemen van iemand met kennis is een hele goede zet!
Succes

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:33

1. Paard kopen inclusief spullen is handig, op voorwaarde dat ze ook passen. Dit kan niet eender wie beoordelen, het moet écht iemand met kennis van zaken zijn. Als je je paard incl. spullen koopt ben je vaak wel voordeliger uit dan als je alles nieuw zou aanschaffen.

2. Met bandages moet je NIET rijden als je niet weet hoe je ze om moet doen. Te losse bandages komen los tijdens het rijden met alle gevolgen van dien, te strakke bandages spannen het bloed af.
Met peesbeschermers kan je eigenlijk weinig verkeerd doen, maar waarom zou je ze aandoen als dat niet nodig is? Voor een fotoshoot is het leuk, of als je gaat springen, maar verder zie ik (en dit is dan weer mijn persoonlijke mening ;) ) er echt het nut niet van in.

Als je een paard houdt zoals jij beschrijft, dan hoeft dat dier geen ijzers te hebben. Als je vaak over verharde wegen gaan rijden, dan kan het zijn dat de hoeven te snel afslijten. Sowieso hoort je hoefsmid om de 8 weken te komen, en hij kan je vast heel precies vertellen waarom je wel of niet voor ijzers zou kiezen.

Luchtzuigen en weven zijn 'stalgebreken'. Paarden doen dit meestal uit verveling. Als je de bokt wiki gebruikt, vind je ze vast wel terug.

Zorg ervoor dat je zéker voldoende begeleiding hebt, en niet enkel die eerste 2 maanden. Misschien is het zelfs interessanter om eerst een tijdje een bijrijdpaard te zoeken? Dan heb je niet van de een op de andere dag al die verantwoordelijkheden in je nek, maar kan je rustig kennis maken met alle extra dingen die bij een eigen paard komen kijken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:40

Nrkee schreef:

Dat hangt er vanaf. Als het zadel wat erbij zit ook bij jou past dan zou ik een zadelpasser laten kijken hoe het ligt en als die zegt dat het goed is het mee kopen.

Zodra je drukplekken krijgt ben je (veel) te laat.

Nrkee schreef:

Dat hangt er vanaf hoe je paard loopt. Als jouw paard netjes recht loopt, niet strijkt etc dan zijn ze niet echt nodig. Doen ze dat wel dan vind ik het aan te raden om wel bescherming om te doen om te voorkomen dat ze hun eigen benen slopen. Als je dat doet, ga dan opzoek naar goed ademende beschermers. Bandages helpen zo veel als dat een theedoek over je hand helpt als je jezelf met een hamer erop slaat. Niet dus.

Strijklappen doe je om de achterbenen en beschermen de kogel.

Nrkee schreef:

Als ze goed op de voeten staat zijn ijzers totaal overbodig.

Nrkee schreef:

Dat zijn stalondeugden, die ontwikkeld worden uit verveling, en/of (zoals luchtzuigen) van uit een lichamelijk ongemak (zoals een maagzweer).
Bij luchtzuigen zet het paard zijn tanden op de rand van 'iets' (een stal, een voerbak, een waterbak) en zuigt lucht naar binnen. Dit is een bekende oorzaak van gaskoliek. Dit kan voorkomen worden door het paard 24/7 buiten te zetten met een soortgenoot.

Bij weven zet het paard de 2 voorbenen uit elkaar en gaat heen en weer staan schommelen. Dit is een grote belasting voor de gewrichten in de voorbenen.

Nrkee schreef:
Het lijkt nu alsof ik weinig kennis heb voor een eigen paard maar het zijn puur deze puntjes waarop ik het niet zeker weet. Verder word ik de eerste 2 maanden geholpen door iemand met veel verstand van paarden. Dus het komt helemaal goed,
Groetjes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:45

1. Zadel raad ik je aan na te laten kijken. En ook het hoofdstel goed controleren of het past als je het overneemt. Pas weer het schrijnende verhaal (1e hand) van waar het bit nadat er twee maanden niet mee was gereden 2 gaten lager moest, dit had altijd te hoog gezeten.

