Verschillende manieren S&T vasthouden; wat en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Verschillende manieren S&T vasthouden; wat en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 16:20

Het viel me op dat er nogal wat methodes zijn om S&T vast te houden:

- gekruist
* trens onder de pink, stang onder de ringvinger
* trens onder ringvinger, stang onder middelvinger
- niet gekruist
* trens onder ringvinger, stang onder pink
* trens onder middelvinger, stang onder ringvinger

Nu vraag ik mij af: wat is de motivatie om ze al dan niet gekruist te houden en waarom gebruik je ze onder de pink of dus het trapje hoger?

vencedor

Re: Verschillende manieren S&T vasthouden; wat en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:25

Ik heb een tijdje met slof gereden komt een beetje op hetzelfde neer zelfde teugel voering. En ik zorgde er altijd voor dat mijn trens teugel boven de slof ( in dit geval stangteugel) was. Dus trens onder ringvinger en daaronder slof of trens middelvinger slof daaronder. Waarom? omdat je gemakkelijk de onderste teugel kan laten vieren en hier dan ook de minste druk op staat. Je rijd dan eigenlijk nog gewoon op een trens. maar het kan ook zijn dat er mensen zijn die het heel anders doen :D?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 16:26

Ok dus bij jou is het omdat je de onderste teugel dus makkelijker laat vieren dat je daar de sterkst inwerkende had? :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:26

Het is voor een deel met welke vingers je het handigst ben. Zelf rij ik overigens nog weer anders (dan wel met kaptoom en trens, maar het idee is hetzelfde), namelijk stangteugel onder de ringvinger, trensteugel over de wijsvinger (dus onder de duim).

Hierbij kan ik de hulpen heel duidelijk onafhankelijk van elkaar geven.
Nu ik enkele keren zowel gekruisd als ongekruisd ringvinger/pink heb gereden snap ik ineens veel beter waardoor de stangdruk zo vaak zo hoog ligt, je voelt het gewoon belabberd wanneer de stangdruk wat hoger ligt, zolang je trensteugel maar minimaal evenveel druk heeft.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:27

je kunt hem het gemakkelijkste laten vieren en ik zorgde ervoor dat daar de minste inwerking op was. Dus de meeste inwerking op je trens :). Anders kan je net zo goed je trens eruit halen:P

Citaat:
Hierbij kan ik de hulpen heel duidelijk onafhankelijk van elkaar geven.
Nu ik enkele keren zowel gekruisd als ongekruisd ringvinger/pink heb gereden snap ik ineens veel beter waardoor de stangdruk zo vaak zo hoog ligt, je voelt het gewoon belabberd wanneer de stangdruk wat hoger ligt, zolang je trensteugel maar minimaal evenveel druk heeft.

precies daarom had ik hem onder mijn pink door, kun je dan gemakkelijk weer openen :). Gemakkelijker dan wanneer hij tussen 2 andere vingers inzit :).
Laatst bijgewerkt door vencedor op 29-03-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:27

Ik heb juist van mijn instructeur geleerd om mijn slof ('stang') als bovenste vast te houden. Achterliggende gedachte: wanneer je dan een ophouding maakt, maak je een ophouding op je trens, minder op je stang.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:28

Ik begreep ook altijd dat wat Randie zegt, dat je makkelijker de teugel laat vieren. Maar ook dat je meer kracht kunt zetten/anders kunt inwerken met de onderste vinger, afhankelijk van waar je naar op zoek bent hou je dan de teugels zo.
Ben wel benieuwd wat anderen er van zeggen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:29

Daar hebben we bij ons op stal vorige week nog een discussie over gehouden, maar zijn er niet uitgekomen.

ik heb geleerd de trensteugel boven (ook als je met slofteugel rijdt, want ben nog niet toe aan stang en trens en m'n paard zeker niet). En mijn vriendin nam altijd de de trensteugel onderaan (gekruist zoals TS het uitdrukt)
Voor zover en vaak ik met 2 teugels rij, vind ik het fijner om niet te kruisen, want dan kan ik makkelijker de stangteugel of slof korter en langer maken en blijft de trensteugel min of meer hetzelfde. Ik neem ze nooit onder de pink, denk altijd dat ik de teugel ga verliezen bij het korter of langer nemen, als deze onder de pink zit.

ik ben wel benieuwd...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:30

Citaat:
Ik heb juist van mijn instructeur geleerd om mijn slof ('stang') als bovenste vast te houden. Achterliggende gedachte: wanneer je dan een ophouding maakt, maak je een ophouding op je trens, minder op je stang.

