Ik zit met een bandende vraag... Over een bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annemariej

Ik zit met een bandende vraag... Over een bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:14

Ik ben al een heletijd opzoek naar een bit wat goed bij mijn pony past.
Ik rijd voornamelijk buitenritten met haar.
Nu is mijn probleem dat ze het bit ontzettend vast houd, in haar mond.
Als ik haar een beetje bix geef onder weg (omdat ze dan braaf is), dan gaat ze lekker op haar bitje sabbelen en laat ze het bit heerlijk los.
Als ze lekker op het bitje kauwd is is ze heel fijn te rijden.
Maar zodra de bix smaak weer uithaar mond is, Pakt ze het bit weer rustig vast.

Ik heb nu een dubbelgebroken bitje.

Op bokt zag ik een topic dat over een bitje gaat met een appelsmaak, dat lijkt me meschien een oplossing.

Meschien weeten jullie een oplossing? Voor een bitje...

Alsvast bedankt!

CM_

Re: Ik zit met een bandende vraag... Over een bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:23

Ik zou eerder de tandarts eens laten kijken, een goede tandarts kan je ook meteen een goed bit aanmeten.

Plus wat dressuurlessen kan natuurlijk nooit kwaad.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:27

Mijn moeder geeft mij les, Zij heeft een cursus gedaan.
Dus ik krijg weekenlijks les.

De tandarts is vorige maand geweest om de kiezen afteveilen.
Maar hij gaf aan dat een dubbel gebroken bitje goed zou liggen..
Niet dus..

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:30

Ik heb toen ik mijn paard destijds kocht een pessoa mee gekregen. (ook enkel gebroken) dit werkte niet goed op mijn paard, haar tong liet ze heeltijd uit haar mond en het bit vond ik te straf.
Dus heb ik gekeken voor een ander en nu heb ik een tongvrij bit.
Dat is een bit waar ze mee kunnen spelen in hun mond , vrij rare constructie en in alle bochten te vringen.
Misschien is dat iets voor je paard.
Mijn ene paard reageert er allthans goed op. :)
Dit is enkel een tip he, misschien is dit niks voor je paard, ik zeg maar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:15

een appelbitje kan je altijd proberen, maar misschien is bitloos iets voor jullie?

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:39

Ik rijd haar thuis in de polder altijd met een bitlooshoofdstel. En kleine stukjes buitenuit. Maar als ik verder ga wil ik wel graag voledige controle ophaar hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:41

Hoezo zou je zonder bit geen controle over je paard hebben? Die dramkop van mij is zonder bit net zo makkelijk door de stad te loodsen als met, en met zo'n eigenwijs paard als het mijne wil dat wat zeggen.

Maar goed :+ Er zijn paarden die een dubbelgebroken bit veel te wiebelig vinden in hun mond en het daarom vastpakken. Je zou eens een ongebroken trens kunnen proberen. En daarnaast is het altijd een goed idee om van een goede, ervaren instructeur les te nemen. Hartstikke fijn dat je moeder een cursus heeft gedaan... maar wat zegt dat? :+ Een goede instructeur is goud waard, een cursusje, helemaal als ik niet eens ergens lees welke, zegt me niks.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:21

Mijn moeder heeft ,
KNHS Instructeursopleidingen Niveau 2 en 3.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:29

Zegt me niks. Mijn trainer is trainer A en daarnaast sportjurylid tot op het hoogste niveau. Waar kan ik vinden wat die cursusjes van jouw moeder inhouden?

Het doet er feitelijk ook niet zo heel veel toe natuurlijk, als je moeder een goede instructrice is kan ze je vast ook uitleggen welk bit het best bij je paardje past. Dat je daar kennelijk bokt voor nodig hebt zegt mij meer dan de cursus die je moeder heeft gedaan. De eerste de beste keer dat ik mijn paard meesleepte naar mijn lesgever kreeg ik meteen een uitgebreide theorie over welke bitten geschikt zijn voor welke paarden, met voorbeelden erbij die ik moest vasthouden, bekijken en wegen in mijn handen. Uiteraard kreeg ik ook meteen een uitgebreid advies voor mijn eigen specifieke knollie, wat natuurlijk bleek te kloppen omdat mijn instructrice beter doorhad dat ik het verkeerde bit gebruikte dan ikzelf terwijl ik dat paard op dat moment ruim 4 maanden had en zij hem die dag voor het eerst zag. Daar heb je wat aan. Vind ik dan ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-03-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:37

hestejente schreef:
Zegt me niks. Mijn trainer is trainer A en daarnaast sportjurylid tot op het hoogste niveau. Waar kan ik vinden wat die cursusjes van jouw moeder inhouden?

