Zadel ligt niet goed, HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emmsje

Zadel ligt niet goed, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 16:38

Ik heb een vraagje waar ik niet echt antwoord op kan vinden.
Het zadel van mijn (lease)pony ligt niet goed, met draven klappert ie aan de achterkant.. hij komt dus van de rug af en ik merk dat ze hier last van heeft.
Helaas heb ik op dit moment niet zo veel te zeggen over het zadel.. (eventueel een andere of voor opvullen)
Maar is er misschien iemand met tips hoe ik dit het beste kan verhelpen met b.v. een bontje of een pad(sjabrak is zowieso te dun).
Ik doe nu ook al de singel op de achterste 2 stoten zodat ie aan de achterkant ook al iets minder klappert.
Ze heeft ook best snel last van schoftwondjes, ik weet niet of dit ook met een verkeerd zadel te maken heeft.

Alvast bedankt voor de reacties! :D

miccamaaike

Re: Zadel ligt niet goed, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:40

De enige oplossing voor een niet passend zadel is toch echt een wel passend zadel... zeker als je pony al schoftwondjes heeft en het zadel klappert. Lijkt me niet echt de juiste manier om je pony te rijden. Hopelijk kun je een oplossing vinden met de eigenaar van je pony, die zal toch ook niet willen dat de pony dalijk rugproblemen krijgt lijkt me.

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 16:45

Ja, helaas gaat het allemaal een beetje moeilijk daar, ze heeft al meerdere zadels gehad, is mij verteld.. en ze proberen alles zo goedkoop mogelijk op te lossen met tweedehands zadels enzo.
Als ik het geld er voor had zou ik meteen een goed zadel voor haar kopen, maar helaas word dat em op dit moment ook niet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:13

Als het zadel achter opwipt, zakt ie dus voor te veel en daardoor krijg je die schoftwondjes. Echt zien of je kunt overleggen dat je een ander zadel krijgt en anders zolang een bontje eronder. Dit lift het hele zadel wat op ahw, voorkomt drukkingen en altijd nog beter dan zo door te rijden.

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 17:15

aslo schreef:
Als het zadel achter opwipt, zakt ie dus voor te veel en daardoor krijg je die schoftwondjes. Echt zien of je kunt overleggen dat je een ander zadel krijgt en anders zolang een bontje eronder. Dit lift het hele zadel wat op ahw, voorkomt drukkingen en altijd nog beter dan zo door te rijden.

Ook nog een tip; wat voor bontje?

Ze heeft nu een tijdje een 'gitaarvormige' (haha) er onder gehad..
Dit was niet mijn idee en dat hielp echt voor geen meter omdat ie achter eigenlijk niet nog verder omhoog moet maar juist voor.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:17

Zo'n lamswollen bontje of eventueel zo'n onderlegger van wintec die aan de voorkant het zadel wat ophoogt. Je hebt 2 modellen, 1 om de voorzijde te verhogen en 1 om de achterzijde (moet je dus niet hebben) te verhogen. Beste is echter een goed passend zadel.

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 17:19

aslo schreef:
Zo'n lamswollen bontje of eventueel zo'n onderlegger van wintec die aan de voorkant het zadel wat ophoogt. Je hebt 2 modellen, 1 om de voorzijde te verhogen en 1 om de achterzijde (moet je dus niet hebben) te verhogen. Beste is echter een goed passend zadel.

Ik weet het, maar helaas heb ik pas vanaf 1 augustus het recht om er over te beginnen te zeuren tegen de eigenaar.
Dan is ze officieel mijn leasepony.
Ik heb het al een aantal keren gezegt tegen de huidige leaser maar er word overheen gepraat.
Dan vraag ik me nog af; nieuw zadel of eerst zadelmaker erbij om te kijken of voor opvullen helpt?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:22

Een zadelmaker er naar laten kijken is altijd een optie. Maar meestal als ie zo kleppert is er niet veel aan te doen. Je moet nl. oppassen dat ze dan voor niet te stijf vullen want dat levert ook drukkingen op.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:32

Een zadelmaker is de énige optie :j Het zadel past duidelijk niet, ik zou er niet mee door rijden. Dit geeft alleen maar problemen op langere termijn. Tijdelijk zonder, boomloos, passend zadel van iemand lenen?

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 17:34

Roelke_ schreef:
Een zadelmaker is de énige optie :j Het zadel past duidelijk niet, ik zou er niet mee door rijden. Dit geeft alleen maar problemen op langere termijn. Tijdelijk zonder, boomloos, passend zadel van iemand lenen?

