Wat te kiezen, bitloos of bit voor springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetske88

Wat te kiezen, bitloos of bit voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 12:29

Ik heb een Haflinger die ik buiten alleen maar met sidepull rij... Maar hij heeft me laten zien dat hij lekker kan springen en ik doe niks liever dan springen!!!
Probleem is dat hij doorslaat met springen. Hij raakt over enthousiats en scheurt door de hele bak heen... Dat wil ik natuurlijk niet en ik kan hem dan gewoon niet meer houden met een sidepull.. Ik wil dus of een zwaarder bitloos (maar daar heb ik heel veel negatieve dingen over gehoord) Of gewoon springen met bit. Maar het moet zo zacht mogelijk!!!
Ik dacht zelf aan dubbelgebroken (daar reed hij mee voor ik hem kocht en daar reageerd hij goed op)... Maar ik zag ook Happymouth bitten. Die lijken me wel wat, maar ik hoor dat ze die heel snel stuk kauwen...

Wat zijn jullie ervaringen? Wat is het meest vriendelijke om te doen? Omdat hij bitloos rijdt wil ik hem gewoon zo zacht mogelijk behandellen...

Mizora

Re: Wat te kiezen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:44

Wil je wedstrijden gaan rijden met hem? Dan sowieso met bit.
Anders kan je ook kijken naar een hackamore. Als je geen duitse neemt en hem goed hoog hangt is er niks aan de hand.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:10

Ik zou gaan voor een dubbelgebroken bit :j

Als je nu altijd bitloos rijdt zou het wel kunnen dat je pony op het begin wondjes krijgt in de mondhoeken, dat had mijne ook na een tijd stilstaan, maar daar moet je dan dus niet te erg van schrikken..

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:01

Ik zou ook gaan voor dubbel gebroken ;)
Maar er moet nog wel plezier inzitten, niet dat als hij het bit ziet dat hij door het lint gaat omdat het zeer doet ofzo ;)

Jetske88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 23:37

Ow maar hij is gewoon ingereden met bit. Pas toen hij bij mij kwam (afgelopen zomer) Ben ik hem zonder gaan rijden. Dus ik denk niet dat hij er al te vreemd op reageerd.
Over een hackamore heb ik veel vervelende dingen gehoord. Ook dat je geen contact mag houden.. terwijl je met springen veel moet sturen.
Dus ga ik denk ik toch voor de dubbel gebroken, maar ik wilde ook nog wel graag wat horen over ervaringen met rubber...
Maar denk dat ik donderdag (Dan is er springles op de manege) ga uitproberen met dubbel gebroken. Die heb ik nog liggen. Die heb ik bij hem gehad.

skins

Re: Wat te kiezen, bitloos of bit voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:52

Veel paarden hebben dit ook mét bit. Als hij het doet moet je hem stilzetten tegen de bakrand ;).
Ik denk niet dat een scherpere optoming het probleem gaat oplossen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:56

Met een scherper bitloos hoofdstel moet je opletten want je kan er veel kapot mee maken.. Maar veel paarden hebben het ook met bit. Je heb wel bitten die zachter zijn natuurlijk. Ik zou als ik jou was voor het bit kiezen omdat ik geen voorstander ben van een hackamore.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:58

Ik zelf zou juist gaan trainen op het wegrennen zowel met als zonder bit kan hij dit doen.