2. Bescherming alleen als het paard het nodig heeft. De peesbeschermers als het paard aantikt, pijpenkousen als het paard voor strijkt (die zijn opener dan peesbeschermers) en strijklappen als het paard achter strijkt. Ga er niet standaard van uit dat als het paard met gereden wordt dat het paard het ook echt nodig heeft. Vraag ernaar, of het paard daadwerkelijk aantikt of strijkt zónder peesbeschermers of strijklappen om. Sommige paarden strijken wel met lappen maar niet zonder, dit doordat het de opening tot een cm ong. smaller maakt. Met springen kan het wel aan te raden zijn om peeskappen te gebruiken, zeker de eerste keren, dan weet je hoe hij het doet en of hij dan ook aan zijn benen denkt.

3. Een paard dat op een weiland staat hoeft over het algemeen geen ijzers, in de bak en in de wei ook niet, pas als je veel naar buiten gaat en het slijten het groeien overtreft moet je aan ijzers gaan denken, even rustig aan doen als hij gevoelig loopt op het harde is vaak echter al voldoende. Niet alvast ijzers eronder laten slaan omdat je verwacht dat hij mogelijk gevoelig gaat lopen als je over de weg gaat. Bij heel veel paarden valt het ontzettend mee.
Dit punt is overigens alleen van toepassing als het paard gezonde hoeven heeft en geen grote afwijking. Anders kan het opeens een heel ander verhaal worden.
Laat een paard in ieder geval niet voor lange tijd gevoelig lopen, zeker als hij ook in de wei gevoelig loopt. Een paar dagen tot een week wennen geeft niet, maar een half jaar pijn aan de voeten is niet eerlijk.

4. Luchtzuigen is dat het paard zijn tanden ergens om zet en dan lucht naar binnen zuigt via zijn mond, dit vormt dan een bol in de slokdarm en daarna ademt hij het weer uit. Bij de meeste paarden vormt het luchtzuigen zelf geen belemmering, een enkeling heeft extra remming nodig i.v.m. koliek (maar dat zijn er maar weinig, de meesten krijgen koliek van iets heel anders, waar het luchtzuigen het gevolg van is en niet de oorzaak). Een paard dat luchtzuigt moet veel, liefst onbeperkt, ruwvoer krijgen en weinig brok. Ook moet gecontroleerd worden (of zijn) of hij een geïrriteerde maagwand of zelfs een beschadigde maagwand heeft, vaak heeft hij dan namelijk last van brandend maagzuur, dat ook voor koliek zorgt. Dit komt voor een deel door stress en voor een deel door verkeerde voeding. Speeksel is namelijk basisch en brok is dat zuur, er hoeft op brok niet zolang gekauwd te worden dat het speeksel het brok en de constante levering van maagzuur compenseerd. Hierdoor ontstaat een geïrriteerde maagwand en maagzweren. Dit doet pijn, waardoor het paard stress krijgt en hierdoor wordt het nog erger. Dus veel ruwvoer, weinig krachtvoer, en als het nog niet gebeurd is bij een luchtzuiger controle op de maagwand. Veel ruwvoer, weinig krachtvoer geld voor alle paarden.

Weven is het staan waarbij het hoofd van de ene kant naar de andere kant geslingerd wordt en hierbij slijtage veroorzaakt aan de voorbenen en de hals van het paard.

Zowel weven als luchtzuigen zorgen ervoor dat het paard high wordt door middel van de stof endorfine. Deze stof is verslavend en paarden die eenmaal begonnen zijn en er niet direct bij is ingegrepen blijven het vaak, ook nadat de oorzaak is weggenomen, doen, al verminderd het aantal gedragingen per dag wel, met uitzonderingen van de stressmomenten (als voeren, als laatste van/naar de wei gaan, dierenarts). Maar weven verslijt de benen en luchtzuigen verslijt de tanden dus het zijn beide zeker prijsdrukkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:52

Nrkee schreef:

Incl. is handig omdat je dan gelijk alles heb. Maar zelf koop ik liever excl. aangezien ik het erg leuk vind om voor hoofdstellen te shoppen. Zadel kun je er evt. wel bij kopen. Maar deze zou ik dan wel voor de koop laten controleren of het past.

