wat is het nut van een keel riempje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

wat is het nut van een keel riempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:57

Hallo allemaal,

Wij hadden vandaag weer mensen te rijden en hebben bij het opzadelen dan altijd even een praatje over hoe en wat (bij beginners) alleen vragen wij ons elke keer weer af waar dat keel riempje nu voor dient. We hebben het idee dat dat ding geheel geen nut heeft?! Wie weet waarom die eraan zit??

Groetjes Wendy
Quinta da Tapadinha

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:58

Dat vraag ik me ook altijd af, er zijn ook genoeg hoofdstellen zonder keelriem en de meeste mensen die een hoofdstel met keelriem hebben laten hem nutteloos vrij los hangen. :+

Misty_MMS

Re: wat is het nut van een keel riempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:58

Kunnen ze het hoofdstel niet zomaar afschuren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:00

Maar daar voegt de keelriem zoals veel mensen hem gebruiken (erg los met minstens een vuist ertussen) toch niet veel aan toe? :=

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:01

Dan dacht ik ook, maar ja, als er een vuist tussen moet kunnen is het volgens mij nog wel makkelijk af te schuren, of niet?? (Aangezien er soms met springbloopers het hoofdstel uitvalt)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:05

Dat dacht ik ook, eventueel schuur geweld kan zo'n keel riempje naar mijn idee niet gaan voorkomen dat het hoofdstel afgaat.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:06

De keelriem voorkomt dat je het hoofdstel aftrekt bij een val. Dus als je bv voorover eraf valt en de teugels nog vast hebt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:11

Als je de keelriem doet met een paar vingers ertussen (en je paard niet te kleine oren heeft). Dan kan het het hoofdstel aan het paard houden, anders heeft hij geen nut.
http://img81.imageshack.us/img81/7532/hoofdstel.jpg
Dit is dan wel de minimale strakte.

Rene3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:14

De keelriem is al heel oud. Bij het oorlog voeren kon de tegenpartij niet het hoofdstel van het paard aftrekken om zo de vijand stuurloos te maken. Bij normaal gebruik heb je hem eigenlijk niet nodig. Bij Politiepaarden zit de keelriem ook strakker. Kunnen die dronken feestgangers niet het hoofdstel eraf trekken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:18

Maar je moet de keelriem toch niet te strak doen omdat hij dan met afbuigen in de weg gaat zitten?

Volgens mij is een strakke keelriem alleen nuttig als je een bit met hefboom werking gebruikt. Zo is het mij igg uitgelegd. Je kan meestal gewoon zonder. Zelfs met een strakke keelriem kan een paard het er nog wel afschuren namelijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:21

Overgens werd de keelriem ook gebruikt om na een oorlog je paard aan mee naar huis te slepen. Je hoefde niet aan het bit te trekken

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:23

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:24

Vjestagirl schreef:
Overgens werd de keelriem ook gebruikt om na een oorlog je paard aan mee naar huis te slepen. Je hoefde niet aan het bit te trekken
uhmm, je paard aan de keelriem mee naar huis slepen? Denkt dat die keelriem eerder breekt dan dat je dat paard daar aan vooruit kan slepen hoor :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:27

Dabo schreef:
Vjestagirl schreef:
uhmm, je paard aan de keelriem mee naar huis slepen? Denkt dat die keelriem eerder breekt dan dat je dat paard daar aan vooruit kan slepen hoor :P

Nu wel ja, want hij is nu gereduceerd tot een minimaal riempje. Maar vroeger waren ze veel dikker en zaten ze ook veel strakker.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:33

Op onze menhoofdstellen dit ook nog wel een keelriem waar je u tegen zegt maar het lijkt met niet heel praktisch om je paard daaraan mee te nemen?

Daarvoor zit hij op een veel te onpraktische plek. Bovendien waarom zouden ze niet aan het bit willen trekken? Kost toch veel minder kracht om je paard aan een bit mee te voeren als hij geen zin heeft?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:36

Wat ik nu tegenkom als ik ff op google rondkijk..
http://dulu.info/sport/2010/03/Wat-is-e ... dstel.html
Onleesbaar.. :')
Citaat:
"De meeste hoofdstellen hebben ook een wenkbrauw-band, die wordt aangesloten op de kroon stuk en gaat voor de oren. Dit helpt te verminderen ontsporing en de beweging van het hoofdstel. Cheek stukken verbinding met de keelriem, en lopen vaststelling van het gezicht naar het bit. Een neus band helpt de teugel zijn plaats te houden over de neus van het paard."

