Hoeveel is dit nog waard (Spalding Zadel)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Hoeveel is dit nog waard (Spalding Zadel)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 09:11

Hopelijk staat het hier goed...

Donderdag komt de zadelmaker en ben ik van plan een nieuw zadel voor mijn paard te kopen.
Er ligt momenteel een 16½ inch. op; welke voor mij toch te klein is (krijg maar een halve hand achter in het zadel).
Nu doen zij ook aan inruil maar ik heb weinig kennis van de waarde van zadels.
Momenteel heb ik een Spalding zadel (Engels, handgemaakt; http://www.spaldingsaddlery.a-i-s.co.uk/) en dus 16½ inch. Het zadel heeft helaas wel wat gebruikersschade.
Verder zit hij er nog wel prima uit en mankeert volgens mij niets... Het is een zwart zadel.

Aan welk bedrag moet ik denken?

Sonja_vR

Re: Hoeveel is dit nog waard (Spalding Zadel)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:57

ligt aan het type en de leeftijd denk ik
naar gelang de leeftijd, type en staat kan het een 100 euro schelen, maar een ouder zadel met wat schade(wat voor schade is het precies ? )
zit denk ik tussen de 300 en de 400 euro

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:00

De NP ligt (als ik het goed heb) rond de 1250,00. Beetje afhankelijk van het model. Er zijn een aantal dingen die je zadel (aardig) in waarde kunnen verminderen: de zitmaat, de gebruikersschade en het feit dat je bij inruil nooit de dagwaarde krijgt. Dit laatste is nl. het bedrag wat je zadelmaker er bij verkoop voor zou kunnen/willen krijgen. Om er wat aan te verdienen zal hij dus daar een eind onder gaan zitten hetgeen heel logisch is. Andere zaken die van invloed zijn: dat de vulling van de kussens niet meer oké is en er dus opnieuw gevuld cq bijgevuld moet worden. Dat er nog andere zo op het oog onzichtbare schade is. Tevens dan nog de gewildheid mbt het merk.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:02

Er is een apart taxatietopic voor dit soort onderwerpen.
Spalding is een goed merk, in Nederland alleen niet zo bekend. Een goede tweedehands Spalding in een gangbare maat kan je tussen de 300 en 450 kopen Euro kopen. 16,5" Is net even kleiner dan gangbaar, zit er wel een medium boom in? Afhankelijk van de schade kan je denk ik op max 200 rekenen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:06

Oke, het is een dressuurzadel boommaat en dergelijke weet ik eerlijk gezegd niet. Heb het zadel overgenomen bij mijn paard...

Het leer is wat kapot bij het zitvlak en verder wat verkleuring en krasjes. Maar ik ben erg blij met jullie reacties... nu heb ik in ieder geval een idee van de bedragen :) . Het type heb ik helemaal geen idee van haha.

Want raden jullie aan om hem wel in te ruilen of toch nog zelf te verkopen?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:12

Staat op de zweetbladen niet welk type het is? Bij mij stond het op het onderste zweetblad.

Ik heb zelf een spalding britannica pennine gehad en deze was nieuw toen 1750 euro.
Deze heb ik later weer verkocht (was nog wel in perfecte staat) voor 1100 euro.
Jouw zadel is wat ouder en heeft gebruikssporen dus zal natuurlijk wel minder opbrengen maar als het een "duurder" type is kun je wellicht toch wat meer vragen dan als het om het goedkoopste type gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:27

het zijn idd geen goedkope zadels nieuw,
zoals Kaj al aangeeft, kijk even op het onderste zweetblad, daar staat als het goed is het type en een aantal cijfers welke de boommaat ook bevat

bij aardig wat beschadiging zou ik er trouwens niet meer dan 350 voor willen geven bij een verder goed type zadel

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:42