Ik rijd altijd met een (behoorlijk oud) kieffer veelzeidigheidszadel, het is een licht ding dat nog in goede staat verkeerd (wel wat scheurtjes hier en daan, maar het is echt een erg oud zadel). Ik heb mijn paard hiermee ingereden toen hij ongeveer 3,5 jaar oud was. In mei word hij 5, en dan is hij dus 1,5 jaar onder het zadel. Nou willen we binnenkort dressuurwedstrijden starten, maar dan vind ik om eerlijk te zijn dit zadel niet een mooie verschijning, daarbij is het bruin, en niet meer egaal bruin (zitvlak is wat lichter). En een extra puntje: mijn benen zitten heel erg los op dit zadel en vliegen alle kanten uit
(maar dat komt ook door mijn belabberde houding.En dan nu de echte vraag:,
Een kennis zou mij graag haar zwarte stubben dressuurzadel willen geven (jaar of 7 oud en in goede staat), maar ze zegt dat ze dat geen slim plan vind omdat mijn paard nog zo jong is, dit had haar zadelpasster ook gezegt. Maar nou vraag ik me af of het wel werkelijk zo slecht is, tenslotte rijden er echt wel meer mensen op een 5 jarige met een dressuurzadel. Mijn paard loopt nu ook goed en netjes recht en heeft geen problemen met balans zoals je bij hele jonge paarden ziet, hij zit ook goed in zijn bespiering. Natuurlijk gaat het hele verhaal alleen maar door als het zadel ook werkelijk past, maar aangezien mijn paard een standaard rug heeft en dit een standaard zadel is zal dat waarschijnlijk wel goed komen (we laten het door een deskundige passen hoor
),Dus.