Boomloos zonder VPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Boomloos zonder VPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 08:42

Hallo, ik ben van plan om een boomloos zadel aan te schaffen. Het zadel wordt voor erbij en heb nu een mooi zadel gevonden voorzien schappelijke prijs. Het zadel heeft echter geen VPS en ik vraag me af of dit een probleem is. Ik zou graag reacties willen van de na en misschien wel voordelen. Wellicht is de druk met een speciale pad te verdelen? Alvast bedankt!

Caira

Re: Boomloos zonder VPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:50

ik rijd nu zo'n 3 jaar op een london zonder vps, ook ritten van 2 a 3 uur en laat mijn paard daarom ook jaarlijks nakijken door de osteopaat. Zij heeft nog nooit iets schadelijks ondekt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:51

Met of zonder VPS moet je toch met een goede pad met juiste inlages rijden, dus wat dat betreft maakt het niks uit.
Met VPS is wat 'stugger' dan zonder, net wat je fijn vind.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:59

Ik heb de standaard zonder VPS, ondanks dat dit zadel (maat 1) te groot is voor mijn pony, heeft hij er nog nooit last van gehad. Enkel op de wintervacht zie je lichte beschadiging van het haar, helemaal achteraan het zadel. Wordt niet kaal, maar je ziet het, vooral aan het einde van de winter.

Ik heb wel diverse boomzadels gehad waar die van mij flink last van had (bv fikse drukking van "aangemeten" Hulsebos zadel of ernstig protest en gevoelig op de rug etc.).

Je hebt wel een pad met speciale inlages nodig, maar die heb je met VPS ook nog steeds nodig (wat ik er van begrepen heb).

Denk zelf overigens dat je eigen gewicht wel meetelt, doordat je meer puntbelasting krijgt dan met een boomzadel. Ik ga zelf niet meer op mijn pony met een boomloos zadel als mijn gewicht (aangekleed) boven de 15% uitkomt van zijn gewicht.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:05

Tja, dat zou je met een gewoon zadel ook niet moeten doen, is mijn mening...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 09:23

Bedankt voor de reacties. Ik kan hiervan aannemen dat beide type zadels voor en nadelen hebben. Zelf ben ik zestig kilo, dus ik hoop dat mijn pony daar geen hinder van ondervindt. kan iemand misschien een voorbeeld merk of foto van Zo'n speciale pad geven?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:25

Grandeur, Haf, Budget, Hi-tech, Barefoot etc ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:26

op de barefoot site staan de speciale pads :)

Ik rijd al ruim 4 jaar boomloos zonder vps, nooit problemen mee gehad :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:55

zolang je een goede pad met goede inlages heb zou het geen probleem moeten zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:01

Een zadel zonder VPS of ander vergelijkbaar "systeem" kan je het beste gebruiken in combinatie met een pad met dubbele inlages (kant en klaar te koop of zelf 2 tegen elkaar plakken). Dit is ook even afhankelijk van de bouw van je paard. Een model picknicktafel heeft zelf al ingebouwde inlages en kan met een zachtere kwaliteit of een enkel paar ook uit de voeten.

Welke pad ik je niet aan kan raden zijn de nieuwe pads van Barefoot. Die zijn echt gemaakt voor de VPS zadels en de inlages daarvan zijn te zacht en te dun om onder een zadel zonder VPS te gebruiken. Zelf ben ik heel erg te spreken over de grandeurpads met moosegummie inlages (12mm). Ze kosten wat maar zijn van hele fijne kwaliteit. Deze zijn op bestelling te verkrijgen bij Esther van http://www.greendistance.nl.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:20

Het VPS moet je zien als een extraatje , zonder kan het ook prima , zie bovenstaande reacties , dat zijn er maar een paar van honderden in Nederland / duizenden over de hele wereld die gewoon heel fijn rondrijden met Barefootjes zonder VPS.

Een goed pad vangt het "gebrek" aan VPS wel voldoende op hoor. Het leukste van de VPS is nog dat het een soort prettige subtiele vering geeft aan je zadel , vergeleken met een zadel zonder VPS , vind ikzelf. En hoor ik ook vaak van mensen. Net zoals je regelmatig hoort dat het een iets smallere zit geeft.

