[WN] Bitloze western optomingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bitloze western optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:51

Nu mijn westernzadel besteld is moet er natuurlijk ook een western hoofdstel bij :+ . Ik heb jaren met de diverse modellen zadels van Barefoot gereden en reed met de optoming die ik had liggen. Maar aangezien mijn pony wat beter en stabiel onder het zadel is wil ik nu toch wel een mooie set :o .

Ik heb haar ingereden met een zachte sidepull en hier rij ik haar in de bak ook nog mee. Buiten rij ik met een s-hack waar de zadelmaker een zacht onderlegde en brede neusriem tussen heeft gemaakt. Ze staat erg fijn aan de hulpen en laat zicht sturen en stoppen op neckreining en stemhulpen. Buiten loopt ze 99% van de tijd op een losse teugel maar net in die 1% komt dat Braziliaans temperament naar boven of is die knalrode Suzuki Alto erg eng }:0 . In die gevallen heb ik met de zachte sidepull net niet genoeg te vertellen maar in de overige 99% is de hack weer net te heftig.

Hebben jullie tips voor andere mogelijke optomingen? Kruislinks modellen heb ik al geprobeerd en die verdraagt ze niet. Ik heb zelf al gekeken naar andere types sidepull maar die lijken altijd zo laag te hangen en als je ze hoger zou plaatsen komen ze wel erg dicht in de buurt van de ogen. Bosal vind ik erg mooi maar hier heb ik verder geen ervaring mee.

8nnemiek

Re: Bitloze western optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:43

Een bosal is vooral fijn als je echt op neckreining kan rijden.
Misschien is zo'n glucksrad of hoe noem je dat een idee? Soort hack, maar een stuk kleiner met minder hefboomwerking en dus vriendelijker.
Maar als je 99% van de tijd de teugels los hebt hangen, dan werkt de hack dus ook niet (te hard) in, dus in principe kun je het ook prima zo laten, toch?
Mijn paard heeft ook een shankbit in bij buitenritten, ook 99% van de tijd teugels los, maar voor de ene procent ben je dan toch blij dat je em in hebt hangen :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:48

Hey, ik rij ook bitloos en heb al vanalles geprobeerd.
Momenteel rij ik met een touwhalster...mijn doel is met de bosal te rijden.
Ik ben dit aan't leren onder prof. begeleiding...het is inderdaad een andere manier van rijden.

Het is van belang om ze héél licht aan het hoofd te maken, zoals ook geld voor andere optomingen natuurlijk.
Op het juiste moment reageren en loslaten is de kunst.
Kruislinkse modellen vond ik ook niks omdat de signalen van "los"laten niet duidelijk genoeg waren.

Ik lees dat je paardje al fijn staat aan de hulpen en neckreining en stem, dan gaat dit vast wel lukken met bosal...kan je nergens eentje lenen ofzo?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:51

@MysticTinker
Ja aan zo'n bloem of rad heb ik ook zitten denken, dan heb je een iets straffere inwerking voor geval van...
Er is een site waar je zoiets kan huren om te testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:22

MysticTinker schreef:
Maar als je 99% van de tijd de teugels los hebt hangen, dan werkt de hack dus ook niet (te hard) in, dus in principe kun je het ook prima zo laten, toch?

Ik heb een gevalletje, zandkorreltjes/afgebroken dennen/vallende takjes/overstekende padden/vliegenzwammen/herten in de bosjes/takje over het pad/omgezaagde bomen fobie }:0 . Het komt dus regelmatig voor dat je vanuit een kalme stap ineens 4 meter verder of opzij staat. Daarna rent ze niet weg maar loopt verder alsof er niets gebeurd is :+ . 9 van de 10 keer zit ik dan ook lekker te dromen of van de natuur te genieten en hang dan ineens in die hack, door de snelheid of simpelweg uit reflex. Dat vind ik zo jammer, want dat is gewoon niet nodig. Een paard mag van mij best schrikken zolang ze zelf maar op tijd corrigeren en het niet als een dolle op het rennen zetten.

Bloem of Glückstad is inderdaad ook een optie en zal qua werking ook door mijn pony geaccepteerd worden. Alleen vind ik hem zelf wat minder mooi :o .

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:00

Maar als je op zo'n manier aan een bosal gaat hangen, ga je je paardje echt pijn doen. Een bosal werkt best scherp in als je er aan trekt, véél scherper dan zo'n S-hack. Aan een bosal hoor je niet te trekken. ;)
Wat is er mis met een snaffeltje voor op buitenrit ? Of moet het persé bitloos zijn ? Sidepull met een rawhide neusstuk ? Werkt in geval van nood toch net iets beter in dan een zachte sidepull.
Of een touwhalster ? Vind ikzelf wel erg fijn.
Of een Indian Bosal ?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:09

Juliette86 schreef:
MysticTinker schreef:

Ik heb een gevalletje, zandkorreltjes/afgebroken dennen/vallende takjes/overstekende padden/vliegenzwammen/herten in de bosjes/takje over het pad/omgezaagde bomen fobie }:0 . Het komt dus regelmatig voor dat je vanuit een kalme stap ineens 4 meter verder of opzij staat. Daarna rent ze niet weg maar loopt verder alsof er niets gebeurd is :+ . 9 van de 10 keer zit ik dan ook lekker te dromen of van de natuur te genieten en hang dan ineens in die hack, door de snelheid of simpelweg uit reflex. Dat vind ik zo jammer, want dat is gewoon niet nodig. Een paard mag van mij best schrikken zolang ze zelf maar op tijd corrigeren en het niet als een dolle op het rennen zetten.

Bloem of Glückstad is inderdaad ook een optie en zal qua werking ook door mijn pony geaccepteerd worden. Alleen vind ik hem zelf wat minder mooi :o .

vergeet de kabouters niet :D

zo heb k er ook een staan
vliegt er 3 a 4 passen vandoor en je hebt m weer terug
met bitloos had ik n stuurafwijking van 30 a 40cm
beetje jammer als je door het dorp gaat
in de bossen al stuk minder last van net langs een auto etc

rij hem nu met een glucksrad
bevalt ons erg goed :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:31

sevke schreef:
Wat is er mis met een snaffeltje voor op buitenrit ? Of moet het persé bitloos zijn ?

Ze heeft nog nooit een bitje in gehad en een beetje een problematisch mondje qua vorm. Bitloos gaat erg goed dus ik zie vooralsnog geen reden om een bit te gaan proberen. Misschien dat ik ooit nog een meroth ga proberen. Hier liepen mijn vorige pony's ook erg fijn op.

Sidepull met rawhide neus is zeker een goede kanshebber als ik er eentje kan vinden die je hoog genoeg kan hangen zonder dat de bakstukken tegen het oog komen :j .