Ophouding maak je dan inprincipe toch met je meerdere vingers? Dan dus ook op je stang?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:33

Dat is exact de reden randie waarom ik ze dus bovenlangs onderlangs houdt. Hierdoor kan je met je hand kantelen de ene minder druk geven en de andere meer. En met je hand verschuiven op beide meer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:47

Als je de slof/stangteugel op de plaats doet waar normaal de trensteugel ligt, werk je het minste in. De trensteugel loopt dan dus onder je pink, zodat je hiermee het meest inwerkt tijdens een ophouding. Andersom (stang/slof teugel onder de pink) heeft dus een scherpere inwerking. Ook kun je de trensteugel boven de pink doen, net als anders en dan de stang/slof teugel 1 vinger hoger, dus tussen ring- en middelvinger. Hoe hoger des te minder inwerking, nagenoeg hetzelfde effect als in de eerste beschreven situatie, alleen een nog iets mildere inwerking van de stang/slofteugel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:18

Die redenering hoor ik dus vaak: stang teugel hoger houden, zorgt bij ophouding voor minder inwerking omdat je je hand kantelt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:29

Het heeft ook met de gevoeligheid van je vingers te maken. De buitenkant van je pink is gelijk de buitenkant van je hand, en dat deel is een stuk minder gevoelig dan de onderkant van je ringvinger, tussen ringvinger en pink in. Daarom wordt ook vaak tussen ringvinger en pink de stangteugel gedragen, en onder de hand door de trensteugel.

Horsea_nlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:32

ik hou de trensteugel op dezelfde manier vast als wanneer ik een enkel bit in heb

en heb mijn stangteugel erboven zodat ik hem losser heb en het eerste de trensteugel pak

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:33

ik houdt mijn trens teugel tussen mijn ringvinger en pink en mijn stang teugel tussen mijn middelvinger en ringvinger (goh daar moest ik ook nog hard over na denken, het is zo vanzelfsprekend)
de reden is voornamelijk dat ik dan de druk kan verdelen tussen de twee teugels dus meer druk op trens en minder op stang.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 01:02

Ik rij met de trensteugel tussen ringvinger en pink zoals op normale trens en de stangteugel onder mijn pink. Dus niet gekruist en laag. Heb effe moeten zoeken wat voor mij het fijnst was maar met deze teugelvoering kon ik de stangteugel steeds mbv mijn duim wat losser laten. Die heeft nl altijd de neiging om te kort te worden :o en zeker in de Z1 is dat niet nodig.

Denk dat het vooral belangrijk is om te bekijken wat voor jou past. Zo heb ik een hekel aan de teugeluiteinden die óver de teugels hangen, hang ze er altijd onder terwijl gezegd wordt dat ze erover moeten....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:07

Nee hoor, ik heb ook altijd geleerd om de uiteinden van de teugels onder de teugel zelf te hebben, anders stuiteren ze zo tegen de teugel en hals!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:12

ik rij met mijn trensteugel tussen pink en ringvinger en de stangteugel alleen om mijn middelvinger.
De trensteugel beneden om de reden die al werd genoemd; je maakt dan de ophouding eerst met je trens en niet eerst op je stang. En de stangteugel om mijn middelvinger omdat als de stangteugel, om 1 of andere manier, iets te strak zit, ik mijn middelvinger uit kan steken (ik weet t, een inkopper :D ), de stangteugel wordt dan losser, maar ik blijf wel dezelfde druk op de trensteugel houden...
Maar ja, t is maar net wat je gewend bent of wat je geleerd hebt../

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:43

Bij mij is altijd verteld dat de teugels er onder dienen te hangen omdat je gelijk gewicht in beide handen moet hebben.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:08

BrittKitt schreef:
Bij mij is altijd verteld dat de teugels er onder dienen te hangen omdat je gelijk gewicht in beide handen moet hebben.

Hoe bedoel je dat?
Het is niet de bedoeling dat je je stangteugel als trensteugel gebruikt... Het is meer bedoeld als een zweep, aleen dat je m nodig hebt.
T is natuurlijk niet de bedoeling dat ie loshangt, maar de druk moet niet altijd gelijk zijn op beide teugels...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:15

Ibonn schreef:
Ik rij met de trensteugel tussen ringvinger en pink zoals op normale trens en de stangteugel onder mijn pink. Dus niet gekruist en laag. Heb effe moeten zoeken wat voor mij het fijnst was maar met deze teugelvoering kon ik de stangteugel steeds mbv mijn duim wat losser laten. Die heeft nl altijd de neiging om te kort te worden :o en zeker in de Z1 is dat niet nodig.

Denk dat het vooral belangrijk is om te bekijken wat voor jou past. Zo heb ik een hekel aan de teugeluiteinden die óver de teugels hangen, hang ze er altijd onder terwijl gezegd wordt dat ze erover moeten....

Het ging mij om dit stukje, had eigenlijk even moeten quoten voor de duidelijkheid :j

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:21

BrittKitt schreef:
Ibonn schreef:

Het ging mij om dit stukje, had eigenlijk even moeten quoten voor de duidelijkheid :j

dan begrijp ik t gedeelde van 'gelijk gewicht' nog niet helemaal.
ik doe idd ook altijd de lus onder de teugels en zo is het me ook altijd geleerd, maar het gewicht veranderd dan toch niet, of ben ik nou blondt :o? (en die kans is redelijk groot... ;) )

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:22

ik doe het gewoon simpel
trens teugel 'gewoon' zoals altijd
en de stang teugel dan tussen middel en ring vinger.
Volgensmij is dat ook een 'klassieke' manier?
Maar dat laatste dat weet ik niet zeker.
Als ik met een hulpteugel rij doe ik die op dezelfde manier als mijn stang teugel. Gewoon een aanwensel.Natuurlijk rijd ik alleen met hulpteugel in combi met een trens.