Ik vind zelf de Barefoot pads fijner dan die van Grandeur die vroeger veel verkocht werden , vanwege het anti-slip laagje dat erop zit en het echte schaap dat eronder zit , i.p.v. fleece.

Maar de pads zijn inderdaad wel echt voor Barefoots met VPS , omdat we die tegenwoordig zo leveren en die geen dikkere inlages meer nodig hebben , dat wordt snel iets teveel op het paard namelijk.

De inlages zoals ze voorheen bij de Grandeur geleverd werden hebben we wel nog steeds. Die kunnen dus gewoon als extra bij de pads besteld worden zodat ze ook voor bvb. zadeltjes van Pfiff , Randolls , Trekker en oudere Barefoots zonder VPS gebruikt kunnen worden.

Maar je kunt voor een Cheyenne-achtig model ook bijvoorbeeld de boomloos-pad van Agradi kopen , die is echt supergoedkoop en zag er prima uit toen ik die een jaartje geleden een keer besteld heb. Was gewoon bijna net zoals een Grandeur :=

Let wel : ik weet niet of ze nu nog steeds goed zijn , als ze tussentijds iets aangepast hebben dan weet ik dat niet :)

Overigens vind ik zelf de Christ pads voor boomloze zadels nog het fijnste.
Dit omdat ze het allerzachtste zijn , meest huidvriendelijk , en vooral omdat ze de beste bevestigingsriempjes hebben. Die van Grandeur en Barefoot vind ik zelf ronduit vervelend :o

De fijnste manier van bevestigen is niet aan de ringetjes van je zadel , maar gewoon met klittenbandjes die je onder de pommel en cantle door kan halen , en op het klittenband van het zadel onder de seatsaver vast kunt maken :j

Dekje zit dan muurvast aan je zadel , de voorkant wordt mooi hoog opgetrokken in de pommel , het zadel en dekje gaan niet verschuiven ten opzichte van elkaar. Geen dekjes die naar achteren glijden , geen dekje dat nèt wat scheef op de ruggengraat ligt , je gaat zelf niet steeds met je handen langs die ruwe bevestigingsklittenbandjes...

Wat dat betreft zijn de Christ pads het fijnste. En ook de Hi-Tech pads en Budget Pads zijn daarin erg fijn , die werken net zo. Het enige verschil is dat die laatste 2 vrijwel uitverkocht zijn en aan de voorkant alleen in het midden 1 klittenbandje hebben. De Christ heeft 2 klittenbandjes iets meer naar de zijkant , waardoor die net iets mooier zit vind ik. Jammere daaraan is dan wel weer dat het klittenbandjes aan de achterkant net verkeerd om zit waardoor je er een slag in moet maken om hem vast te kunnen maken aan het zadel. Als je dat handig doet dan geeft dat niks , maar bij de Hi-Tech pads heb je dat niet , daar zit die achterste gewoon goed :)

Maar een Hi-Tech pad heeft dan weer een Sympanova onderkant. Is wel veel koeler / sneldrogender , maar kan ook op gevoelige velletjes wat irritatie geven... aan de andere kant is hij wel weer een stuk goedkoper dan die Christ , en die Christ is wat intensiever qua onderhoud om hem netjes en zacht te houden.

Genoeg om over na te denken dus :P

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 16:39

Geweldig die reacties! Ik ga even op zoek naar de verschillende pads en ga vanavond even met mijn ouders overleggen. Het merk van het zadel is Randols. Hier en daar hoor ik dat dit mindere kwaliteit is dan Barefoot en dat is dan ook te merken in de prijs. Is er iets aan dit zadel waar ik rekening mee moeten houden met aankoop?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:00

Vooral kijken of hij nog een beetje "dikte" heeft , niet opgereden is zeg maar , en er geen plooien e.d. zijn ontstaan op de zweetbladen en onder de stijgbeugelophanging. En de schoftvrijheid is niet zo denderend , daar moet je wel goed op letten qua pasvorm :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:16

Oké op de foto's lijkt het zadel nog wel een aardige staat, maar heb even om verdere uitleg gevraagd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:21

Waar staat hij ? :)