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:45

Waar de kul vandaan komt dat er een vuist tussen moet weet ik niet...
Maar ook met jacht partijen was de keelriem wel makkelijk.
Als baasje wel de sloot was overkomen en paardlief nog braaf aan de andere stond.. Had hij tenminste zijn hoofdstel nog om en met een beetje geluk de teugels in de handen van baasje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:47

niet alleen met jachtpartijen :o zo ben ik eens uit de sloot gekomen toen ik er dus inbeland was en ik er echt niet meer uit kwam

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:49

liedje89 schreef:
Op onze menhoofdstellen dit ook nog wel een keelriem waar je u tegen zegt maar het lijkt met niet heel praktisch om je paard daaraan mee te nemen?

Daarvoor zit hij op een veel te onpraktische plek. Bovendien waarom zouden ze niet aan het bit willen trekken? Kost toch veel minder kracht om je paard aan een bit mee te voeren als hij geen zin heeft?

Is het ook niet. Maar je paard was je meest kostbare bezit, en die ging je niet onnodig in zijn mond hannesen. Dus je greep de keelriem, en sleurde hem daaraan mee..
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 25-03-10 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:49

annebe schreef:
Waar de kul vandaan komt dat er een vuist tussen moet weet ik niet...
Maar ook met jacht partijen was de keelriem wel makkelijk.
Als baasje wel de sloot was overkomen en paardlief nog braaf aan de andere stond.. Had hij tenminste zijn hoofdstel nog om en met een beetje geluk de teugels in de handen van baasje.

Een vuist is helemaal niet zo veel hoor. Ik stond laatst samen met een vrouw een paard op te tuigen die bij hoog en laag beweerde dat er geen vuist tussen hoefde te passen ze deed hem zo strak als ze hem altijd deed en mijn (overgens wel platte) vuist paste er gewoon tussen ;) . En hij zat eigenlijk best strak, maar het past snel omdat je toch een deuk hebt tussen de twee kanten van de kaak. Hoewel ik natuurlijk geen grote mannen handen heb, maar een vrouw vuistje past er wel tussen hoor is gewoon zodat hij niet gaat drukken)

Ik denk trouwens ook dat veel mensen hem gewoon niet vast maken omdat het niet nodig is en ze denken dat het vast comfortabeler is voor het paard om hem lekker los te doen.

@vestjagirl: je neemt hem mee naar een oorlog waar je meestal niet in een positie bent om hoogwaardige dressuur te rijden en het risico loopt dat hij valt, word neergeschoten, word gestoken, word gestolen etc. Maar neemt hem vervolgens niet aan zijn bit mee omdat je er zuinig op moet zijn? Dat is op zijn minst een beetje inconsequent vind je niet :Y)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 06:34

Maar de meeste beginnen pas onder het gat met meten.

Het paard was wel degelijk een bezit om zuinig op te zijn. Je had de risico's van het vak maar waarom het paard verder belasten?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 07:56

Liedje@ Bij een menhoofdstel zitten deze keelriemen vaak wat strakker dan bij een rijhoofdstel.
Het is op zich niet erg als deze aansluit, maar moet zeker niet strak zitten.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:25

Dank dank, wij zijn weer helemaal op de hoogte over het wel en wee van de keelriem!!

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:55

Ach, die dingen moeten er gewoon af, totaal zinloos. IJslander hoofdstellen hebben ook alleen maar een neusriem en geen front- en keelriem en het werkt prima. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:20

Oftewel, je kan hem er over het algemeen gewoon afknippen. Er van uitgaand dat je geen schaarbitten gebruikt (deze zorgen voor het schuiven van het hoofdstel en kan in een enkel geval in combinatie met kleine oren mogelijk het hoofdstel eraf schuiven)