ieder paard kan in theorie zonder bescherming rijden. Maar zoals al gezegd als het paard strijkt is het wel handig om daar bescherming voor om te doen. Neem dan wel peesbeschermers met een harde buitenkant. Bandages zijn zinloos, En zijn eerder slecht dan goed voor een paard

als de hoeve gezond zijn zou ik er geen ijzers onder laten slaan. Alleen 1 keer in de 6 tot 8 weken laten bekappen
dit zijn zoals al gezegd stal gebreken. Ik raad je zeer af om een paard te kopen die dit doet
Groetjes!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:13

Je hebt al antwoorden, en misschien staat wat ik zeg er al in, maar ik heb geen zin om alles te lezen :+

Het beste is om een zadelmaker te bellen die een zadel meeneemt! Een zadel moet heel goed passen! Anders krijgt je paard een zere rug, dan word jij boos omdat je paard opeens niet meer meewerkt en dan moet je paard lopen met een rug die als gebroken aanvoelt. Je kunt ook het zadel van de vorige eigenaar overnemen, maar dan nog moet je het even laten controleren, er zijn namelijk genoeg mensen die onbewust met een niet (meer) goed passend zadel rondrijden. Een zadelmaker kan je ook aanraden wat voor zadel het best bij jou past, jij moet namelijk ook het zadel fijn vinden. Gewoon kijken of er geen drukplekken komen is trouwens heel slecht, als er drukplekken komen is het heel, heel, heel erg te laat, dan heb je je paard waarschijnlijk in zijn spieren ook zo aangetast dat je een gyropractor (hoe schrijf je dat dan? laten we het op kraker houden) moet laten komen om hem weer te fixen en dan ben je gemiddeld meer kwijt als dat je gewoon in het begin een zadelmaker had geeld.
Incl. toebehoren kopen kan, maar je kunt natuurlijk ook zelf een hoofdstel, dekje whatever uitkiezen, dat vind ik zelf heel leuk :Y) Je moet gewoon even kijken ;)

2. Zijn peesbeschermers/bandages/strijklappen aan te raden met rijden? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar de ene zegt NOOOIT strijklappen de ander zegt dat met peesbeschermers teveel eiwit in de pezen komt als het warm word ofzoiets. Ik weet ook niet precies waarvoor strijklappen zijn, was daar ook wel benieuwd naar. Of is het gewoon het beste als ik zonder bandages/peesbeschermers/strijklappen rijd? Mijn paard woord recreatief bereden maar ik wil wel dressuuroefeningen doen. Geen wedstrijden.Het ligt heel erg aan je paard of die beschermers nodig heeft, daar kun je het het beste even met de vorige eigenaar over hebben, die zullen vast wel weten wat nodig is. Als je hoort dat je paard zich regelmatig aantikt, of als hij daar wondjes van krijgt raad ik het je zeker aan om een beschermer te kopen!
Even een lijstje met beschermers:
Peesbeschermers: (voorbenen) Beschermen de pezen van een paard tegen het aantikken door de achterbenen en het eventueel van de zijkant aangetikt worden door het andere voorbeen
Strijklappen: (achterbenen) Beschermt de kogel (daarom ook wel kogelbeschermers genoemd) tegen het aantikken van het andere achterbeen
Bandages: Soort vervanging van peesbeschermers en strijklappen, bied minder bescherming.
Springschoenen: (Voorbenen) Beschermen de hoefballen van een paard tegen het aantikken door de achterbenen

Nee, dat is niet nodig, of je moet een paard hebben met overdreven snel slijtende hoeven, maar dan zullen de vorige eigenaren dat er wel bij zeggen. Hoefijzers zorgen ervoor dat als je over verharde wegen stapt de hoeven niet te snel afslijten, als je ver over de weg moet stappen voor je bij het bos bent zou ik het er wel even met de smid over hebben.

