probleempje: alle neusriemen zakken scheef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

probleempje: alle neusriemen zakken scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:16

ik vroeg me af wie dit probleem (zie titel) ook heeft.
ik heb een pony waarbij ik er nooit last van heb maar ik heb nu een jaar mijn paard en heb al verschillende neusriemen geprobeerd.

alles trekt altijd scheef.
ik had een harry's horse die trok scheeft....nu heb ik een duur chamberlain hoofdstel (van mn E-pony geweest maar daarbij gebruikte ik hem niet) dat leek goed te gaan maar ook die gaat scheef :(
heeft mijn paard zo'n scheef hoofd????

strakker kan ik hem echt niet doen want dan word hij echt te strak.
als je voor dr staat zakt hij steeds links naar beneden.

iemand tips?? :D

Mizora

Re: probleempje: alle neusriemen zakken scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:03

Doet hij dit ook zonder sperriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:04

Zit hij wel aan allebei de kanten gelijk? En zitten de bakstukken toch strak genoeg?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:47

hij zit aan beide kanten gelijk en de bakstukken strak en ook gelijk.

en zonder sperriem weet ik niet want als ik die niet om heb gaat de tong over het bit ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:48

heb je een foto? zit de neusriem wel hoog genoeg? strak genoeg?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:50

__Nathalie__ schreef:
heb je een foto? zit de neusriem wel hoog genoeg? strak genoeg?

ik zal nu even foto van gister uploaden...dat was de 2e x dat ik dat hoofdstel om had...

na mijn idee zit hij iets te hoog maar dan is het "probleem" het minst.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:54

Hmmm, gek. Ik heb het wel met Jippes halsters, maar die zakken allemaal naar de kant van de gesp (dus links) af. Maar niet met zijn hoofdstel.
Ben benieuwd daarom naar de foto's

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:56

ik heb geen betere foto maar dit is het zeg maar:

Afbeelding

en hier zat hij dus te hoog maar het probleem was er minder om...alleen ik denk dat mn paard minder last heeft van scheef dan zo'n neusriem die op je kaak prikt...maar even het idee hoe dit hoofdstel loopt. (deze foto was de eerste x)

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:57

Wat voor soort neusriem is het? Mijn ervaring met vooral aansnoerneusriemen is dat ze scheef trekken als je ze los weghangt. Even de riemen door de passanten halen zodra het hoofdstel af is, en de neusriem blijft mooi recht.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:59

de neusriem zit onder het kopstuk,door de frontriem en speciaal daarvoor in het kopstuk gemaakte gaten (zie je wel vaker als ze over het kopstuk heen gaan)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:02

De neusriem zit zo idd niet lekker.
Hij zit te hoog en ik heb ook het idee dat de sperriem de neusriem van voor wat naar beneden trekt.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:03

ik zou dus kunnen proberen hem nog lager te zetten?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:06

Op die foto's zit ie te hoog ja, maar je hebt 'm daarna toch wel lager gedaan? Te laag is ook niet ideaal...
amazingstar schreef:
de neusriem zit onder het kopstuk,door de frontriem en speciaal daarvoor in het kopstuk gemaakte gaten (zie je wel vaker als ze over het kopstuk heen gaan)
Ik heb het over de neusriem zelf... als je 't hoofdstel af doet, maak je 'm los neem ik aan. ;) Het aansnoerdeel van de neusriem, wat onder de kaak door gaat, trekt door het gewicht de neusriem scheef. Als je het aansnoerdeel weer vastmaakt als je 'm weghangt, blijft de neusriem een stuk mooier, is mijn ervaring. :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:07

ja hij moet zoiezo iets lager, dit kan niet lekker zitten.

Hij loopt ook erg haaks (voor en achterkant) dat moet toch meer horizontaal lopen.