Het doet er feitelijk ook niet zo heel veel toe natuurlijk, als je moeder een goede instructrice is kan ze je vast ook uitleggen welk bit het best bij je paardje past. Dat je daar kennelijk bokt voor nodig hebt zegt mij meer dan de cursus die je moeder heeft gedaan.

Die ''cursusjes'' worden gegeven door de KNHS ( Koninklijke Nederlandse Hippische Sporfederatie). Info is hier te vinden: http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... le=11&men=

TS: Je kan een bit van argentaan of aurigan proberen. Bitten van dit materiaal kunnen soms makkelijker worden aangenomen door paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:40

Dank je wel Rowna ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:46

Ik zou de tandarts er naar laten kijken en je door de TA ook laten adviseren voor een geschikt bit. Op moment dat je zeker weet dat er in het lijf niks aan de hand is, kun je echt gaan rijden en het dan komt het vasthouden voort door het niet goed rijden. Het vasthouden is ook een wisselwerking tussen paard en ruiter, dus let er zelf ook op dat je niet zelf ook vasthoud.

Wat betreft het lessen, misschien dat het wel een keer goed is om bij iemand anders een aantal lessen te rijden. Simpelweg omdat een ander toch weer andere dingen ziet en je wellicht wel even heel goed verder kan helpen.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:49

Jeetje Hestejente, wat minder mag ook wel.

Onduidelijk vind ik nog of de pony het bit alleen op buitenrit vastpakt, of ook in de bak. Is het mogelijk dat bijvoorbeeld je moeder het eens rijtechnisch probeert aan te pakken, om te kijken of het het 'm daar niet in zit?
Bitjes met appelsmaakjes zijn er, geen ervaring mee. Vraag er eens naar bij een deskundig iemand. Of laat inderdaad de tandarts eens meedenken. Ik zou het niét direct willen aanpakken met bijvoorbeeld een scherper bitje.
Let inderdaad op, zoals hierboven al wordt gezegd, dat je zelf niet gaat 'vasthouden'.
Aan mijn advies zal je in dezen niet veel hebben, maar succes in ieder geval.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 06:52

Bedankt voor de reactie's.
Ik kreeg eerst van iemand anders les, Die zij: veel over gangen rijden met je paardje.. dus ben nu al dik een jaar veel overgangen aan het rijden.. maar het helpt verder niks.

Ik wil niet over gaan op een scherper bit, Ik wil dat we samen met ''plezier'' rijden.

Ik heb geen rijbak tot mijn beschikking, maar ik gebruik wel een stukje land als bak. Ze laat na een uur het bit eindelijk los.
Ze hoeft van mij niet helemaal nagevelijk (wel ontspannen) te lopen als ze maar lekker het bitje los laat.

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:43

probeer eens een ligte hackemore
deze zijn alleen streng als je trekt

dan kun je pas zeggen of het aan de mond ligt ja of nee
kan goed een rugprobleem zijn
ik heb hier een pony staan kan met een bit niet gereden worden
nekprobleem
hackemor gaat super (de simpele
)

annemariej schreef:
Ik ben al een heletijd opzoek naar een bit wat goed bij mijn pony past.
Ik rijd voornamelijk buitenritten met haar.
Nu is mijn probleem dat ze het bit ontzettend vast houd, in haar mond.
Als ik haar een beetje bix geef onder weg (omdat ze dan braaf is), dan gaat ze lekker op haar bitje sabbelen en laat ze het bit heerlijk los.
Als ze lekker op het bitje kauwd is is ze heel fijn te rijden.
Maar zodra de bix smaak weer uithaar mond is, Pakt ze het bit weer rustig vast.

Ik heb nu een dubbelgebroken bitje.

Op bokt zag ik een topic dat over een bitje gaat met een appelsmaak, dat lijkt me meschien een oplossing.

Meschien weeten jullie een oplossing? Voor een bitje...

Alsvast bedankt!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:19

Kijk anders eens voor een Myler bit.
Zijn wel aan de prijs maar ik ken een zaak waar je hem eerst mag uitproberen. Als je dan niet tevreden bent betaal je 10% van de aanschafprijs. Maar over het algemeen reageren paarden er erg goed op :)