Ik ga wel een mailtje sturen naar degene die haar nu least om er over te mopperen, ze rijd volgens mij al bijna een jaar met dit zadel..
Kan iets korter zijn, maar zeker niet langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:34

Een fijn bontje kan duurder zijn dan een zadelmaker in sommige gevallen, dus ik zou zeker eerst even rondvragen bij wat zadelmakers wat zijn voor tarief rekenen voor je zelf een bontje oid aanschaft. Uiteindelijk gaat alleen een zadelmaker dit kunnen oplossen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:37

Ja en zo'n bontje waar je nog opvullapjes (of hoe heten die dingetjes) zijn ook best duur. Daar heb je een halve nieuwe Wintec voor ofzo....
Ik vind idd de beste oplossing als je geen passend zadel ter beschikking hebt, gewoon niet rijden. Gewoon wat shetlanderwerk doen: longeren, vrijspringen, grondwerk, lange lijnen,...

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 17:39

x_Quinta_x schreef:
Ja en zo'n bontje waar je nog opvullapjes (of hoe heten die dingetjes) zijn ook best duur. Daar heb je een halve nieuwe Wintec voor ofzo....
Ik vind idd de beste oplossing als je geen passend zadel ter beschikking hebt, gewoon niet rijden. Gewoon wat shetlanderwerk doen: longeren, vrijspringen, grondwerk, lange lijnen,...

Ik longeer bijna altijd, maar er is dan nog iemand die wel 5/6 dagen per week met haar rijd en zich hier niks van aan trekt.
Ik kan haar moeilijk verbieden te gaan rijden :+
Maar ik zal haar direct een mailtje sturen

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:44

Haha, kun je het zadel dan niet even lenen zonder te vragen en mee naar huis nemen :p Geen zadel = niet rijden (tenzij je rijdt zonder zadel (maar is dat goed voor de rug? --> algemeen vraagje, want ik weet het niet)

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 17:48

x_Quinta_x schreef:
Haha, kun je het zadel dan niet even lenen zonder te vragen en mee naar huis nemen :p Geen zadel = niet rijden (tenzij je rijdt zonder zadel (maar is dat goed voor de rug? --> algemeen vraagje, want ik weet het niet)

Haha, dat zou wel heel gemeen zijn.
Ik heb haar al een mailtje gestuurd en ik hoop dat ze me serieus neemt.
Ik heb ook aangeboden dat ik wel mee wil gaan om te praten met de eigenaar en uit te leggen dat het echt een serieus probleem is.

3 weken geleden had ik al bijna ruzie omdat ze er een lelijk bruin halster om heeft die ik steeds weer verwissel met mijn paarse fleece halster :o

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:37

Haha je kan ook per ongelijk de singel ontvreemden. "Die was kei vies, ik heb em aan de wasdraad hange thuis." :o Wat denk je?

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:56

x_Quinta_x schreef:
Haha je kan ook per ongelijk de singel ontvreemden. "Die was kei vies, ik heb em aan de wasdraad hange thuis." :o Wat denk je?

Die is niet vies, en het zijn echt een stelletje bitches bij elkaar.. dus dan heb ik echt een probleem.. ghehe
wel leuk idee }>

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:08

Emmsje schreef:
x_Quinta_x schreef:

Die is niet vies, en het zijn echt een stelletje bitches bij elkaar.. dus dan heb ik echt een probleem.. ghehe
wel leuk idee }>

Lekker puh dan. Je paard krijgt ten minste geen slecht zadel op zn rug :o of ben ik nou zo'n bitch? Nee toch he :D

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:14

zadelmaker erbij halen en tot die tijd met bontje dat van voor wat ophoogt

succes

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 07:58

Ik zou gewoon het meisje voor een keuze stellen:
-He wil je de rug nog verder kapot rijden, zodat we over een halfjaartje helemaal niet meer kunnen rijden? ;)
-Of wil je samen met mij even met de eigenaren gaan praten en het probleem uitleggen?
Eem bontje zou ik niet doen als tijdelijke oplossing, om twee redenen:
-Er zijn goede bontjes, deze zijn echt al gauw 150 euro, beetje duur voor tijdelijke oplassing ;)
- Je hebt ook goedkope bontjes, maar, zoals je al raadt, die zullen het probleem juist alleen maar verergeren!

Veel succes ;)