Ik heb niet het idee dat je sperriem te strak zit. Misschien zit je neusriem te los?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:08

Puera schreef:
Op die foto's zit ie te hoog ja, maar je hebt 'm daarna toch wel lager gedaan? Te laag is ook niet ideaal...
amazingstar schreef:
Ik heb het over de neusriem zelf... als je 't hoofdstel af doet, maak je 'm los neem ik aan. ;) Het aansnoerdeel van de neusriem, wat onder de kaak door gaat, trekt door het gewicht de neusriem scheef. Als je het aansnoerdeel weer vastmaakt als je 'm weghangt, blijft de neusriem een stuk mooier, is mijn ervaring. :)

okee nu begrijp ik je beter ;) dat ik wel een goede tip.

ja tuurlijk is de neusriem nu lager maar daar heb ik geen foto van

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:09

__Nathalie__ schreef:
ja hij moet zoiezo iets lager, dit kan niet lekker zitten.

Hij loopt ook erg haaks (voor en achterkant) dat moet toch meer horizontaal lopen.

Ik heb niet het idee dat je sperriem te strak zit. Misschien zit je neusriem te los?

klopt...als ik mn sperriem niet heb gaat dr tong over het bit maar als ik hem te strak doe wordt ze heeeel gespannen ivm wisselen van dr kiezen...ze is net 4 jaar namelijk dus dat vind ik nu wel sneu

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:11

Kan je niet tijdelijk een lage neusriem doen? Die hebben niet de neiging om scheef te zakken en komt niet in de buurt van de kiezen, stabiliseerd het bit en heeft een betere inwerking i.v.m. tong over het bit gooien dan een sperriem en hoeft daarvoor ook nog eens minder strak.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:12

Ik weet niet hoe strak je de neusriem hebt maar zou eerst proberen die een gaatje strakker te doen (mits dat nog kan)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:15

als je hoge deel lager hangt (hangt nu te hoog
waardoor onderzijde weer scheef en alles trrekt nu alle kanten op) kan je de sper ook beter doen
nu moet die wel strak anders gaat die helemaal draaien

dus hoge deel lager
op de neus moet je 2 vingers er onder kunnen doen
dus zo strak ongeveer
en dan de sper afstellen en deze dus ook niet als afsnoer riem gebruiken

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:17

bedankt voor de tips ik ga eens kijken wat ik kan doen :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:22

Overigens zou ik ook even de oorzaak van het tong over de bit gooien zoeken en oplossen ipv. de sperriem daar voor te gebruiken... dat is een probleem wegstoppen, niet oplossen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:10

mijn paard heeft hetzelfde, heb trouwens ook hetzelfde chamberlain hoofdstel, en die gaat ook altijd scheef op haar neus zitten... :+

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:56

Kijk eens naar de achterkant van de aansnoerneusriem, daar zit zo'n kussentje onder waardoor de riempjes lopen. Zit dit nog mooi in het midden onder kaak als de neusriem vast zit? Als dit nl "trekt", trekt de neusriem ook aan de voorkant. Vaak is het makkelijker vastmaken als alles naar 1 kant geschoven is maar dit zorgt dan voor scheeftrekken bij het vastmaken. Het kussentje hoort precies in het midden tussen de takken van de onderkaak te liggen en liefst er overheen als het breed genoeg is, dit om de botdelen te beschermen tegen teveel druk.

Een andere tip: als je pony veel last heeft van wisselen, kan je er zo'n bontje voor onder de kinketting van een S&T hoofdstel onderdoen. Zeker wanneer er bulten op het kaakbot ontstaan door de activiteit in de wortels van de kiezen is dit prettiger voor het paard. Ik had hetzelfde met mijn jonge merrie en met zo'n bontje was ze tevreden tijdens het rijden.

Maar eigenlijk kan je best een lage neusriem gebruiken tot ze het bit beter accepteert. Aansnoeren of hoger hangen is geen oplossing, alleen een lapmiddel. wil je verder komen met rijden, is de aanleuning heel belangrijk.