Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) er echt het nut niet van in.Nrkee schreef:Hoi, ik krijg binnenkort mijn 1e eigen paard.
Ik heb nog wat vraagjes vooral over het harnachement.
1. Is het het beste als ik incl. toebehoren koop? Dus zadel en hoofdstel erbij. Hoe weet je dan zeker dat het zadel past of moet je gewoon kijken of er geen drukplekken komen of moet er dan iemand bij komen die veel verstand heeft van zadels?
Nrkee schreef:2. Zijn peesbeschermers/bandages/strijklappen aan te raden met rijden? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar de ene zegt NOOOIT strijklappen de ander zegt dat met peesbeschermers teveel eiwit in de pezen komt als het warm word ofzoiets. Ik weet ook niet precies waarvoor strijklappen zijn, was daar ook wel benieuwd naar. Of is het gewoon het beste als ik zonder bandages/peesbeschermers/strijklappen rijd? Mijn paard woord recreatief bereden maar ik wil wel dressuuroefeningen doen. Geen wedstrijden.
Nrkee schreef:3. Moet een paard dat in een weiland staat met schuilstal hoefijzers hebben? Of kan ik hem ook alleen laten bekappen. Ik rijd in de wei, soms buiten en waarschijnlijk ook met een les mee in de binnenbak zo nu en dan.
Nrkee schreef:4. Wat is luchtzuigen precies, en wat is weven? Deze 2 woorden zie ik veel terug in advertenties voor paarden maar ik kan niet goed vinden wat het nu precies is.
Nrkee schreef:Het lijkt nu alsof ik weinig kennis heb voor een eigen paard maar het zijn puur deze puntjes waarop ik het niet zeker weet. Verder word ik de eerste 2 maanden geholpen door iemand met veel verstand van paarden. Dus het komt helemaal goed,
Groetjes!
Nrkee schreef:Hoi, ik krijg binnenkort mijn 1e eigen paard.
1. Is het het beste als ik incl. toebehoren koop? Dus zadel en hoofdstel erbij. Hoe weet je dan zeker dat het zadel past of moet je gewoon kijken of er geen drukplekken komen of moet er dan iemand bij komen die veel verstand heeft van zadels?
Incl. is handig omdat je dan gelijk alles heb. Maar zelf koop ik liever excl. aangezien ik het erg leuk vind om voor hoofdstellen te shoppen. Zadel kun je er evt. wel bij kopen. Maar deze zou ik dan wel voor de koop laten controleren of het past.
2. Zijn peesbeschermers/bandages/strijklappen aan te raden met rijden? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar de ene zegt NOOOIT strijklappen de ander zegt dat met peesbeschermers teveel eiwit in de pezen komt als het warm word ofzoiets. Ik weet ook niet precies waarvoor strijklappen zijn, was daar ook wel benieuwd naar. Of is het gewoon het beste als ik zonder bandages/peesbeschermers/strijklappen rijd? Mijn paard woord recreatief bereden maar ik wil wel dressuuroefeningen doen. Geen wedstrijden.
ieder paard kan in theorie zonder bescherming rijden. Maar zoals al gezegd als het paard strijkt is het wel handig om daar bescherming voor om te doen. Neem dan wel peesbeschermers met een harde buitenkant. Bandages zijn zinloos, En zijn eerder slecht dan goed voor een paard
3. Moet een paard dat in een weiland staat met schuilstal hoefijzers hebben? Of kan ik hem ook alleen laten bekappen. Ik rijd in de wei, soms buiten en waarschijnlijk ook met een les mee in de binnenbak zo nu en dan.
als de hoeve gezond zijn zou ik er geen ijzers onder laten slaan. Alleen 1 keer in de 6 tot 8 weken laten bekappen
4. Wat is luchtzuigen precies, en wat is weven? Deze 2 woorden zie ik veel terug in advertenties voor paarden maar ik kan niet goed vinden wat het nu precies is.
dit zijn zoals al gezegd stal gebreken. Ik raad je zeer af om een paard te kopen die dit doet
Het lijkt nu alsof ik weinig kennis heb voor een eigen paard maar het zijn puur deze puntjes waarop ik het niet zeker weet. Verder word ik de eerste 2 maanden geholpen door iemand met veel verstand van paarden. Dus het komt helemaal goed,
Groetjes!
Je moet gewoon even kijken
Persoonlijk koop ik een paard het liefst zonder toebehoren. Aan het zadel kan het nodige mankeren (voor zowel paard als ruiter) en dingen als een hoofdstel zoek ik liever zelf uit.
2. Zijn peesbeschermers/bandages/strijklappen aan te raden met rijden? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar de ene zegt NOOOIT strijklappen de ander zegt dat met peesbeschermers teveel eiwit in de pezen komt als het warm word ofzoiets. Ik weet ook niet precies waarvoor strijklappen zijn, was daar ook wel benieuwd naar. Of is het gewoon het beste als ik zonder bandages/peesbeschermers/strijklappen rijd? Mijn paard woord recreatief bereden maar ik wil wel dressuuroefeningen doen. Geen wedstrijden.
Het is geen van allen nodig totdat het paard laat zien een van deze dingen wél nodig te hebben.
3. Moet een paard dat in een weiland staat met schuilstal hoefijzers hebben? Of kan ik hem ook alleen laten bekappen. Ik rijd in de wei, soms buiten en waarschijnlijk ook met een les mee in de binnenbak zo nu en dan.
Mijn paarden staan ook op deze manier en die laat ik alleen bekappen. Voor 1 paard heb ik hoefschoenen omdat haar hoeven vrij snel afslijten als er mee buiten gereden wordt. IJzers zijn dus niet altijd nodig en er zijn ook alternatieven voor.
maar het is niet zo dat een paard wat lucht zuigt daar sowieso koliek van gaat krijgen. Verder is het ook een fabeltje dat het veroorzaak wordt door verveling, een paard verveeld zich niet snel.
ik heb excl toebehoren gekocht, en dan alles apart erbijgekocht. misschien dat het scheelt qua prijs, maar ik wist eon wel zeker dat alles paste en nog van goede kwaliteit was![]()
Ikl heb zel wel om, maar dat komt omdat hij heel erg met z'n benen tegen elkaar schuurt.
idd overleggen. mijn paar staat zomers 24/7 buiten en swinters een paar u per dag, maar die hoeft alleen maar bekappen. Moet ook wel zeggen dat ik vaak hoor dat paarden met ijzers ze er sneller aftrappen als ze buiten staat
4. Wat is luchtzuigen precies, en wat is weven? Deze 2 woorden zie ik veel terug in advertenties voor paarden maar ik kan niet goed vinden wat het nu precies is.
Dit is al ee paar keer als antwoord gegeven![]()
Het lijkt nu alsof ik weinig kennis heb voor een eigen paard maar het zijn puur deze puntjes waarop ik het niet zeker weet. Verder word ik de eerste 2 maanden geholpen door iemand met veel verstand van paarden. Dus het komt helemaal goed,
Groetjes!