Bitloos, maar hoe, wat, waar, welke...? Help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Bitloos, maar hoe, wat, waar, welke...? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:58

Ik rijd graag buiten, en wil gaan kijken of ik dit met een bitloos hoofdstel kan gaan doen. Het grote probleem... Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zijn er bokkers die mij kunnen helpen?

Ik ben dus 'opzoek' naar een hoofdstel waar ik lekker mee buiten kan rijden aan een lang teugeltje, en misschien een keer een rondje mee door de bak zal hobbelen met wat constantere druk. Wat is dan leuk/verstandig om te proberen, want ik heb dus ook geen idee waar ik naar moet/zal gaan kijken, en waar ik op moet letten.

janineskolla

Re: Bitloos, maar hoe, wat, waar, welke...? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:38

Je kunt een gaan kijken op bitloosrijden.nl Voor zover ik weet kun je ook optomingen uitproberen. (Krijg je thuis gestuurd)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:42

Ik ben zeer tevreden over de Marylot sidepull. Die is lekker duidelijk, geen gedoe met releases van de neusriem die niet werken, heerlijk bitloos hoofdstel. Maar het blijft een persoonlijke zoektocht voor jou en je paard (en ja, ik weet er alles van, heb destijds heel veel geld uitgegeven aan diverse optomingen, de een was nog rampzaliger dan de ander :+ ). Succes met je zoektocht!!! :)

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:43

janineskolla schreef:
Je kunt een gaan kijken op bitloosrijden.nl Voor zover ik weet kun je ook optomingen uitproberen. (Krijg je thuis gestuurd)

Goed idee, je moet toch kunnen proberen wat het beste bij jou en je paardje past.
Ik rij hier er eentje op een sidepull, 1 op een LG zaum en 1 op een hackamore, dus er zit best wat verschil
tussen de verschillende optomingen.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:54

op deze site zou je ook een kijkje kunnen nemen, staat veel over hoe de verschillende soorten bitloze hoofdstellen nu precies werken. Wat voor jou en je paard werkt, is heel persoonlijk. Sommige paarden reageren op het ene hoofdstel heel goed en op het andere juist heel slecht. Ik zou eens rustig gaan lezen en dan wat uitproberen met testhoofdstellen, zoals hierboven al is voorgesteld. Ben benieuwd naar je zoektocht! Houd je ons op de hoogte?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:11

Welke site bedoel jij Pareltje2? :o?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:14

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:50

Het is inderdaad handig om wat verschillende hoofdstellen uit te proberen en te kijken waar je paard het beste op reageert.
Vroeger reed ik op de manege met een Dr Cook hoofdstel. Maar mijn eigen paard vind dat niet zo fijn. Hij reageert het beste op een kin-gekruist of een touwhalster.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:06

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:09

Ik rij beide paardjes, en die zijn echt zo verschillend kwa tempo.
Met het kruislingshoofdstel van de ruitersportshop.
Zowel in de bak als in de polder.
Geen probleem hier met de release, maar dat is voor iedereen anders.

duckiedaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:50

ben altijd zeer tevreden over t bitloos hoofdstel van norton heb wel een neopreen onderlegger onder de neusriem gedaan daar mijn paardje t te scherp vond.maar er jaren met veel plezier buiten en in de bak mee gereden mijn paardje liep er zelfs mee aan de teugel! prijs is ook oke ca 50 euro geloof ik en als t leer normaal invet is t prima kwaliteit

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:15

Ik rijd mijn paardje meestal met de marylot bloem en ik vind het echt super!
Paardje loopt er heerlijk ontspannen mee, de hulpen zijn duidelijk en je hebt geen gedoe met een eventueel slechte release (of in mijn geval: een paardenbaard die ertussen zou kunnen komen).
Ook een voordeel van de bloem is ook dat je hem op verschillende manieren in kunt stellen; van heel zacht tot ietsje sterker.
Je kunt hem trouwens aan je eigen hoofdstel bevestigen.

Ook een side-pull vind ik erg prettig rijden.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:17

Als je met constante druk rijd word een touw halster (waar je ook bitloos mee kan rijden ) en/of een Cross Rope Bridle afgeraden. meer kan ik je er ook niet over vertelen ;)

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:47

kijk ook eens op http://www.bitloos.nl
heb zelf sinds enkele dagen een syringa 2-in-1 hoofdstel, staat info over op http://www.boomloosrijden.nl -> shop. bevalt erg goed! je kan constante teugeldruk houden en heb er vandaag heerlijk mee buitengereden (heb de syringa wel afgesteld op kaakgekruist).