4. Wat is luchtzuigen precies, en wat is weven? Deze 2 woorden zie ik veel terug in advertenties voor paarden maar ik kan niet goed vinden wat het nu precies is.'
Een paard dat luchtzuigt zet zijn tanden ergens op en 'eet' dan lucht, hierdoor kan een paard koliek krijgen of erg mager worden omdat het een gevuld gevoel heeft en dus niks meer eet maar alleen maar lucht in zich heeft.
Weven is dat het paard van de ene been naar de andere op en neer staat te springen, werkt heel erg op je zenuwen :+
Ik zou luchtzuigende en wevende paarden laten staan! Het is irritand en er zijn pensionstallen die paarden met dit soort stalondeugden niet toe laten omdat andere paarden het vaak overnemen.

Wat je zoiezo even moet doen is iemand die je kan helpen met alles zoeken. Zodat je zeker weet dat je geen fouten maakt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:18

Nrkee schreef:

Persoonlijk koop ik een paard het liefst zonder toebehoren. Aan het zadel kan het nodige mankeren (voor zowel paard als ruiter) en dingen als een hoofdstel zoek ik liever zelf uit.

Het is geen van allen nodig totdat het paard laat zien een van deze dingen wél nodig te hebben.

Mijn paarden staan ook op deze manier en die laat ik alleen bekappen. Voor 1 paard heb ik hoefschoenen omdat haar hoeven vrij snel afslijten als er mee buiten gereden wordt. IJzers zijn dus niet altijd nodig en er zijn ook alternatieven voor.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:24

Luchtzuigen veroorzaakt geen koliek, luchtzuigen doen paarden doordat zij al problemen met de darmen hebben en het verzacht juist de pijn! Uiteindelijk als de darmproblemen weg zijn blijven paarden vaak luchtzuigen doordat ze hieraan verslaafd zijn geworden, ze vinden het een fijn gevoel en blijven het daarom doen. Dat neemt niet weg dat je beter voor een paard kan gaan zonder stalgebreken ;) maar het is niet zo dat een paard wat lucht zuigt daar sowieso koliek van gaat krijgen. Verder is het ook een fabeltje dat het veroorzaak wordt door verveling, een paard verveeld zich niet snel.

Edit; die darm problemen ontstaan vaak bij paarden die veel of alleen maar op stal staan. Deze paarden kunnen niet de hele dag eten zoals ze in de wei kunnen doen (en lopen wat de darmwerking bevorderd). Gevolg daarvan is dat ze dus 3 x per dag een stuk hooi naar binnen werken maar daartussen niets, de darmen zijn dus niet continu vol wat wel zou moeten bij een paard. Om deze leegte 'op te vullen' gaan paarden luchtzuigen.

Beenbescherming, tja daar zijn de meningen over verdeeld. Ik rijd normaal alleen met peesbeschermers maar soms ook met achterbeenbeschermers, soms ook zonder.. Ik wissel het dus eigenlijk af.

Hoefijzers hangt totaal van het paard af, even overleggen met de smit en het hangt er ook van af of het paard al op ijzers staat als je hem koopt.

En of je de toebehoren erbij wilt kopen is ook aan jezelf, ik vond het erg leuk om alle spullen voor mijn paard nieuw te kopen en zelf uit te kiezen. Zadel heb ik ook zelf aangeschaft en ik weet zeker dat deze 100% goed ligt, dat is het belangrijkste.

Succes met het kopen van een paard! :)
Laatst bijgewerkt door deniece op 30-03-10 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:24

Nrkee schreef:

ik heb excl toebehoren gekocht, en dan alles apart erbijgekocht. misschien dat het scheelt qua prijs, maar ik wist eon wel zeker dat alles paste en nog van goede kwaliteit was :)

Ikl heb zel wel om, maar dat komt omdat hij heel erg met z'n benen tegen elkaar schuurt.

idd overleggen. mijn paar staat zomers 24/7 buiten en swinters een paar u per dag, maar die hoeft alleen maar bekappen. Moet ook wel zeggen dat ik vaak hoor dat paarden met ijzers ze er sneller aftrappen als ze buiten staat

Dit is al ee paar keer als antwoord gegeven :)
Groetjes!

Succes met je eigen paardje !, lekker lessen erna en het zal wel goed komen :)

paarden115

Re: Vraagjes Harnachement 1e paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:26

ik volg dit nog even.