ervaring met DEZE sprenger hackamore....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

ervaring met DEZE sprenger hackamore....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 10:18

Hoi heeft iemand ervaring en wat meer informatie over deze hackamore ?

Afbeelding

Hij is van het merk sprenger...

Alvast vriendelijk bedankt.

Mizora

Re: ervaring met DEZE sprenger hackamore....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:07

Dit is een duitse (of mechanische) hackamore, deze werken sterker in dan een engels hackamore door de langere onderscharen (en kortere bovenscharen) wel blijft deze mooier bij de ogen weg waardoor hij hoger vastgemaakt kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:15

Heb hem in mijn handen gehad op equitana (rij zelf al jaren met hack) en ben er niet zo over te spreken. Het is een behoorlijk zwaar ding en de neusriem is niet al te vriendelijk. Het zijn voor zover ik toen kon beoordelen metalen schakels ovetrokken met leer. In zijn totaliteit een nogal hard en stug ding. Uiteindelijk heb ik twee losse S scharen gekocht en er door de zadelmaker een mooie zachte neusriem tussen laten zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:41

Dit type hackamore is op zich niet zo slecht , het vraagt wel nog een extra zachte hand vergeleken met een hackamore met korte schaartjes.
Natuurlijk moet je met elke optoming respectvol omgaan , daar niet van ;)

Ze zijn inderdaad behoorlijk zwaar. Ik vind ze eigenlijk niet meer ruimte geven bij het oog , het bakstuk wordt toch ook omhoog gebracht als je de teugels korter neemt. Om het oog een comfortabele vrijheid te bieden moet je gewoon een halster-model hoofdstel nemen waarbij de bakstukken van zichzelf al verder van het oog af liggen :)

Ik vind zelf de ligging van zo'n hack wel okee , vaak zit er fietsketting in de neusriem.
In eerste instantie klinkt dat echt als :oo Oooh ! Dat is paardonvriendelijk !! :r

Maar eigenlijk valt dat wel mee :)

De fietsketting bestaat uit metalen schakels die heel mooi meebuigen met de vorm van de neus , waardoor het eigenlijk heel comfortabel zit als de schakels natuurlijk zijn afgedekt door voldoende zacht materiaal :)

Alleen de lange scharen steken wel erg ver uit vergeleken met een hack met korte schaartje. Daardoor krijg je een stevigere (hefboom) inwerking , maar ik vond het zelf vooral irritant in de zomer , als je paardje even met het hoofd langs een been wil strijken vanwege een kriebel , of als je het beestje even laat grazen onderweg. Dan kletsten die lange scharen steeds zo heel gemeen tegen die beentjes en hoeven aan :oo Dat vond ik een zeer onprettig idee , daarom rijd ik er niet meer mee.

Deze hack met lange scharen ligt op zich wat mooier dan 1 met korte scharen vind ik , ligt wat rustiger rond het hoofd ook.

Maar een S-hackamore vond ik toch nog wat fijner , dat is allemaal wat subtieler :j