Dressuurzadel op 4,5 jarige slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Dressuurzadel op 4,5 jarige slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 23:53

Hi,
Ik rijd altijd met een (behoorlijk oud) kieffer veelzeidigheidszadel, het is een licht ding dat nog in goede staat verkeerd (wel wat scheurtjes hier en daan, maar het is echt een erg oud zadel). Ik heb mijn paard hiermee ingereden toen hij ongeveer 3,5 jaar oud was. In mei word hij 5, en dan is hij dus 1,5 jaar onder het zadel. Nou willen we binnenkort dressuurwedstrijden starten, maar dan vind ik om eerlijk te zijn dit zadel niet een mooie verschijning, daarbij is het bruin, en niet meer egaal bruin (zitvlak is wat lichter). En een extra puntje: mijn benen zitten heel erg los op dit zadel en vliegen alle kanten uit :P (maar dat komt ook door mijn belabberde houding.
En dan nu de echte vraag:,
Een kennis zou mij graag haar zwarte stubben dressuurzadel willen geven (jaar of 7 oud en in goede staat), maar ze zegt dat ze dat geen slim plan vind omdat mijn paard nog zo jong is, dit had haar zadelpasster ook gezegt. Maar nou vraag ik me af of het wel werkelijk zo slecht is, tenslotte rijden er echt wel meer mensen op een 5 jarige met een dressuurzadel. Mijn paard loopt nu ook goed en netjes recht en heeft geen problemen met balans zoals je bij hele jonge paarden ziet, hij zit ook goed in zijn bespiering. Natuurlijk gaat het hele verhaal alleen maar door als het zadel ook werkelijk past, maar aangezien mijn paard een standaard rug heeft en dit een standaard zadel is zal dat waarschijnlijk wel goed komen (we laten het door een deskundige passen hoor ;) ),
Dus. :D

mellamoshan

Re: Dressuurzadel op 4,5 jarige slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:56

Probleem wat de eigenaar van het zadel denk ik probeert duidelijk te maken is dat je een jong paard hebt en deze qua bespiering en bouw nog gaat veranderen. De vraag is of het zadel past zodra je het nu op legt, en of het over een half jaar nog goed ligt is dan nog maar zeer de vraag.

Een goede zadelpasser/maker is dus een must.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:57

mijn pony rijd ik met dressuur ook met een dresuur zadel hij was ook 5 jaar.
rijd er nu een jaar mee en heb er nooit problemen mee gehad.
heb er 2 keer een zadelpasser bij gehad 1 keer toen ik het zadel kreeg en en half jaar geleden,
omdat mijn pony toch wel een andere bouw had gekregen en het paste nog goed.
en over de leeftijd zei ze ook niks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:05

Ik zou niet weten waarom dat slecht zou zijn. Die van mij wordt later ingereden met een dressuurzadel. Dus ik ben benieuwd wat die zadelmaker er zo slecht aan vindt.
Bedoel als het is omdat het paard veranderd lijkt het me geen verschil maken of je nu een vzh, dressuur of spring zadel gebruikt als je het tijdig laat nakijken. Dus ben eigelijk benieuwd misschien wat meer info vragen aan de zadelmaker?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 00:14

bedankt :D , ik denk inderdaad dat het meer te maken had met het veranderen van de bouw, ik zal er eens een zadelpasser bij laten halen en dan zien we wel of het past :D

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:11

het paardje wat ik ingereden heb heb ik ook gewoon met dressuurr zadel ingereden,, ;)
ik zou niet weten waarom dat slecht zou moeten zijn?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:14

zolang een zadel maar goed past maakt het niet uit of het jong of oud is.
maar wat wel verstandig is om bij een jong paard een paar keer per jaar goed te laten kijken of het zadel nog goed past

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:29

Zo lang het zadel past zie ik niet in waarom het slecht is. Het enige waar je op moet letten bij een jong paard is dat deze nog veranderd qua bespiering en of het zadel dan nog blijft passen.

@Wollie, het is toch verstandig je zadel regelmatig te laten controleren op goed passen en eventueel opvullen. Zelf heb je daar toch vaak iets minder verstand van dan een zadelmaker.

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:36

ik laat mijn zadel 1 x in het jaar wel controleren..
zodatt ik altijd er zeker van ben dat ie nog lekker mee kan..;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:39

ik heb mijn paard ook als 4-jarige met een dressuurzadel gereden, ben al wel toe aan nummer 2 wegens het veranderen van bouw. Maar zie echt niet in waarom het slecht zou zijn. het voornaamste is dat het goed past.
dus een zadelpasser/maker contacteren

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:50

Mijn paard wordt in mei ook 5, maar hem rij hem sinds zijn zadelmak zijn al met een dressuurzadel NO PROBLEMS :Y)

Ik heb er sinds die tijd wel een goede gelpad onder gehad omdat hij nog niet helemaal volgroeid is.
Dus begin volgend jaar als hij 6 wordt krijgt hij een nieuw op maat gemaakt zadel!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:25

chrisje_83 schreef:
Zo lang het zadel past zie ik niet in waarom het slecht is. Het enige waar je op moet letten bij een jong paard is dat deze nog veranderd qua bespiering en of het zadel dan nog blijft passen.

@Wollie, het is toch verstandig je zadel regelmatig te laten controleren op goed passen en eventueel opvullen. Zelf heb je daar toch vaak iets minder verstand van dan een zadelmaker.

ik bedoelde ook dat je het dan een paar keer per jaar moet laten nakijken door een zedel maker.

littleloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:18

Mischien proberen met een zadelpasser erbij?